| Konu: | Vergi Kanunları ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 106 |
| Tarih: | 23.07.2024 |
MHP GRUBU ADINA İSMAİL FARUK AKSU (İstanbul) - Sayın Başkan, sayın milletvekilleri; 159 sıra sayılı Kanun Teklifi'nin birinci bölümü üzerine Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına söz aldım. Gazi Meclisi ve aziz milletimizi saygıyla selamlıyorum.
Vergi, devletin egemenlik hakkına dayanan maliye politikasının en etkin aracıdır. Kapsayıcı, verimli ve etkin, adil, aynı zamanda basit bir vergi sistemi kamu hizmetlerinin sunulması, ekonominin gelişmesi, toplumsal refahın artırılması ve gelir dağılımı adaletinin sağlanmasında önemli bir role sahiptir. Anayasa'nın 73'üncü maddesinde "Herkes, kamu giderlerini karşılamak üzere, malî gücüne göre, vergi ödemekle yükümlüdür. Vergi yükünün adaletli ve dengeli dağılımı, maliye politikasının sosyal amacıdır." hükmü bulunmaktadır. Milliyetçi Hareket Partisi üreten, istihdam yaratan, üretilen değerden herkesin adil pay almasını mümkün kılan ve gelir dağılımını adaletli hâle getiren, nimet ve külfetin bütün kesimlerce hakça paylaşılmasına dayanan bir ekonomik ve toplumsal düzenin tesis edilmesini öngörmektedir. Bu doğrultuda devletin kamu giderlerini karşılamada temel gelir kaynağı olan vergileri herkesin mali gücüne göre ödemesini ve az kazanandan az, çok kazanandan çok vergi alınmasını temin edecek adaletli bir sistemin inşasını gerekli görmektedir.
Değerli milletvekilleri, orta vadeli programda etkin, basit, adil bir vergi sistemi oluşturmak ve kamu finansmanını kalıcı kaynaklarla sağlamak hedefleri doğrultusunda temel vergi kanunlarının gözden geçirileceği, etkin olmayan istisna, muafiyet ve indirimlerin kaldırılacağı belirtilmiştir. Görüştüğümüz kanun teklifinde de dolaysız vergi tabanını genişletmek, vergiden kaçınmaya yönelik alanların önünü kapatmak, cezaları caydırıcı hâle getirmek, tahsilatı artırıcı yöntemler geliştirmek, bazı istisna ve muafiyetleri revize etmek veya kaldırmak yönünde hükümler bulunmaktadır. Bu düzenlemeler sonucu kamu gelirlerinin artırılmasına, vergi tabanının genişletilmesine, vergiye uyum ve vergide adaletin tesisine katkı sağlanması hedeflenmektedir.
Teklifte, Kurumlar Vergisi Kanunu'na "Yerel ve Küresel Asgari Kurumlar Vergisi" başlıklı yeni bir bölüm eklenmektedir. Gerekçede de belirtildiği gibi vergi güvenliğinin sağlanmasına hizmet eden düzenlemelerin başında uluslararası model kurallarıyla uyumlu olarak küresel asgari kurumlar vergisi uygulaması ve uygulamayla birlikte yerel asgari kurumlar vergisi düzenlemeleri gelmektedir. OECD kapsamında, Türkiye'nin de aralarında bulunduğu yaklaşık 140 ülke tarafından onaylanan mutabakat metnine göre yıllık konsolide hasılatı 750 milyon avro eşiğini aşan çok uluslu işletmelerin düşük vergileme yapılan ülkelerdeki şube, iştirak ve iş yerlerinin asgari bir tamamlayıcı vergilemeye tabi tutulması kararı alınmış ve yasal düzenlemeler çeşitli ülkelerce yapılmaya başlanmıştır; kanun teklifiyle de bu yönde bir düzenleme getirilmektedir.
Yapılan bir başka düzenleme ise yurt içi asgari kurumlar vergisi uygulamasına yöneliktir. Buna göre, beyan edilen kazanç ile matrah arasında bağ kurularak asgari bir vergi belirlenmekte, kurumlar vergisinin indirim ve istisna uygulamaları nedeniyle genel oranın çok altında kalmasının önüne geçilmesi öngörülmektedir. Ayrıca, yap-işlet-devret modeliyle kamu-özel iş birliği projeleri kapsamında yürütülen faaliyetlerden elde edilen kazançlara uygulanacak kurumlar vergisi oranı yüzde 30'a çıkarılmaktadır.
Yine, ticari ve mesleki kazanç nedeniyle gelir vergisi mükellefleri ile kurumlar vergisi mükelleflerinin hasılatlarına yönelik düzenli şekilde yapılacak tespitlerin beyan edilen vergi matrahlarıyla kıyaslanması, varsa uyumsuzlukların izaha konu edilmesi yönünde ilave bir güvenlik müessesesi de getirilmektedir.
Teklifte önerilen bir diğer husus ise gelir ve kurumlar vergisinde bazı ödemelerin tevkifat kapsamına alınabilmesi için yetki düzenlenmektedir. Öte yandan, bazı istisna ve indirimler kaldırılmakta, bazılarının da uygulama şekli değiştirilmektedir. Bu kapsamda, yatırım fon ve ortaklıklarına tanınan istisna bu fon ve ortaklıkların gayrimenkul kazançlarının yüzde 50'sini kâr olarak dağıtmaları şartına bağlanmakta, ayrıca serbest bölgelerde üretim faaliyetlerinde bulunan mükelleflere tanınan kazanç istisnası ihracat gelirleriyle sınırlandırılmaktadır.
Kanun teklifinde şirket çalışanlarına verilen hisse senedi opsiyonlarına vergi kolaylığı sağlanmakta, işletmelerin aktifinde yer alan kıymetli madenler ile kıymetli madenlere dayalı mevduat hesaplarının borsa rayiciyle değerlenmesine yönelik düzenlemeler yapılmaktadır. Ayrıca, beş takvim yılı veya hesap dönemi süresince indirilemeyen ve sonraki dönemlere devreden KDV tutarlarının özel bir hesaba alınarak mükellefin talebi üzerine yapılacak vergi incelemesi sonucunda gelir veya kurumlar vergisinin tespitinde gider olarak dikkate alınması da öngörülmektedir.
Yapılan önemli bir düzenlemeyle de yaşlılık, malullük, ölüm aylığı almakta olan emeklilerimize ve hak sahiplerine dosya bazında 10 bin lira olarak uygulanan aylık asgari ödeme tutarı 12.500 liraya yükseltilmektedir.
Değerli milletvekilleri, yıllık programda sürdürülebilir ve sağlıklı gelir kaynaklarının artırılmasında vergisel işlemler ve kayıt dışılıkla mücadele gelir politikasının temel öncelikleri olarak sayılmıştır. Vergi sisteminin temel amacı, kamu harcamalarını finanse etmek için gerekli olan geliri toplamaktır. Ayrıca, vergi sistemleri gelir dağılımının iyileştirilerek toplumun refah düzeyinin yükseltilmesi gibi sosyal amaçlar doğrultusunda da kullanılmaktadır.
Milliyetçi Hareket Partisi olarak etkin kamu hizmetinin yanı sıra yoksul kesimlerin gözetildiği, üretimin özendirildiği, kamu harcamalarında israf ve usulsüzlüğün önlendiği, kayıt dışı ekonominin azaltıldığı ve bunlara yönelik yapısal tedbirlerin devreye konulduğu bir mali sistem öngörüyoruz. Parti olarak sosyal ve ekonomik ihtiyaçlara köklü cevaplar hazırlayarak Türk ve Türkiye Yüzyılı'na temel olacak kalıcı ve güçlü reformları peş peşe hayata geçirmeyi hedefliyoruz. Büyümenin nimetlerinden çiftçimizden memurumuza, işçimizden esnafımıza ve sanayicimize kadar her insanımızın adil ve hakkaniyetli pay almasını sağlamayı, özellikle istismar edilen emeklilerimizin hak ettikleri sosyal, ekonomik ve insani seviyeye kavuşturulmalarını istiyoruz. Bunun için gayret göstermeye, haklı taleplerinin takipçisi olmaya devam edeceğiz. Türkiye ekonomisinde güven ve istikrar kuşkusuz ki doğru tedbirler yanında kararlı politikalarla sağlanabilecek; halkımızın refahını gözeten atılımlar bu şekilde mümkün olabilecektir. Türkiye'nin aydınlık geleceğinin mimarı olan Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemiyle, Cumhur İttifakı birlikteliğinde fırsat ve imkânları değerlendirerek Türk ve Türkiye Yüzyılı hedefini adım adım gerçeğe dönüştüreceğiz. Bunu yapacak birikim, irade ve kararlılık Milliyetçi Hareket Partisinde ve Cumhur İttifakı'nda mevcuttur. Türkiye için emsalsiz fırsatlar sunan yeni yüzyılda, millî birlik ve beraberlikle bu fırsatı yakalayacağımıza yürekten inanıyoruz.
Bu düşüncelerle kanun teklifinin ülkemize ve milletimize hayırlı olmasını diliyor, sizleri saygıyla selamlıyorum. (MHP, AK PARTİ ve İYİ Parti sıralarından alkışlar)