GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Vergi Kanunları ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:107
Tarih:24.07.2024

BURHANETTİN KOCAMAZ (Mersin) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 159 sıra sayılı Vergi Kanunları ile Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'nin 3'üncü maddesi üzerine İYİ Parti Grubumuz adına söz aldım. Yüce Meclisi ve aziz milletimizi saygıyla selamlıyorum.

Değerli milletvekilleri, maddeyle, ticari ve mesleki kazançlarda günlük hasılat tespiti ve gelir vergisi matrahının belirlenmesi öngörülmektedir. Buna göre ticari veya mesleki faaliyetleri nedeniyle mükellef olanlara yönelik günlük hasılat tutarlarını tespit etmek amacıyla bir ayda 3'ten, bir takvim yılında 12'den az olmamak kaydıyla denetmenler tarafından iş yerlerine gidilip hasılat tespiti yapılması öngörülmektedir. "Bu hasılat tespiti sonucunda, serbest meslek kazanç defteri tutanlar için ilgili takvim yılına ait serbest meslek bildirimlerinde yer alan gayrisafi hasıla tutarı arasındaki fark yüzde 20'den fazla olan ticaret erbabı ya da ticari kazanç sağlayan esnaf önce bunu açıklamaya davet edilecek ve ardından da ortaya çıkan sonuca göre işlem yapılacak." denilmektedir. Bu düzenlemeyle, esnafımız bundan böyle, açıkçası, vergi denetmenlerinden başlarını kaşıyacak vakit bile bulamayacak, böylece olan yine küçük esnafa ve küçük sermayeli kuruluşlara olacak.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; kapı kapı dolaşarak kazanç kontrol etme yöntemi çok eski ve modası geçmiş bir yöntemdir ve çok gerilerde kalmıştır, günümüzde dünyanın hiçbir yerinde böyle bir yöntem kullanılmamaktadır. Ayrıca, bu yöntem için ciddi bir insan gücüne de ihtiyaç duyulacaktır. Artık ticari hayatın önemli bir kısmının dijital olarak gerçekleştiği düşünüldüğünde, bu düzenlemeden sadece kafe ve restoran gibi küçük esnaflar etkilenecektir. Birçok yazılım ve yapay zekânın geliştiği bir dönemde vergi denetmenlerini kapı kapı dolaştırarak küçük esnafın karşısına çıkarmak doğru bir denetim şekli değildir. Bu nedenle, fiziki denetim yaparak mükellefleri ve vergi denetmenlerini karşı karşıya getirmek yerine teknolojik imkânlardan faydalanılmalıdır.

Bu düzenlemenin dışında küçük esnafımızı zora sokan bir başka düzenleme de emekli işçi çalıştıran işverenlere sağlanan yüzde 5'lik sosyal güvenlik destek priminin sonlandırılması konusunda yapılmaktadır. Sosyal güvenlik destek priminin kesilmesi hem esnaflarımızı hem de emeklilerimizi mağdur edecek, birçok emeklimizi işsiz bırakacak bir düzenlemedir, esnaflarımızın ve de emeklilerimizin yararına olan bu düzenleme devam ettirilmelidir.

Esnaflarımız bugün kiralarını ve sosyal güvenlik primlerini ödemekte zorlanmaktadır. Artan kiralar karşısında yüzde 20'lik kira stopaj vergisi esnafımızın belini bükmektedir. Bu nedenle, etkin, basit ve daha adil bir vergi sistemi oluşturulmalı, vergide adalet sağlanmalıdır.

Vergi muafiyetleri ve silinen vergi borçları yüzünden ülkemizde maalesef çok kazanandan az, az kazanandan çok vergi alınmaktadır. Hazine garantisi verilen kamu-özel iş birliği kapsamındaki 44 şirketten 2023 yılında sadece 7'si 12 milyar 600 milyon TL matrah beyan etmiş ve bu tutar üzerinden 2 milyar 800 milyon TL kurumlar vergisi tahakkuk etmiş, 37 mükellef matrah bile beyan etmemiş ve tek kuruş vergi ödememiştir. Bu şirketler âdeta devlet himayesinde ve ayrıcalıklı bir konumdadır. Buna karşılık, aynı yıl içinde ücretli kesimden devlet tarafından 696 milyar TL gelir vergisi tahsil edilmiştir. Ücretli çalışanlar bu Hükûmet döneminde en büyük vergi mükellefi hâline getirilmiştir.

Ücretliler için yüzde 15'ten başlayarak yüzde 40'lara kadar çıkan ve büyük maaş kayıplarına ve mağduriyete yol açan vergi oranının yüzde 15'te sabit hâle getirilmesi gerektiğini belirtiyor, yüce Meclisi saygıyla selamlıyorum. (İYİ Parti sıralarından alkışlar)