| Konu: | Vergi Kanunları ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 109 |
| Tarih: | 26.07.2024 |
HASAN EKİCİ (Konya) - Sayın Başkanım, değerli milletvekilleri; Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.
Vergi Kanunları ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi üzerine Gelecek-Saadet Grubu adına söz almış bulunmaktayım.
Değerli milletvekilleri, iktidarın "Faiz neden, enflasyon neticedir." gibi Sayın Mehmet Şimşek'in deyimiyle rasyonel olmayan politikalarıyla yirmi beş yıl sonra enflasyon Türkiye'de yeniden 3 haneli rakamlara dayandı. İktidarın yeniden patlattığı enflasyonun zararlarını emekli, asgari ücretli, çiftçi, esnaf yoksullaşarak yaşamaya devam ediyor.
Enflasyonun olumsuz sonuçlarını sadece yoksul kesim yaşamıyor, vergi mükellefleri ve mükelleflere muhasebe ve tasdik hizmeti veren mali müşavirler de yaşıyor. Enflasyonun tekrar yükselmesi nedeniyle vergi kanunlarında yüksek enflasyon dönemleri için öngörülmüş olan enflasyon düzeltmesi hükümlerinin on dokuz yıl aradan sonra yeniden uygulanma zorunluluğu doğmuştur. Bu durum enflasyon düzeltme işlemleri sonucu oluşan realize olmamış kazançlar üzerinden vergi mükelleflerine ilave vergi yükümlülükleri doğururken mali müşavirler de çok zor, karmaşık, teknik ve zaman alan enflasyon düzeltme işlemlerini yapmak zorunda kalmışlardır. Bu zorluğu 2023 yılı bilançolarıyla yapılan enflasyon düzeltmesi sürecinde her işletme ve meslek mensubu bizzat yaşadı ve gördü. Deyim yerindeyse enflasyonu patlatan iktidar ama bedelini ödeyen vergi mükellefleri ve mali müşavirler oldu. İş dünyası ve meslek mensupları enflasyon düzeltmesi işlemlerinin yürürlükten kaldırılmasını, bu mümkün değilse bu işlemlerin yılda bir defa ve yıl sonlarında yapılmasını istiyorlar.
Değerli milletvekilleri, gerçekten çok zor ve meşakkatli olan enflasyon düzeltme işlemlerini geçici vergi dönemlerinde uygulatmanın bir anlamı bulunmuyor, adı üzerinde, zaten "geçici vergi dönemleri." Biz de mali müşavirlerin ve vergi mükelleflerinin ortak talepleri ve gerekçeleri doğrultusunda enflasyon düzeltme işlemlerinin geçici vergi dönemlerinde uygulanmamasını ve şartların oluştuğu dönemde yıl sonlarında ve yılda bir defa uygulanması gerektiğini düşünüyoruz. Mevcut kanunda Hazine ve Maliye Bakanlığının enflasyon düzeltmesini geçici vergi dönemlerinde uygulatmama yetkisi bulunmaktadır. Nitekim, Bakanlık mali müşavirlerden ve iş dünyasından gelen yoğun talep üzerine 1'inci geçici vergi döneminde enflasyon düzeltme işlemlerini uygulatmadı. Şimdi, 2'nci geçici vergi beyan dönemi geldi ama enflasyon düzeltmesi uygulanacak mı, yoksa Bakanlık yetkisini kullanarak uygulatmayacak mı belli değil. Hem mükellefler hem de mali müşavirler bu belirsizlikten rahatsızlar. Böyle önemli bir konu hiçbir kurumun inisiyatifine bırakılmamalı, uygulanıp uygulanmayacağı önceden belli olmalıdır. Bu nedenle, her dönem yaşanacak belirsizliklere ve tartışmalara son vermek ve sorunu kesin olarak çözmek için Vergi Usul Kanunu'nda değişiklik yapılmasını öneriyoruz. Bu doğrultuda, iktidar partisine ve Komisyona çağrıda bulunuyoruz: Gelin, görüşmekte olduğumuz Vergi Kanunları ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'yle Vergi Usul Kanunu'nun geçici vergi dönemleri itibarıyla enflasyon düzeltmesini zorunlu kılan mükerrer 298'inci maddesinin (A) fıkrasının (1) numaralı bendinin ikinci fıkrası ile (Ç) fıkrasının (3) numaralı bendinin üçüncü fıkrasını yürürlükten kaldırarak enflasyon düzeltmesinin yılda bir defa ve yıl sonlarında yapılması hususunda değişiklik yapalım.
Değerli milletvekilleri, görüşmekte olduğumuz kanun teklifinin basına sızdırılan ilk hâlinde gayrimenkul sektörünün vergilendirilmesine yönelik en az 4-5 farklı düzenleme vardı. Bunlardan en önemlisi de gayrimenkullerin satışında emlak vergisi değeri yerine değerleme uzmanları tarafından belirlenecek gerçek piyasa satış değerleri üzerinden vergileme yapılmasıydı. Bu düzenlemeler tekliften çıkarılmış. Tapuda gerçek satış bedeline geçişle ilgili düzenlemenin şimdilik ertelenmesi son derece doğru ve olumlu çünkü tam hazırlık yapılmadan ve sektöre dair ilgili tüm paydaşlardan görüş alınmadan apar topar bu uygulamaya geçiş beklenenden daha çok sorunlara ve tartışmalara neden olabilirdi.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
HASAN EKİCİ (Devamla) - Tamamlıyorum.
BAŞKAN - Lütfen tamamlayın Sayın Ekici.
HASAN EKİCİ (Devamla) - Ancak tapuda gerçek bedele geçiş düzenlemesi kısa ve orta vadede mutlaka hayata geçirilmeli. Özellikle ikinci el gayrimenkullerin tapu devirlerinin gerçek satış bedeli üzerinden yapılmaması, hazineyi ciddi tutarlarda vergi ve tapu harcı, belediyeleri ise ciddi tutarlarda emlak vergisi kaybıyla karşı karşıya bırakıyor. Yani bu alanda ciddi bir kayıt dışılık söz konusu. Özellikle iktidarın son üç yıl içerisindeki akıl dışı politikalarla neden olduğu enflasyonist ortamda gayrimenkullerin fiyatlarının anormal hızla artmasıyla oluşan istikrarsız piyasada birçok gayrimenkul zengini oluşmuş ancak bu zenginlikler yeterince vergilendirilmemiştir. Ayrıca, tapuda gerçek satış bedeline geçilmemesi sektördeki firmalar arasında ciddi düzeyde haksız rekabete neden oluyor.
Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.