Konu: | Saadet Partisi Grubu önerisi münasebetiyle |
Yasama Yılı: | 3 |
Birleşim: | 8 |
Tarih: | 16.10.2024 |
İYİ PARTİ GRUBU ADINA HAKAN ŞEREF OLGUN (Afyonkarahisar) – Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Saadet Partisinin grup önerisi hakkında İYİ Parti Grubu adına söz almış bulunmaktayım. Türkiye'de bir devletin, bir bütün hâlinde demokratik hukuk düzeninin inşasına dair bir niyeti, kararlılığı olmadığı sürece bir adalet reformundan bahsetmek mümkün değildir. Adalet reformu yalnızca yasaların güncellenmesiyle değil aynı zamanda yargı sistemimizin çürümüşlüğüne neden olan etmenlerin derhâl gözden geçirilmesiyle gerçekleştirilebilir. 2023 yılı itibarıyla yapılan araştırmalar, toplumumuzun yüzde 70'inin yargıya güven duymadığını ortaya koyuyor. Peki, bu güvensizliğin altında ne yatıyor? İşte, reforma tam da buradan başlamak gerekiyor. Adalet Bakanı Sayın Yılmaz Tunç Türkiye Yüzyılı’nın Yargı Reformu Strateji Belgesi’nin hazırlıklarına durmaksızın devam ettiklerini bildirdi. Uzun yıllardır Adalet Bakanlığı tarafından hazırlanan Yargı Reformu Strateji Belgeleri ne yazık ki gerçek anlamda bir sonuç doğurmaktan uzak kalmıştır. Bu belgeler, maalesef, sadece birer iş listesinden ibaret olmuş, yargının kritik meselelerine dokunamamıştı. 2009'dan itibaren yargı alanında uygulamaya yönelik planlı bir reform sürecine giriştiklerini belirten Bakan, mevcut strateji belgesi hazırlığı sırasında önceki belgelerdeki hedeflerin gerçekleştirilmemiş olmasını göz önünde bulundurarak bir hazırlık yapacaklarını ifade etmiş yani açıkça reform çabalarının başarısız olduğunu ikrar etmiştir. Gerçekten de planlı bir yargı reformu süreci olsaydı 2015 ve 2019'da yeni strateji belgeleri oluşturmak yerine 2009 belgesinde belirlenen hedeflerin ne derece gerçekleştirildiğini ve gerçekleşmeme nedenlerini açıklayan güncellemeler yayınlanırdı. Ancak Adalet Bakanlığı 2009, 2015 ve 2019'da olduğu gibi her beş yılda bir yeni strateji belgesi yayımlama alışkanlığını sürdürerek 2024’te yine bir yapılacak işler listesi sunmaya hazırlanıyor. Bu durum “reform” kavramının içeriğinin ve anlamının yeniden gözden geçirilmesi gerektiğini göstermektedir. Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; yargı reformu sadece bir vaatten ibaret olmamalı, temel amacımız kaliteli bir yargı hizmeti sunmak olmalıdır. Kalite ancak şeffaflık ve hesap verilebilirlikle sağlanabilir. Yargı bağımsızlığı siyasi mesele olmaktan çıkarılmalı ve yargı mensupları arasında liyakat esas alınmalıdır. İşte, bu nedenle, yargı sistemimizi yalın, verimli ve hesap verilebilir bir şekilde yeniden yapılandırmalıyız diyor, Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (İYİ Parti ve Saadet Partisi sıralarından alkışlar)