| Konu: | 2025 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi ile 2023 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifinin 2'nci Tur Görüşmeleri münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 31 |
| Tarih: | 11.12.2024 |
MHP GRUBU ADINA SEMİH IŞIKVER (Elâzığ) - Teşekkür ederim Sayın Başkanım.
Değerli milletvekilleri, 2025 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi ile 2023 Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi'nin Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, Karayolları Genel Müdürlüğü, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu bütçeleri adına Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına söz almış bulunmaktayım. Gazi Meclisimizi ve ekranları başında bizleri izleyen aziz milletimizi saygılarımla selamlıyorum.
Değerli milletvekilleri, 2025 yılı bütçesi Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemine geçişimizin ardından hazırlanan 7'nci, Türkiye Yüzyılı olarak değerlendirdiğimiz bu yüzyılda ise 2'nci bütçemizdir. Program, bütçe esaslarına göre hazırlanmış olan merkezî yönetim bütçesindeki ödenekler 68 program arasında dağıtılmış, 2025-27 dönemini kapsayan Orta Vadeli Program ve 2024-28 dönemini kapsayan beş yıllık On İkinci Kalkınma Planı'nda yer alan makroekonomik hedef, politika ve önceliklere uyumlu olarak hazırlanmıştır.
Milliyetçi Hareket Partisi Grubu olarak 2025 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi'ni tümüyle olumlu değerlendirmekte ve desteklemekteyiz. 2025 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi'nin Komisyon görüşmelerinde emeği geçen herkese teşekkür ediyor, bütçemizin aziz milletimize hayırlar getirmesini Cenab-ı Hak'tan niyaz ediyorum.
Değerli milletvekilleri, ülkemizde son yıllarda, İstanbul Havalimanı, 1915Çanakkale Köprüsü, Osmangazi Köprüsü, Yavuz Sultan Selim Köprüsü gibi dünyanın en büyük projeleri tamamlanarak aziz milletimizin hizmetine sunulmuştur. Ülkemiz, ulaştırma, enerji, altyapı, iletişim ve lojistik alanlarında dünya çapında değerli yatırımlar yapmış ve önemli bir rekabet gücü elde etmiştir.
Ülkemiz, özellikle Karadeniz'de keşfedilen ve toplam 710 milyar metreküplük rezervli tarihimizin en büyük doğal gaz keşfiyle, nükleer santraller, hidroelektrik, güneş ve rüzgâr santralleri ve özellikle Gabar Dağı'ndaki petrol keşifleri gibi konularda önemli atılımlarla enerji alanında söz sahibi bir ülke olma yolunda emin adımlarla ilerlemektedir.
Önemli tarihî adımlardan biri olan yerli ve millî üretim ülkemizde artırılmış, millî teknoloji hamleleri sonuç vermeye başlamıştır. Başta savunma sanayisi olmak üzere enerji, yazılım, ilaç ve tıbbi malzeme gibi birçok alanda yerli ve millî üretim ciddi manada artırılmıştır.
Değerli milletvekilleri, stratejik bir sektör olan ulaştırma sektörü, ulaşım ve iletişim teknolojilerinde yaşanan gelişmelerle birlikte ülkemizin gündeminde en üst sıralarda yer almaktadır. Ulaştırma politikamızın başlıca hedefleri arasında, hızlı, güvenli, teknolojik yeniliklere sahip, sanayimizi geliştirecek, millî menfaatlerimizi kollayacak, ekonomik ve sosyal kalkınmaya destek olacak, milletimizin refah düzeyini yükseltecek, yaygın, hızlı, güvenli ve düşük maliyetli sistemleri tesis edecek, uzay ve telekomünikasyon yatırımlarıyla ülkemizi çağın ilerisine taşıyacak, bölgedeki stratejik ve lojistik hâkimiyetimizi artıracak şekilde çalışmalar yer almaktadır. Ülkemiz kıtalar arasında bulunduğu eşsiz konumu sebebiyle tüm ulaşım türlerine uygundur. Bu sebeple, yurt içi ve yurt dışı ulaşımda çok önemli atılımlarımız bulunmaktadır. Hayata geçirdiğimiz projelerle, sahip olduğumuz altyapı yatırımlarımızla jeopolitik konumumuzu fırsata çevirip ulaştırma ve lojistikte bölgesel merkezî bir üs olma yolunda hızla ilerlemekteyiz. Ayrıca, Uzak Asya'dan Türkiye üzerinden Avrupa'ya ulaşması öngörülen Kalkınma Yolu Projesi ülkemize önemli fırsatlar sunmaktadır. Bu projeyle Türkiye ve Türk dünyası kardeşliği daha da güçlenecektir. Ayrıca, Türk dünyasını karadan birbirine bağlayacak tarihî ve stratejik nitelikli bir adım olan Zengezur Koridoru Türk ve Türkiye Yüzyılı'nın önemli bir unsurudur ve ülkemize çok önemli avantajlar sağlayacağı da aşikârdır. Yine, Orta Koridor Projesi'nin tamamlayıcı üyesi olan Bakü-Tiflis-Kars demir yolu da Türk dünyasının ekonomik kalkınması ve refahı için çok büyük önem taşımaktadır. Dünyanın lojistik merkezinde yer alan ülkemizin jeostratejik olarak Doğu ile Batı arasında bir köprü görevi gördüğünün somut birer uygulaması olan bu projeler ulaşımla doğrudan bağlantılı olan millî sanayimiz üzerine de üretim ve ihracat açısından büyük katkı sağlayacaktır. Bu gibi çalışmalarla ülkemiz ekonomik olduğu kadar siyasi üstünlük de sağlayacaktır ve Türk Devletleri üyesi ülkeler arasında iş birliğinin gelişmesine destek olacaktır.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; konuşmama devam ederken seçim bölgem Elâzığ'la ilgili birkaç önemli konudan bahsetmek istiyorum. Şehirler arası transit trafiğin yerleşim merkezleriyle entegresi o şehrin sosyoekonomik yapısı açısından da çok büyük bir önem arz etmektedir. İlimizde bulunan Hazardağlı Kavşağı da Elâzığ-Malatya yolu üzerinde yer almakta olup kuzeyinde Keban yolu, güneyinde ise Güney Çevre Yolu'nun bulunduğu çok önemli bir kavşak noktasıdır. Günlük ortalama taşıt sayısı 60 bin adet olan Hazardağlı Kavşağı maalesef hemzemin "rotary" kavşak olarak hizmet vermeye devam etmektedir. Elâzığ-Malatya yolunun kesişme noktasındaki Hazardağlı Kavşağı'nın da içinde bulunduğu ilk 7 kilometrelik kısmı Çaydaçıra Kavşağı ve Baskil Kavşağı arası Elâzığ Belediyesinin Ocak 2018 tarihli yazılı talebi ile Bakan oluruyla kara yolları ağından çıkarılmıştır. Fakat o günden bugüne belediyemizin mevcut bütçesi bu önemli projeyi, bu masraflı ve pahalı projeyi gerçekleştirmeye yetmediğinden bugüne kadar maalesef bu konuda bir ilerleme kaydedilememiştir. Hazardağlı farklı seviyeli kavşağının Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından yapılabilmesi için Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının oluruyla tekrardan kara yolları ağına alınmasını talep etmekteyiz.
Şehrimiz için önem arz eden bir diğer konu da Elâzığ-Pertek yolu üzerinde yapılması düşünülen Pertek Köprüsü'dür. Ülkemiz düne kadar doğu-batı aksında koridor ülkesi olarak tanımlanırken bugün kuzey-güney akslarının da yer aldığı, üç kıtanın birleştiği en kritik kavşak konumuna gelmiş bulunmaktadır. Bu durum Türkiye'nin ulaşım altyapısını doğu-batı akslarının yanında kuzey-güney akslarını da kapsayacak şekilde yeniden ele alma gereğini gündeme getirmiştir. Bu önemli akslar arasında yer alan Elâzığ-Pertek yolu Türkiye'nin kuzey-güney istikametindeki en önemli kara yolu bağlantılarından birini teşkil eden Pertek civarındaki Murat Nehri'nin üstünden geçen cumhuriyet dönemi köprülerinden bir kemer köprüyle bağlantıyı sağlamaktaydı ancak Keban Baraj Gölü'nün faaliyete geçmesiyle beraber bu köprü sular altında kaldığı için bugün ulaşım feribotla, kısıtlı saatlerde ve çok kısıtlı sayıda yapılabilmektedir. Yoğun trafiği olan bu yolda feribot seferleri maalesef çok yetersiz kalmaktadır. Mevcut durumda Elâzığ-Tunceli arasındaki trafik Elâzığ-Bingöl kara yolunun Kovancılar ilçesi üzerinden ayrılarak Tunceli iline bağlantı sağlayan devlet yoluyla yapılmaktadır. Bu güzergâhlar arasındaki fark 65 kilometredir. Keban Barajı'nın faaliyete geçmesiyle yıllardır yapılamayan bu köprünün bugünkü sosyal ve ekonomik zaruretler karşısında yapılması kaçınılmaz hâle gelmiş ve bölge halkının en önemli taleplerinden biri olmuştur. Proje aşamasında olan bu köprünün bir an evvel yapım aşamasına getirilmesini talep etmekteyiz. Bu iki konu Elâzığ'ımız için çok kıymetlidir ve Bakanlığımızın Hazardağlı Kavşağı oluru ve Pertek Köprüsü'nün yapımı hususlarında bizlere destek vereceğinden şüphemiz yoktur.
Gazi Meclisi saygılarımla selamlıyorum.
Teşekkür ederim. (MHP ve AK PARTİ sıralarından alkışlar)