GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞI İDARİ TEŞKİLATI KANUNU TEKLİFİ
Yasama Yılı:2
Birleşim:26
Tarih:30.11.2011

HASAN HÜSEYİN TÜRKOĞLU (Osmaniye) - Sayın Başkan, Türk Milletinin saygıdeğer milletvekilleri; görüşülmekte olan 83 sıra sayılı Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı İdari Teşkilatı Kanunu Teklifi'nin 29'uncu maddesinde değişiklik içeren önergenin sahipleri adına söz almış bulunmaktayım. Yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum.

Saygıdeğer milletvekilleri, mezkûr tasarının "Personele ilişkin hükümler" başlıklı Beşinci Bölümünün "Atama esasları" başlıklı 29'uncu maddesi 11 fıkrayla tanzim edilmiş bir maddedir. Bir temel kanun için oldukça uzun ve ayrıntılı sayılabilecek bu madde, mevcut hâliyle yasalaşması hâlinde önemli sıkıntılara sebep olabilecek özellikler taşımaktadır.

Başkanlığa sunduğumuz önergeyle, maddenin mevcut hâlinin 2'nci ve 4'üncü fıkralarını değiştirmek arzusundayız. Madde mevcut hâliyle, Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Sekreteri, Genel Sekreter Yardımcısı ve Millî Saraylardan Sorumlu Genel Sekreter Yardımcısı, bağlı başkanlıkların başkanlarıyla başkan yardımcılıklarına yapılacak atamalarda aranan on iki ve on yıllık sürelerin kamuda veya özel sektörde geçirilmiş olmasını birbirinden ayırmayarak aynı tutmaktadır. Madde bu hâliyle yasalaşırsa, kamuda bir gün dahi hizmeti olmayan şahıslar Türkiye Büyük Millet Meclisindeki en önemli görevlere hiçbir tecrübesi, birikimi olmadan atanabilecektir. Takdir edersiniz ki Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Sekreteri ve yardımcıları, başkanlıklar ve başkan yardımcılıkları bu Meclisin vazifesini yerine getirmesinde önem arz eden birimlerdir. Bu kadrolara atanacak kişilerin de belli bilgi ve tecrübeye sahip olmaları tabii ki gerekli ve önemlidir.

Diğer yandan, tamamı özel sektörde geçmiş sürelerin ne tür bir işte geçirilmiş olduğu da maddenin mevcut hâlinde izah edilememiştir. Maddenin bu hâliyle, özel sektörün en niteliklisinde çalışana da zikredilen görevlere atanma imkânı getirmekte, bir bakkalda çalışana da bu imkân tanınmaktadır.

Türk devletinde memuriyet temel ilke olarak kariyer ve liyakat ilkelerine dayandırılmaktadır. Bu çerçevede hem devlet memuruna bulunduğu hiyerarşide ilerleme imkânı verilmekte hem de devlet memuru atanacağı görevin istediği şartlara göre hazırlanmaktadır. Bu noktalardan hareketle, vermiş olduğumuz önergeyle hem kariyer ve liyakat ilkelerine uygun yükselmeyi hem de özel sektörde geçen sürelerin dörtte 3'ünü aranan hizmet süresine dâhil ederek orta bir yol bulmayı hedeflemekteyiz.

Diğer yandan, maddenin mevcut hâlinin 9'uncu fıkrası ise hukuksuz, anlamsız, keyfî işlemlerin kaynağı olacaktır. 9'uncu fıkra mevcut hâliyle, en kaba tarifle sürgün maddesidir. İdari teşkilat kadrolarındaki herhangi bir personel diğer kamu kurum ve kuruluşlarına Başkanlık Divanınca karar alınması hâlinde gönderilebilmektedir. Bunun adı sadece sürgündür. Madde bu hâliyle yasalaşırsa idari teşkilata tabi bütün memurlar Mecliste çoğunluğu olan partiye tabi olacaklar ve iktidar partisinden referans arama yarışına gireceklerdir.

Bugün hoşunuza giden bu uygulama yarın ortaya çıkacak manzara ile hoşunuza gitmeyebilir. Olması gereken Meclis çalışanlarının kimseye muhtaç olmadan, tarafsız bir ortamda çalışması esasıdır. Bu maddenin 9'uncu fıkrası Meclis çalışanlarının görev güvencesini ortadan kaldırmaktadır. Meclise yıllarını ve emeğini veren, bilgi ve tecrübeleri ile milletvekillerine gerektiğinde rehberlik eden bu insanları rencide etmemek gerektiğini düşünmekteyim.

Bu çerçevede 9'uncu fıkranın madde metninden çıkarılmasını yüce heyetinizin takdirlerine arz ediyorum. Önergemizin de kabulünü diliyor, hepinizi saygıyla selamlıyorum. (MHP sıralarından alkışlar)

BAŞKAN - Teşekkür ediyorum Sayın Türkoğlu.