| Konu: | 2025 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi ile 2023 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifinin 7'nci Tur Görüşmeleri münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 36 |
| Tarih: | 16.12.2024 |
MHP GRUBU ADINA NACİ ŞANLITÜRK (Ordu) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Hazine ve Maliye Bakanlığının 2025 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanun Teklifi'nin Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu bütçesi üzerine Milliyetçi Hareket Partisi Grubumuz adına söz almış bulunmaktayım. Bu vesileyle yüce Türk Meclisini ve necip Türk milletini saygı ve sevgilerimle selamlıyorum.
Ülkemizde sigortacılık ve özel emeklilik sektöründe 73 şirket faaliyet göstermekte, yaklaşık 200 bin kişi istihdam edilmektedir. Eylül 2024 itibarıyla toplam prim üretimi bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 74 artışla 571 milyar TL olarak gerçekleşmiştir. Sektörün aktif toplamı ise 2,1 trilyon, bireysel emeklilik dâhil likit varlıkların toplamı 1,8 trilyon ve öz kaynakları 251 milyar TL'ye ulaşmıştır. Yirmi birinci yılını dolduran özel emeklilik sisteminde aralık ayı itibarıyla toplam tasarruf sahibi sayısı 17 milyonu aşmıştır. Sistemde biriken toplam fon tutarı, devlet katkısı dâhil 1,2 trilyon TL'ye ulaşmış, bireysel emeklilik sistemi dâhilinde şu ana kadar 300 binin üzerinde vatandaşımız emekli olmuştur. 18 yaş altı bireysel emeklilik sistemi uygulamasıyla 1,4 milyonu aşkın çocuğumuz 26 milyar TL'yi aşan birikimle sisteme giriş yapmıştır. Bireysel emeklilikte devlet katkı payı artırıldığı takdirde bireysel emekliliğin özendirileceğine ve bu rakamların daha da artırılacağına inanıyoruz.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; ihtiyacı karşılamayan 5684 sayılı Sigortacılık Kanunu'nun yerine, sektör bileşenlerinin tamamının görüşleri alınarak dünya sigortacılık uygulamaları da göz önünde bulundurularak yeni bir çatı yasaya ihtiyaç vardır. Sektörün paydaşları olan sigorta ve reasürans şirketlerinin kuruluş ve ruhsatlandırma süreçleri yeniden yapılandırılmalı, güvence hesabı kapsamında sigorta branşlarını içine alacak şekilde genişletilmelidir. Şirketlerin mali yapıları güçlendirilmeli, mali yapısı zayıf şirketlerin sektöre zarar vermesi engellenmelidir. Sektördeki dağıtım kanalları arasındaki farklılıklar, adil rekabeti engelleyecek haksızlıklar giderilmelidir. Bankaların müşterilerine kredi verirken sigorta poliçelerini yüksek fiyattan kendinden kestirmesini kabul etmemesi durumunda faiz oranlarını artırma tehdidinin önüne geçilmelidir. Zorunlu olan trafik sigortalarında sigorta şirketlerinin "Zarar ediyoruz." bahanesiyle poliçe kesmemesi ya da keserken 2 kat fiyat istemesi yasal değildir, adil değildir. Şirketlerin acenteleri dururken zincir marketler ya da farklı özel kurumların bayileri üzerinden poliçe kesilmesi meslek etik ilkelerine yakışmamaktadır, hem acentenin hem de sigorta sektörünün saygınlığı değer kaybetmektedir. Bu manada, sektörün yazılı kurallarının yanında rekabet koşullarını yeniden düzenleyen bir meslek etik kurulu da kurulmalıdır.
2023 yıl sonu verilerine göre sigortacılık sektöründe toplam primler 486 milyarın üzerine çıkmıştır. Bu rakamın yaklaşık yüzde 90'ı sigorta acenteleri, bankalar ve brokerler aracılığıyla üretilmiştir. İstihdama sağladığı katkılar da göz önünde bulundurularak aracılık faaliyetlerinde acente öncelikli mekanizmaları esas alan düzenlemelere gidilmelidir. Tüm dünyada olduğu gibi bizde de oto ve oto dışı eksperlik birbirinden ayrılmalıdır. Sigorta eksperliği sınavı yaklaşık on üç buçuk yıl aradan sonra 2023 Haziran ayında yapılmıştır. Eksperlik sınavları belli aralıklarla ÖSYM tarafından yapılmalıdır. Gerekirse, sigorta aracıları ve eksperler de ayrı ayrı meslek çatısı altında örgütlenebilmelidir.
Yine, bir sigortacılık yasası planlanırken gönül coğrafyamızın olduğu Orta Doğu ve Türk devletlerine de öncülük edecek bir yasa ortaya koyulmalıdır. Sektördeki yabancı sermaye payı yüzde 48'lere kadar düşmüştür. Bu payın artırılması için gerekli önlemler alınmalıdır. Ülke çapında buğday, arpa ürününde uygulanan devlet destekli gelir koruma sigortasına fındık ürünü de dâhil edilmelidir.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Toparlayalım lütfen.
NACİ ŞANLITÜRK (Devamla) - Teşekkür ediyorum Başkanım.
Ayrıca, fındıktaki kahverengi kokarca böceği zararlısı TARSİM kapsamına alınmalıdır. Doğal Afet Sigortaları Kurumu kurulduğu tarihten bugüne 41 milyar TL hasar ödemesi yapmış, bunun 39 milyar TL'si 6 Şubat depremi için ödenmiştir. Doğal afet sigortasındaki teminatlar rayiç bedeller üzerinden verilirse ilgiyi artıracaktır. Orta vadeli programda yer alan zorunlu afet sigortasının yürürlüğe girmesiyle birlikte depremin yanı sıra taşkın, sel, su baskınları, yanardağ püskürmesi, heyelan, fırtına, dolu, çığ, orman yangını gibi bir doğal afetler de sigorta kapsamına alınacaktır. Kurumun giderleri sorumlu olduğu finansal kuruluşların bilançoları üzerinden hesaplanan katılım paylarından karşılanmaktadır. Genel bütçeden kuruma herhangi bir ödenek tahsisi yapılmamaktadır. 2025 yılı için kuruma 625 milyon TL'lik bir bütçe öngörülmüştür. Öngörülen bu bütçenin, 2025 yılı bütçesinin hayırlı uğurlu olmasını temenni ediyorum. Bütçeye Milliyetçi Hareket Partisi olarak "kabul" oyu vereceğimizi belirtiyorum.
Genel Kurulu saygılarımla selamlıyorum. (MHP ve AK PARTİ sıralarından alkışlar)