| Konu: | Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 44 |
| Tarih: | 07.01.2025 |
MHP GRUBU ADINA FEVZİ ZIRHLIOĞLU (Bursa) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi hakkında Milliyetçi Hareket Partisi Grubum adına söz almış bulunmaktayım.
Türkiye'deki sosyal güvenlik sistemindeki çeşitli değişiklikleri öngören kanun teklifi 28 maddeden oluşmaktadır. Teklifle toplamda 8 tane kanunda değişiklik yapılması öngörülmektedir. Kanun teklifiyle, sosyal güvenlik kurumları arasındaki veri paylaşımının iyileştirilmesi, sağlık harcamalarının sürdürülebilirliğinin sağlanması ve yurt dışı ilaç temininin düzenlenmesi, yabancı uyruklu öğrencilerin sağlık sigortasına erişiminin kolaylaştırılması, iş sağlığı ve güvenliği hizmetlerine erişim ve kapasitesinin genişletilmesi gibi uygulamada yaşanan sorunların çözümü hedeflenmektedir.
Kanun teklifinin 1'inci maddesiyle, Sosyal Sigortalar Kanunu'nda yapılacak değişiklikle engellilere yönelik emeklilikteki norm ve standart birliği sağlanarak 2008 Ekim ayı öncesinde sigortalılar için vergi indirim belgesine göre yürütülen emeklilik işlemlerinin 5510 sayılı Kanun kapsamında çalışma gücü kaybına göre belirlenmesi ve tüm uygulamanın Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından tek elden yürütülmesi amaçlanmaktadır.
Yine, kanun teklifindeki 1'inci maddeyle ilintili olan 14, 16 ve 17'nci maddelerde 2008 öncesi sigortalı olup 4/A kapsamındaki vatandaşlarımızın haklarının eşitlenmesi ve bu konuda yaşanan mağduriyetlerin giderilmesi amaçlanmıştır.
Teklifin içerisinde, Anayasa Mahkemesinin iptal kararları gereği, 2'nci, 6'ncı ve 7'nci maddelerde yasal düzenlemeye gidilmiştir. 2'nci maddeyle, kanunilik ilkesi gereğince 3359 sayılı Sağlık Hizmetleri Temel Kanunu'na ek madde eklenmektedir. 7'nci maddeyle, Anayasa Mahkemesinin iptal kararındaki gereklilik ve orantılılık koşullarına uyulmaması gerekçesi doğrultusunda düzenlemeye gidilmiştir. Eşitlik ilkesi gözetilerek geçici iş göremezlik ödeneklerinin hesaplanmasında son on iki aylık sürenin dikkate alınması ve son on iki ayda yüz seksen günden az hizmeti olanların geçici iş göremezlik ödeneklerine ilişkin üst sınırın korunması hedeflenmiştir.
Değerli milletvekilleri, 3'üncü madde, işçi ve işveren örgütleri gibi sosyal tarafların talepleri doğrultusunda iş ve iş gücü piyasasının genel durumuyla sürdürülebilir gelişimi için 31 Aralık 2024 tarihinde yürürlüğe girecek olan Esnaf Ahilik Sandığının yürürlük tarihinin 1 Ocak 2028 tarihinden itibaren uygulanması şeklinde değiştirilmesini içermektedir.
Mevcut teklifin 5'inci maddesiyle, özel amaçlı raporların daha düşük bedelle aile hekimliği birimleri üzerinden düzenlenmesi ve bahsi geçen ücretlerin döner sermayeye aktarılarak aile sağlığı merkezlerinde kullanılması hedeflenmiştir. Ayrıca, ikinci ve üçüncü basamak sağlık kuruluşlarında yaşanan başvuru yoğunluğunun da azaltılması amaçlanmaktadır.
Yine 6'ncı maddeyle -Sosyal Güvenlik Kurumunun görev alanının düzenlenmesiyle ilgili olup- iptal kararıyla oluşacak yasal boşluğun giderilmesi amaçlanmaktadır.
Bir diğer husus, 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanunu'nun geçici 20'nci maddesi kapsamında kurulan sandıklar tarafından sandıkların iştirakçileri aylık ve gelir bağlanmış olanlar ile bunların hak sahiplerinin sosyal güvenlik ve yükümlülükleri SGK dışında yürütülmektedir. Ancak SGK bu sözü edilen sandıkların veri paylaşımı yapabileceği kurumlardan sayılmadığından hukuki ihtilaflara sebep olmaktadır. Yapılan düzenlemeyle sigortalılara yönelik işlemlerin hızlandırılması ve gereksiz ödemeler yapılmasına neden olunmaması amacıyla bu sandıklar ile SGK arasında veri paylaşımının yapılabilmesi sağlanacaktır.
Bir başka önemli konu, hepimizin malumu, yurt dışından beşerî tıbbi ürün temininde karşılaşılan bazı güçlüklerdir. Ülkemizde yurt dışından ilaç temini gereken hasta sayılarının öngörülemez şekilde değişmesi planlama ve tedarik süreçlerini zorlaştırmaktadır. Diğer yandan, yurt dışından temin edilen ilaçların ambalaj formlarındaki değişiklikler lojistik ve stok yönetimi açısından zorluklar yaratabilmektedir. Farklı ülkelerden ve tedarikçilerden ilaç temin edilmesi süreçleri karmaşık hâle getirmekte ve standardizasyonu zorlaştırmaktadır. Dolayısıyla tedarik zincirindeki aksamalar ilaçların zamanında ve eksiksiz olarak temin edilmesini engellemektedir. Bu sorunlar, Sosyal Güvenlik Kurumunun yurt dışı ilaç temini süreçlerini olumsuz etkilemekte ve hastaların ilaca erişiminde gecikmelere ve maliyet artışlarına neden olmaktadır. Yurt içinde ruhsatlı olmayan ve temini sağlanamayan beşerî tıbbi ürünlere erişimin sağlanması, bunların Sağlık Bakanlığı onayıyla Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından yurt dışından temin edilmesi amaçlanmıştır. Bu sayede ilaç temin işlemlerinin kaynak çeşitliliği sağlanarak rekabetin artırılması, ilaç temin maliyetlerinde düşüş ve kamu mali yararı sağlanması hedeflenmiştir. Ayrıca, temin kanallarının artırılmasıyla hastaların ilaca erişimi kolaylaşacak ve hasta mağduriyetlerinin önüne geçilmiş olacaktır.
8'inci, 10'uncu ve 13'üncü maddelerle yabancı uyruklu öğrencilerin eğitim süresinde genel sağlık sigortalısı olabilmeleri için başvuru şartları kolaylaşacak ve Yurt Dışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı tarafından burs verilen öğrencilerin bildirim ve prim ödemelerine ilişkin sorunlar çözüme kavuşacaktır. Ayrıca, Türkiye Sağlık Enstitüleri Başkanlığı tarafından desteklenen ve Sağlık Bakanlığınca izin ve onay verilen klinik araştırmaların Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından finanse edilmesi sağlanarak hastaların yeni tedavi ürünlerine erişimi artacak ve uzun vadede mali yük azalmış olacaktır.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; çalışma hayatına ilişkin politikamızın esası, toplumun tüm kesimlerine insana yaraşır iş fırsatlarının sunulduğu, iş gücünün niteliğinin yükseltilip etkin kullanıldığı, iş sağlığı ve güvenliği şartlarının iyileştirildiği bir iş gücü piyasasının oluşturulmasına dayanmaktadır. Özellikle iş sağlığı ve güvenliğinin çağdaş normlarda sağlanması için her türlü teknik ve hukuki tedbirlerin alınmasına devam etmeliyiz. Sosyal güvenlik sisteminin hukuki olarak uygulanabilir, mali olarak sürdürülebilir, taraflarca da kabul edilebilir bir hâlde olması için hep birlikte çalışma gayretinde olmalıyız.
Bu düşüncelerle sözlerime son verirken kanun değişikliğinin vatanımıza ve milletimize hayırlı olmasını diliyor, Gazi Meclisimizi saygıyla selamlıyorum. (MHP ve AK PARTİ sıralarından alkışlar)