| Konu: | TÜRKİYE DEMİRYOLU ULAŞTIRMASININ SERBESTLEŞTİRİLMESİ HAKKINDA KANUN TASARISI SS441 |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 96 |
| Tarih: | 24.04.2013 |
İLHAN DEMİRÖZ (Bursa) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı'nı kutluyor, bu güzel günü dünya çocuklarına armağan eden Gazi Mustafa Kemal Atatürk'ü sevgiyle, saygıyla anıyorum.
Görüşülmekte olan 441 sıra sayılı Türkiye Demiryolu Ulaştırmasının Serbestleştirilmesi Hakkında Kanun Tasarısı'nın 10'uncu maddesinin (4)'üncü fıkrasında Cumhuriyet Halk Partisi Grubu adına söz almış bulunuyorum. Hepinizi saygıyla ve sevgiyle selamlıyorum.
Türkiye demir yolu ulaştırmasının serbestleştirilmesi, değişik bir ifadeyle özelleştirilmesi, bu Hükûmetin tutarsız uygulamalarından biridir. İstanbul Deniz Otobüsleri İşletmesi (İDO) özelleştirildi ancak Bursa Büyükşehir Belediyesi, Bursa Deniz Otobüsleri İşletmeciliğini kurdu. Neden? İstanbul-Bursa-İzmir otoban yoluna başlandı, Körfez geçişinde demir yolu projeye alınmıştı ancak daha sonra Körfez geçişinde bu demir yolu projeden çıkarıldı. Anlamakta zorluk çektiğimiz husus şu: Neden çekildi? İstanbul-Bursa, İstanbul-İzmir hızlı tren hattı için bu gerekli değil miydi ve ayrıca en az 65 kilometrelik bir tasarrufu gerektirmeyecek miydi? Bunları anlamakta zorluk çektiğimizi ifade etmek istiyorum.
Bursa'da hızlı tren ihalesi yapıldı, çalışmalara başlandı ancak arkadaşlar, kesin güzergâh belli değil. İstasyon konusunda AKP Bursa milletvekilleri henüz kendi aralarında anlaşamamış, daha doğrusu, değişik bir ifadeyle ortada gerçek bir proje olmadığını ifade etmek istiyorum.
Değerli milletvekilleri, İstanbul-Bursa-İzmir otoyolunun güzergâhlarının belirlenmesinde yapılan görüşmelerimizde, itirazlarımızın, Sayın Bakanın az önce ifade ettiği gibi, bir masa etrafında tüm milletvekilleriyle görüşüleceği, konuşulacağı ifade edildi ancak bugüne kadar bu konuyla ilgili bir araya gelme şansımız olmadı ve buradaki itirazlarımızı dile getiremedik maalesef. Örneğin, Orhangazi-Gemlik güzergâhında, ziraat odalarının açıklamaları doğrultusunda, 100-150 bin zeytin ağacının kesileceğini ifade etmek istiyorum. Hâlbuki, başka bir alternatif, başka bir projenin burada bulunduğunu da özellikle söylemek istiyorum. Orhangazi'de 575 dekarlık tarım arazisinin yanı sıra, Orhangazi ile İznik Gölü arasında Çin Seddi gibi bir blokun oluşacağını da ifade etmek isterim.
Otoyolun yeni Bursa-Başköy-Konaklı-Karacabey-Susurluk güzergâhına alındığını Sayın Bakandan öğrendim. Şunu ifade etmek istiyorum arkadaşlar: Burası birinci sınıf tarım arazilerinin olduğu bir bölge yani Karacabey tarım ovasından geçen bir proje. 8.090 dekarlık bu bölümün 6.150 dekarı tamamen mutlak tarım arazisi. Buranın 4.390 dekarında Devlet Su İşlerinin yatırımı var. 5 kilometresi TİGEM arazilerinden geçiyor ama gelin görün ki, maalesef, bu birinci sınıf tarım arazilerinden geçişi engelleyemedik. Uluabat'ın güneyine, Ramsar Sözleşmesi'ne göre,
İkna edemediğimiz başka bir husus daha var değerli arkadaşlar. Karacabey Ovası'na alınan bu projenin haricinde şöyle bir tutum ve davranış içerisine girdi Hükûmet: Köylülere kamulaştırma bedelinin ödenmemesi için, on üç köyü "toplulaştırma projesi" adı altında toplulaştırma kapsamına aldı.
Bunların yanlış olduğunu, bu otobanın bu köylerde objektif unsurları artırıcı bir değer ifade etmediğini belirtmek istiyor, hepinize saygı ve sevgilerimi sunuyorum.
Sağ olun, var olun. (CHP sıralarından alkışlar)