GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu ile İlgili Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:3
Birleşim:59
Tarih:19.02.2025

ŞENOL SUNAT (Manisa) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 192 sıra sayılı Kanun Teklifi'nin 3'üncü maddesi üzerine İYİ Parti Grubu adına söz aldım. Gazi Meclisi saygıyla selamlarım.

Sayın milletvekilleri, sözlerime başlamadan önce, aziz vatanımız için 19 Şubat 2016 yılında Diyarbakır Sur'da bölücü terör örgütü tarafından şehit edilen Üsteğmen Enes Demir'i rahmet, saygı ve hürmetle anıyorum. Yine, adi terör örgütü PKK'lılarca şehit edilişinin 10'uncu yılında ülkücü Fırat Çakıroğlu'nu rahmet, sevgi ve saygıyla anıyorum. Bütün şehitlerimizi anıyor, gazilerimizi ve ekranları başında Genel Kurulu takip eden bütün şehit ailelerini ve yakınlarını saygılarımla selamlıyorum. Sizleri unutmadık, unutmayacağız ve unutturmayacağız.

Evet, bugün görüşmekte olduğumuz yasa teklifinin 3'üncü maddesi Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilmiş bir düzenlemenin tartışmalı ve keyfî bir şekilde yeniden yasalaştırılma çabasından ibarettir. Mevcut teklif, kamu kaynaklarını etkili ve şeffaf bir şekilde yönetmekten ziyade, belirsizliklerle dolu ifadelerle kamu zararına kapı aralamaktadır. Önerilen madde, TÜBİTAK Yönetim Kuruluna, 250 bin Türk lirasına kadar olan ihtilaflarda icra ve takipten vazgeçme ve menfaat terkini gibi kritik kararları alma yetkisi tanımaktadır. Teklifte yer alan "Yüksek mahkeme ve mercilerde incelenmesini istemekte yarar bulunmayan" ifadesi son derece muğlaktır. Hangi ihtilafların incelemeye değer olup olmadığı konusunda kim karar verecektir? Kamu alacaklarının takibi belirsiz ve keyfî ifadelerle imkânsız hâle getirilmektedir. Ayrıca, 250 bin lira tutarındaki sınırın her yıl yeniden değerleme oranında arttırılacağı belirtilmiştir ancak 213 sayılı Vergi Usul Kanunu'na göre 2008 yılında 5 bin lira olarak belirlenen tutarın 2025 yılı için 120.567 lirayı aşmadığı görülmektedir yani teklifin gerekçesi ve uygulama şekli kendi içinde dahi çelişkilidir. Değerli milletvekilleri, eğer gerçekten kamu yararı düşünülüyorsa şeffaf ve denetlenebilir bir sistem kurulmalıdır. Kamu kaynakları kişisel veya siyasi çıkarlara kurban edilmemelidir diyoruz İYİ Parti olarak.

Sayın milletvekilleri, konuşmamın bu bölümünde memur emeklilerinin feryadını dile getirmek istiyorum. Bilindiği üzere, memur ve memur emeklileri aynı müktesep haklara tabiydi ve memura yapılan tüm artışlar otomatik olarak memur emeklilerinin aylıklarına da yansırdı. 5434 sayılı Kanun'a göre yirmi beş yıl üzerinden öngörülen memur emeklisinin aylık bağlama oranı memur maaşlarının yüzde 75'idir ve her artı yıl için 1 puan verilir. Hatırlayın, Recep Tayyip Erdoğan Mayıs 2023'te "En düşük memur maaşını 22 bin liraya yükseltiyoruz. Bu artışlar otomatik olarak memur emeklilerinin aylıklarına da yansıyacak." demişti ama 24 Temmuz 2023 günü bir torba yasayla memurlara 8.077 lira seyyanen ilave ödeme artışı yapıldı ama bu ödemenin memur emeklilerine verilmesinin önü KHK'ye eklenen "Bu ilave ödeme damga vergisi hariç herhangi bir vergi veya prim kesintisine tabi tutulamaz." cümlesiyle kesildi. Bu ödeme 2025 yılı Ocak artışıyla memur maaşlarına 16.165 lira olarak yansıyor. Yani değerli milletvekilleri, memur ile memur emeklisi arasındaki makas giderek açılıyor.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Buyurun, devam edin.

ŞENOL SUNAT (Devamla) - Sayın milletvekilleri, bu şartlarla memur emeklisinin maaşı memur maaşının yüzde 40'ı seviyesindedir bugün için. Gelin, Türkiye Büyük Millet Meclisi olarak hep birlikte memur emeklilerine uygulanan bu adaletsizlik ve hukuksuzluğa "Dur!" diyelim, gelir kaybını ortadan kaldıralım.

Değerli milletvekilleri, inşallah, memur emeklileri içinde bulunduğu bu sefalet, bu kötü durumdan bir an önce kurtulur, temennimiz budur.

Biz İYİ Parti olarak elimizden ne gelirse yapmaya hazırız diyor, yüce Meclisi saygıyla selamlıyorum. (İYİ Parti ve YENİ YOL sıralarından alkışlar)