Konu: | Gençlik ve Spor Hizmetleri Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
Yasama Yılı: | 3 |
Birleşim: | 70 |
Tarih: | 25.03.2025 |
MHP GRUBU ADINA MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; görüşülmekte olan 199 sıra sayılı Kanun Teklifi'nin tümü üzerine Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına söz aldım. Sizleri ve aziz milletimizi hürmetle selamlıyorum.
9 kanun ile 3 kanun hükmünde kararnamede değişiklikler içeren kanun teklifinde çok önemli düzenlemeler yapılmaktadır. 633 sayılı Sosyal Hizmetler Alanında Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun Hükmünde Kararname'de yapılan düzenlemeyle doğum yardımı sistemi değiştirilmekte, doğurganlık oranının yükseltilmesi ve ailelerin mali yükünün hafifletilmesi için doğum yardım tutarları artırılarak çocuk sayısıyla orantılı teşvik edici destek sağlanması amaçlanmaktadır.
On yıl önce başlayan mevcut doğum yardımı uygulamasında 15 Mayıs 2015 tarihinden sonra doğan canlı birinci çocuk için 300 lira, ikinci çocuk için 400 lira, üçüncü ve sonraki çocuklar için ise 600 lira tutarında yardım yapılmakta olup bu tutarlarda bugüne kadar artışa gidilmemiştir. Bu durum ise yardımdan yararlanan ailelerin oranında büyük bir azalmaya sebebiyet vermiştir. Buna göre, yardım kapsamında hak sahibi olan çocuk sayısının canlı doğan bebek sayısına oranı 2018 yılında yüzde 94,67'yle en yüksek seviyeye çıkarken 2023 yılında ise yüzde 64,14'e gerilemiştir. Ayrıca, doğurganlık hızının 2023 yılında 1,51 oranıyla nüfusun yenilenme düzeyi olan 2,10'un altına düşmesi nedeniyle kapsamlı bir doğum yardımı çalışmasının hayata geçirilmesi gerekliliği ortaya çıkmıştır.
Bilindiği üzere 2025 yılı, ailenin korunması ve güçlendirilmesine katkı sağlamak amacıyla "Aile Yılı" olarak ilan edilmiştir. Yapılan düzenlemeyle doğum yardımı tutarlarının aile kurumunun devamını sağlayacak ve doğum hızını artıracak şekilde güncellenmesi amaçlanmaktadır.
Buna göre, Türk vatandaşlarına 1/1/2025 ve sonrasında canlı doğan çocukları için başvuru yapılması ve Türkiye'de ikamet ediyor olmaları koşuluyla tek seferlik veya 5 yaşını tamamlayana kadar aylık olarak doğum yardımı yapılması öngörülmektedir. Doğum yardımı hiçbir vergi ve kesintiye tabi tutulmayacak ve haczedilemeyecektir. Doğum yardımı, yapılacak çocuk sayısı ve her bir çocuk için yapılacak yardım miktarı ile uygulamaya ilişkin diğer usul ve esasların Cumhurbaşkanınca belirlenmesi düzenlenmektedir.
Düzenlemenin etki analizinde doğum yardımında 2024 yılı bütçesi 211 milyon lira iken bu düzenlemeyle birinci yıldaki yaklaşık ek maliyetin 22,6 milyar lira olacağı öngörülmekte olup doğum yardımında çok önemli bir artış yapılmasının planlandığı anlaşılmaktadır. Bu düzenlemeye Milliyetçi Hareket Partisi olarak büyük önem ve destek veriyoruz. Bununla birlikte doğum yardımı miktarı için Cumhurbaşkanına verilen yetkide bir limit belirlenmesi uygun olacaktır.
Teklifle 3289 sayılı Gençlik ve Spor Hizmetleri Kanunu'nda değişiklik yapılarak olimpiyat, paralimpik ve deaflimpik spor dallarında 8 bin sporcu yetiştirilmesi; yetiştirilecek sporcuların beslenme, barınma ve yol giderlerinin karşılanması; ayrıca bu sporculara net asgari ücret tutarını geçmemek üzere her ay harçlık ödenmesi; olimpiyat, paralimpik ve deaflimpik oyunlarıyla dünya şampiyonasında ilk 3 dereceye girenlere verilecek harçlık miktarının net asgari ücret tutarının 2 katına kadar artırılabilmesi öngörülmektedir. Esasen 2021 yılında Cumhurbaşkanlığı kararnamesiyle yapılmış olan bu düzenlemenin Anayasa Mahkemesince iptal edilmesi üzerine karar doğrultusunda kanunla yapılmaktadır.
Teklifle 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'de yapılan düzenlemeyle, Devlet Hava Meydanları İşletmesi personeline Avrupa Hava Seyrüsefer Emniyeti Teşkilatınca karşılanmak üzere performans primi ödenmesi öngörülmekte, ülkemize daha fazla döviz girişi sağlanması amaçlanmaktadır. DHMİ Genel Müdürlüğünün 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'ye ekli 1 sayılı cetvelde kadro unvanları gösterilen personeli ile sözleşmeli personeline ülkemizdeki sivil hava limanlarında gerçekleşen giden uçak trafiği sayısının memur aylık katsayısının yüzde 40'ıyla çarpımı sonucu bulunacak miktarın performans primi olarak ödenmesi öngörülmektedir. Buna ilaveten, 1 sayılı cetvelde yer alanlar ile maliyetlerinin tamamı Avrupa Hava Seyrüsefer Emniyeti Teşkilatı tarafından karşılanan personele ülkemizin hava sahasını transit kullanan sivil hava araçları sayısının memur aylık katsayısının yüzde 120'siyle çarpımı sonucu bulunacak miktar kadar prim ödenmesi öngörülmektedir.
Ayrıca, Cumhurbaşkanınca belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü personeline de bu kapsamda ödeme yapılması düzenlenmektedir. Yapılan düzenlemenin bütçeye herhangi bir mali yük getirmeyeceği, Avrupa Hava Seyrüsefer Emniyeti Teşkilatından yıllık yaklaşık 4,5 milyar lira ek ödeme alınacağı ifade edilmektedir.
Değerli milletvekilleri, teklifle, 4925 sayılı Karayolu Taşıma Kanunu'nda değişiklik yapılarak yetki belgesiz taşımacılığa yönelik idari para cezalarında alt ve üst sınırlar düzenlenmekte ve belirli süreler içerisinde tekrarı hâlinde cezaların artırımlı olarak uygulanacağı öngörülmektedir. Böylelikle, yetki belgesiz taşımacılığa verilen cezalar faaliyet alanı ve ihlal durumuna göre orantılı, caydırıcı ve etkin hâle getirilmektedir. Ayrıca, yabancı plakalı taşıtların uluslararası taşımalarda yaptığı ihlallere kademeli idari para cezaları uygulanarak suistimallerin önlenmesi ve caydırıcılığın artırılması amaçlanmaktadır.
Teklifle, 6001 sayılı Karayolları Genel Müdürlüğünün Hizmetleri Hakkında Kanun'da değişiklik yapılarak özel şirketler tarafından işletilen otoyollardan geçiş ücretini ödemeden geçen yabancı plakalı araçların ülkeyi terk etmeden önce gümrük kapılarında ödeme yapmaları zorunlu hâle getirilmektedir. 2024 yılında yaklaşık 157 bin aracın, son beş yılda ise yaklaşık 800 bin aracın kamu-özel iş birliği otoyollarından ödemesiz geçiş yaptığı, ödemesiz geçiş yapan araçlar için kamu idaresi tarafından garanti ödemesi yapılmadığı açıklanmıştır. Bu düzenleme kapsamında yapılacak tahsilat sonucunda elde edilecek tutarın yüzde 60'ı hizmet payı olarak genel bütçeye gelir kaydedileceğinden yıllık yaklaşık 5 milyon dolar gelir elde edilmesi öngörülmektedir.
5015 sayılı Petrol Piyasası Kanunu'nda vergi incelemesine tabi tutulan tesislerin vergi incelemesi sürecinde lisans devrini engelleyen tedbir Danıştay 13. Dairesinin başvurusu üzerine Anayasa Mahkemesince iptal edilmiştir. Yapılan düzenlemeyle iptal kararı doğrultusunda kamu zararının önlenmesi ile teşebbüs özgürlüğü arasında makul bir denge kurulması amacıyla tedbir süresi en fazla bir yılla sınırlandırılmakta ve üç ayda bir gözden geçirilerek değerlendirilmesi sağlanmaktadır.
Teklifle 3568 sayılı Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu'nda değişiklik yapılarak odaların ve Birliğin genel kurul toplantılarına yönelik duyuruların resmî internet siteleri üzerinden yapılmasına imkân sağlanmaktadır. Mevcut hükümlere göre, odaların genel kurul toplantı çağrısının gündemiyle birlikte toplantıdan en az on gün önce üyeye tebliğ edilmesi ya da taahhütlü posta marifetiyle üyeye gönderilmesi, Birlik Genel Kurulu toplantı çağrısının ise gündemle birlikte toplantıdan en az yirmi gün önce tirajı 100 binin üzerinde olan bir gazetede ilan edilmesi, ayrıca taahhütlü posta marifetiyle delegelere gönderilmesi gerekmektedir. Yapılan düzenlemeyle serbest muhasebeci mali müşavir ve yeminli mali müşavir odalarının ve birliğin iş gücü, zaman ve kaynak maliyetinin azaltılması amaçlanmakla birlikte, zaten ekonomik olarak zor günler geçiren özellikle yerel basınımızı da düşünmek zorundayız. Bu yolun açılmasıyla oda, borsa, birlik, kooperatif, sendika gibi kuruluşların genel kurul ilanlarını gazetelerde yayınlatmaması hâlinde yerel basın büyük bir gelir kaybına uğrayacaktır. Bu duruma meydan verilmemesi hatta yerel basınımızın faaliyetlerini sürdürebilmeleri için özel destek programlarının uygulamaya konulması gerekli görülmektedir.
3568 sayılı Kanun'da yapılan bir başka değişiklikle, meslek ruhsatnamesini bir başkasına kiraya verdikleri veya herhangi bir şekilde bir başkasına kullandırdıkları tespit edilen meslek mensupları ile başka meslek mensuplarının ad ve unvanları kullanılarak beyanname düzenleyen, imzalayan ya da gönderen meslek mensuplarına meslekten çıkarma cezası verilmesi hüküm altına alınmaktadır. Ayrıca, disiplin cezalarının kesinleştiğinin meslek mensubuna bildirilmesinden sonra uygulanacağı hüküm altına alınarak muhtemel mükellef mağduriyetinin önlenmesi amaçlanmaktadır.
Kayıt dışılıkla mücadelede ve vergi bilincinin yerleştirilmesinde çok önemli bir işleve sahip olan mali müşavirlerin tahsilat sorununun çözülmesi, mali müşavirlik hizmetleri için de KDV indirimi yapılması ve aynı verilere dayalı olarak yapılan tekrarlı beyan ve bildirim yüklerinin hafifletilmesi uygun olacaktır.
Teklifle, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu'nda değişiklik yapılarak vakıf yükseköğretim kurumlarının faaliyet izni kaldırıldıktan sonra mülkiyeti hazineye ait olup bedelsiz olarak devredilmiş olan taşınır ve taşınmaz mallar ile hakların, kamu zararının önüne geçilmesi ve haksız kazancın engellenmesi amacıyla tasfiye sürecine tabi tutulmadan hazineye intikalinin sağlanması düzenlenmektedir.
Yine, teklifle 6741 sayılı Kanun'da değişiklik yapılarak Türkiye Varlık Fonu ve Türkiye Varlık Fonu Yönetimi Anonim Şirketi ile kurulan alt fon ve şirketlerin denetim raporlarının Türkiye Büyük Millet Meclisine sunulması ve Plan ve Bütçe Komisyonunda görüşülmesine ilişkin süreler yeniden düzenlenmektedir.
Değerli milletvekilleri, 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'de yapılan düzenlemeyle ek 38'inci madde kapsamındaki ödemelere hak kazanılmasında ve bu ödemelerin yapılmasında aylıklara ilişkin hükümlerin uygulanması öngörülmektedir. 2022 yılında 7417 sayılı Kanun'a eklenen ek 38'inci madde ekli 2 sayılı cetvelde sayılan üst yönetici personele ek tazminatlar verilmesini içermektedir. Basında, üst düzey yöneticiler ile kariyer mesleklerin maaşlarında iyileştirme yapılacağı ifade edilmektedir. Özellikle, başta denetim elemanları ve uzmanlar olmak üzere kariyer meslek mensuplarının özlük haklarında iyileştirme ihtiyacı bulunduğu açıktır. Eğer madde görüşmelerinde önerge verilecekse yapılacak düzenleme tüm kariyer meslek mensuplarını kapsamalı, tüm Meclis yasama uzmanları ile stenografları da bundan yararlanmalıdır.
CEVDET AKAY (Karabük) - Ama öyle değilmiş Sayın Vekilim, düzeltmek lazım.
MUSTAFA KALAYCI (Devamla) - Ayrıca, kamu mühendisleri ve diğer teknik elemanlar ile akademik personelin maaşlarının da yakın geçmişe kadar aynı maaşı alan dengi meslekler seviyesine çıkarılması gerekmektedir. Kuşkusuz kamuda ücret adaletinin sağlanması, ücret sisteminin sadeleştirilerek görev ve sorumluluk esasına dayalı olarak yeniden düzenlenmesi için köklü bir reform gerekmektedir.
Teklifle 3055 sayılı Cumhurbaşkanı Yardımcıları ve Bakanların Ödenek ve Yollukları ile Temsil Ödenekleri Hakkında Kanun'da değişiklik yapılarak Cumhurbaşkanının aylık ödeneği Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanına yapılan her türlü ödemeler toplamının yüzde 5 fazlası olacak şekilde düzenlenmektedir.
Teklifle 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu'nda da değişiklik yapılarak Cumhurbaşkanı iken bu görevinden herhangi bir nedenle ayrılanlara 140690 gösterge rakamının memur aylık katsayısıyla çarpımı sonucu bulunacak tutarda yaşlılık aylığı bağlanması öngörülmektedir.
Yine, 5510 sayılı Kanun'da yapılan bir başka düzenlemeyle de emeklilere Ramazan Bayramı ve Kurban Bayramı'nda ödenen bayram ikramiyeleri 3 bin liradan 4 bin liraya yükseltilmektedir.
Son dönemde ekonomide en önemli sorunumuz özellikle dar ve sabit gelirli insanımızın alım gücünü azaltan, refahını ve geçim standartlarını olumsuz etkileyen enflasyondur, hayat pahalılığıdır. Vatandaşlarımızın alım gücünü ve gelir dağılımını kalıcı olarak iyileştirmek amacıyla yürütülen enflasyonla mücadele programı ekonomi programının temel önceliğidir. Yıllık enflasyonda en kötü geride kalmıştır. Şubat ayında yıllık enflasyon yüzde 39,05 seviyesine gerilemiş, geçen yılın aynı ayına göre temel mallar enflasyonu yıllık 32 puan düşüşle yüzde 21,7; hizmet enflasyonu ise 35 puan düşüşle yüzde 59,8 olmuştur. Dengeli büyüme yaklaşımıyla yatırım, istihdam, üretim ve ihracat odaklı politikalar kararlılıkla uygulanmaktadır. İstihdam 2024 yılında 988 bin kişi artmış, işsizlik oranı son on iki yılın en düşük seviyesi olan yüzde 8,7'ye, genç işsizlik oranı ise yüzde 14,9'a gerilemiştir. İş gücüne katılma oranı ile istihdam oranı tarihî seviyelere yükselmiştir.
Şubat ayı itibarıyla yıllıklandırılmış ihracat yüzde 1,5 artarken ithalat yüzde 2,1 azalmış, dış ticaret açığı da yüzde 8,5 oranında düşmüştür. Ocak ayı itibarıyla cari işlemler açığı yıllık 64,4 oranında 20,8 milyar dolar azalışla 11,5 milyar dolar düzeyindedir. Uluslararası Finans Enstitüsü raporlarına göre Türkiye, kamu borçluluğu, reel sektör borçluluğu ve hane halkı borçluluğunda en az borçlu ülkeler arasındadır. Türkiye'nin AB tanımlı genel yönetim borçluluk oranı 2024 yılı üçüncü çeyrekte yüzde 25,6 iken bu oran AB üyesi ülkelerde ortalama yüzde 81,6 düzeyindedir.
Türkiye, büyüyen, güçlenen ve yükselen bir ülkedir. Türkiye ekonomisi 2023 yılında yüzde 5,1; 2024 yılında yüzde 3 oranında büyüme sağlamıştır, büyüme on beş yıldır yıllık bazda pozitif seyretmektedir. Millî gelirimiz 2023 yılında ilk defa 1 trilyon doları aşmış, 2024 yılında 1 trilyon 322 milyar dolara ve kişi başına millî gelirimiz de 15.463 dolar düzeyine ulaşmıştır. Son açıklanan veriler de olumlu gidişata işaret etmektedir. Tüketici Güven Endeksi mart ayında 85,9'a yükselerek son yirmi üç ayın en yüksek seviyesine çıkmıştır. Mevsimsellikten arındırılmış Reel Kesim Güven Endeksi de mart ayında 0,4 puan artarak Kasım 2024'ten bu yana en yüksek düzey olan 103,2'ye çıkmıştır. Mevsimsel etkilerden arındırılmış kapasite kullanım oranı mart ayında 0,3 puan artarak yüzde 75,2 seviyesinde gerçekleşmiştir.
Türk milletinin refah ve istikrar içerisinde yaşaması için başlatılmış en hayati girişimlerden olan millî teknoloji ve teknoloji odaklı sanayi hamleleriyle Türkiye bugün ileri teknolojileri kendi imkân ve kabiliyetleriyle geliştirip üretebilen bir noktaya ulaşmıştır. Lider ülke Türkiye dedik, hamdolsun, savunma sanayisinde lider ülke olduk. Millî teknoloji ve millî enerji atılımıyla gerçekleştirdiğimiz yerli ve millî üretimlerden ve keşfettiğimiz doğal gaz, petrol ve kıymetli madenlerden sağlanan kaynaklar makroekonomik istikrara, sürdürülebilir yüksek büyümeye ve elbette milletimizin refahına yansıyacaktır. Cumhur İttifakı Türkiye'nin ekonomik menfaatlerini, toplumsal huzurunu, millî birliğini, tarihsel haklarını, bekasını ve refahını temine kararlıdır. Kargaşa, kaos, kriz çıkarmak için el ovuşturanları hayal kırıklığına uğratmak vazifemizdir.
Değerli milletvekilleri, yarın akşam nice manevi mükâfatın yağmur gibi yağdığı, bin aydan daha hayırlı Kadir Gecesi'ni idrak edeceğiz. Pazar günü de Ramazan Bayramı'yla müşerref olacağız inşallah. Sizlerin, aziz milletimizin ve Türk İslam âleminin mübarek Kadir Gecesi'ni ve Ramazan Bayramı'nı tebrik ediyorum.
Milliyetçi Hareket Partisi Grubu olarak kabul oyu vereceğimiz kanun teklifinin hayırlı olmasını diliyor, sizlere ve aziz Türk milletine saygılarımı sunuyorum. (MHP ve AK PARTİ sıralarından alkışlar)