Konu: | Gençlik ve Spor Hizmetleri Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
Yasama Yılı: | 3 |
Birleşim: | 70 |
Tarih: | 25.03.2025 |
İYİ PARTİ GRUBU ADINA HÜSMEN KIRKPINAR (İzmir) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; teklifin birinci bölümü üzerine İYİ Parti Grubumuz adına söz aldım. Yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum.
Görüşmekte olduğumuz kanun teklifi her ne kadar Gençlik ve Spor Hizmetleri Kanunu'yla ilgili gibi gözükse de gene bir torba kanunla karşı karşıyayız.
(Uğultular)
BAŞKAN - Sayın Milletvekili, sürenizi yeniden başlatacağım.
Değerli milletvekilleri, Sayın Akbaşoğlu...
Hatibi dinleyemiyoruz sayın milletvekilleri. Konuşmak isteyen arkadaşları kulise davet ediyorum.
Buyurun Sayın Milletvekili.
HÜSMEN KIRKPINAR (Devamla) - İçerisine pek çok şeyin doldurulduğu bu torba kanunlara karşıyız. Bu teklif, Plan ve Bütçe Komisyonunda görüşüldü ama tali komisyon olan ve benim de üyesi olduğu Gençlik ve Spor Komisyonunda, Bayındırlık ve Aile Komisyonlarında görüşülmedi. Doğrudan ilgisi olmasına rağmen tali komisyonlarda görüşülmeden sadece esas komisyonda görüşülmesi teklifin müzakereden kaçırılmış olduğu anlamına gelir ki biz bunu tepkiyle karşılıyoruz çünkü bu anlayış yasama faaliyetlerini zafiyete uğratıyor.
Burada, tabii, teklifin eksik de olsa isabetli olan taraflarının da var olduğunu söyleyebiliriz. Mesela, Gençlik ve Spor Hizmetleri Kanunu'nda değişiklik öngören 1'inci maddeyle olimpik ve paralimpik sporculara harçlık ödenmesine ilişkin düzenleme yapılıyor. Biz bu düzenlemeyi destekliyoruz fakat yeterli bulmuyoruz. Sayının 8 bin sporcuyla sınırlı tutulmasına da bir anlam veremediğimizi ifade etmek istiyorum. Çünkü özellikle Anadolu'daki yetenekli gençlerimiz ve spor kulüpleri ihmal ediliyor, maddi imkânsızlıklarla mücadele eden kulüplerimiz sporcuların en temel ihtiyaçlarını dahi karşılayamıyor. Bakanlığın bu sporculara ve kulüplere yönelik kalıcı ve büyük destekler vermesi gerekiyor. Anadolu'daki tesis imkânlarının artırılması, malzeme ve ulaşım giderlerinin karşılanması lazım.
Bu madde vesilesiyle Sayın Bakanın vermiş olduğu bir sözü de buradan hatırlatmak istiyorum: 2023 yılında bütçe görüşmeleri sırasında bu kürsüden yapmış olduğu konuşmada 2024 yılında 1.071 gençlik çalışanı ve 950 antrenör olmak üzere toplam 2.021 yeni personel alımı gerçekleştirileceğinin müjdesini vermişti. Verilen sözün üzerinden tam dört yüz elli yedi gün geçmesine rağmen neden hâlâ bir alım yapılmamıştır? İlan edilen personel alımı ne zaman yapılacaktır? Biran önce verilen sözün tutulmasını bekliyoruz.
Değerli milletvekilleri, teklifin 2'nci ve 3'üncü maddesiyle devam edecek olursam, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler ve Yeminli Mali Müşavirler Odaları Birliğinin Genel Kurul toplantılarının duyurularının resmî internet sitesi üzerinden yapılması düzenlenmiştir. Yapay zekânın hızla geliştiği bu çağda geç kalınmış olsa da bu uygulamaya geçilmiş olmasını makul karşılıyoruz. Ayrıca, üyelerin mağduriyet yaşamaması için toplantı ilanlarının resmî sitelerinin görünür yerlerine konulması ve toplantı bildirimlerinin üyelere SMS ve e-posta yoluyla bildirilmesi de tedbirli bir davranış olacaktır.
4'üncü maddede ise sahtecilik yaptığı tespit edilen meslek mensuplarının meslekten çıkarılması meselesi var. Sahtecilik yapanlara taviz verilmemesi gerektiğini biz de İYİ Parti olarak elbette savunuyoruz. Bilerek ve isteyerek yaptığı işlemi yasalmış gibi gösterip bundan haksız kazanç sağlayanlara kademeli olarak uyarı, para cezası ve geçici olarak meslekten çıkarma gibi disiplin cezalarının uygulanmasının daha uygun olacağını düşünüyoruz ancak suçun tekrarı hâlinde meslekten men cezasına gidilmesi daha hakkaniyetli bir davranış olacaktır.
Teklifin 5'inci maddesinde ise Karayolu Taşıma Kanunu'nda yapılan değişikliğe yer verilmekte, yetki belgesiz taşımacılığa verilen ve yabancı plakalı taşıtların ihlallerine karşı da cezalar düzenlenmektedir. Bunlar doğru şeylerdir, karşı değiliz. Yine de Karayollarıyla ilgili, alakalı olan 9'uncu maddede özel şirketlerin işlettiği otoyolları kaçak kullanan yabancı plakalı araçları engelleyecek bir düzenleme getirilmesi gerekmektedir. Bizler bu ülkenin vatandaşları olarak geçmediğimiz köprüye, kullanmadığımız havaalanına, gitmediğimiz yollara vergi öderken bu madde neden bugüne kalmıştır? Yap-işlet-devret işletmelerindeki özel şirketlere ait olan yükümlülüklerin de tümüne talip olan Hükûmet, karşılığında sadece yüzde 60'lık hizmet payı alabilmektedir. Bu kadarlık payla neden kamunun hizmet ve imkânları seferber edilmek istenmektedir? Dahası, iktidarınızın "Bütçeden bir kuruş çıkmadan yaptırıyoruz." diyerek övündüğü ama büyük bir yolsuzlukla birlikte milletin geleceğini karartan garantili ödemelerden kurtulmak için bir düzenlemesi var mı bu teklifte? Yok. Bu kara delik projelerle devlete ne kadar yük yüklenmiştir, bu yükler ne zaman bitecektir; sizler önce bu sorulara cevap verin.
Teklifin 6'ncı maddesine baktığımızda ise Petrol Piyasası Kanunu'na yapılan ilaveyle vergi kaçakçılığına ilişkin tedbir hükmü içermektedir.
Teklifin 7'nci maddesi ise emekli Cumhurbaşkanı aylığını düzenlerken 8'inci maddeyle emeklilerin bayram ikramiyesi 4 bin TL'ye çıkarılmaktadır. Bu maddeyle bizler sizin adınıza hicap duyuyoruz. Hiç şüphesiz, bugün ülkemizin en önemli sorunu ekonomik darboğaz, işsizlik ve geçim zorluğudur. İktidar bu konuların gereği kadar konuşulmasını ve tartışılmasını istemiyor çünkü biliyorlar ki yönetimdeki beceriksizlikleri ve uygulamış oldukları yanlış politikalar yüzünden emekli, asgari ücretli, yoksul, esnaf, çiftçi ve öğrencileri, tüm halkımızı perişan ettiler.
Esasen olması gerekenler bu torbada neden yok? Sosyal devletin var olma nedeni vatandaşının her türlü temel gereksinimlerini yerine getirmek değil midir? Oysa ocak ayında verdiğiniz yüzde 15,75'lik zam daha emeklinin cebine girmeden gıdadan akaryakıta, faturalardan ev kirasına gelen yüksek artışlar yüzünden çoktan eriyip gitmiştir. Her bayramda emeklilerin gözü kulağı ikramiye artışında oluyor. Bayram ikramiyesi artışının neden bir sistematiği yok? Bu ikramiyeleri verecekseniz doğru düzgün bir artışla verin. Zaten iktidar emekli maaşını artırmaktansa bayram ikramiyesi verme yoluna giderek 2018 yılında emeklilere ilk kez bin Türk Lirası vermişti. O ikramiye o günkü kurdan yaklaşık 250 dolar ediyordu. Peki, 2018 yılında bir kurbanlık ne kadardı? 850 TL. Bugün en az 180 TL olan fitre o gün 18 liraydı. Deve kuşu gibi başınızı kuma gömmeyi bırakın artık. Adaletsiz gelir dağılımıyla enflasyonun en çok etkilediği, hayat pahalılığını en çok hisseden ve alım gücü en düşük olan emeklilerimizdir. Bu yüzden biraz olsun nefes alabilsinler diye İYİ Parti olarak bizler 11.052 TL bayram ikramiyesi verilmesini istiyoruz. Bu maddeyi getirdiğiniz torba yasa teklifinin içine koyup buradan da oy çokluğuyla geçireceksiniz ama sağ elinizi kalbinizin üzerine koyun, varsa vicdanınızın sesini dinleyin, emeklilere reva gördüğünüz bin lira paranın çarşı pazarda neye karşılık olduğunu göreceksiniz.
Yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum. (İYİ Parti sıralarından alkışlar)