Konu: | Gençlik ve Spor Hizmetleri Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
Yasama Yılı: | 3 |
Birleşim: | 70 |
Tarih: | 25.03.2025 |
MHP GRUBU ADINA İSMAİL FARUK AKSU (İstanbul) - Sayın Başkan, sayın milletvekilleri; 199 sıra sayılı Kanun Teklifi'nin birinci bölümü üzerinde Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına söz aldım. Gazi Meclisi ve aziz milletimizi saygıyla selamlıyorum.
Görüştüğümüz kanun teklifi, 9 farklı kanun ile 3 farklı kanun hükmünde kararnamede değişiklik içermektedir. Yapılan düzenlemelerle kamu zararının önlenmesi, haksız rekabetin engellenmesi, bazı kabahatlere ilişkin cezalarda caydırıcılığın artırılması, Anayasa Mahkemesinin iptal kararlarının oluşturacağı hukuki boşluğun doldurulması ve Türkiye Varlık Fonuna ilişkin denetim süreçlerinin etkinleştirilmesi amaçlanmaktadır.
Ayrıca, aileye yönelik sosyal desteklerin genişletilmesi ve emeklilerimize dinî bayramlarda ödenmekte olan ikramiyenin artırılması öngörülmektedir.
3289 sayılı Gençlik ve Spor Hizmetleri Kanunu'nda yapılan değişiklikle 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi'nin sporculara harçlık desteğini düzenleyen hükmünün Anayasa Mahkemesince iptal edilmesi sebebiyle oluşan hukuki boşluk giderilerek desteklere yasal zemin oluşturulmaktadır.
Teklifle, serbest muhasebeci, mali müşavir ve yeminli mali müşavir odalarının ve odalar birliğinin genel kurul toplantı çağrılarının iş yükü ve kaynak israfına yol açan işlemleri yerine, resmî internet siteleri üzerinden yapılması ve erişimin kolaylaştırılması öngörülmektedir.
Bunun yanında, meslek ruhsatını başkasına kullandıranlara veya başka meslek mensuplarının adını kullanarak işlem yapanlara meslekten çıkarma cezası getirilirken disiplin cezalarının uygulanmasına ilişkin tereddütler giderilmekte, olası mükellef mağduriyetlerinin önüne geçilmesi amaçlanmaktadır.
Teklifte 4925 sayılı Karayolu Taşıma Kanunu'nda yapılan değişiklikle yetki belgesiz taşımacılığa yönelik idari para cezalarına alt ve üst sınır getirilmekte, tekrarı hâlinde cezaların artırımlı olarak uygulanması öngörülmektedir. Bu şekilde, dürüst çalışan esnafımız korunurken kayıt dışılığın önüne geçilmesi hedeflenmektedir.
Ayrıca, özel şirketler tarafından işletilen otoyolları kullanan yabancı plakalı taşıtların geçiş ücretini ülkeyi terk etmeden önce gümrük kapılarında ödemeleri zorunlu hâle getirilerek haksız rekabetin önüne geçilmesi sağlanmaktadır.
Diğer bir düzenlemeyle 5015 sayılı Petrol Piyasası Kanunu'nda değişikliğe gidilerek vergi incelemesine tabi tutulan tesislerin inceleme sürecinde lisans devrini engelleyen tedbirin EPDK tarafından belirli periyotlarla gözden geçirilmesine imkân tanınmaktadır.
Kanun teklifinin esasını oluşturan 2 önemli düzenleme ise emeklilere ödenmekte olan bayram ikramiyelerinin ve doğum yardımı tutarlarının artırılmasına ilişkindir. Bu kapsamda, emeklilere dinî bayramlarda ödenen ikramiye tutarı 4 bin TL'ye yükseltilmektedir. Bilindiği gibi, ilk defa 2018 yılında bin TL olarak ödenmeye başlanan bayram ikramiyesi, 2024 yılında 3 bin TL'ye yükseltilmiştir, kanun teklifiyle de 2 dinî bayramda uygulanan ikramiye tutarının 4 biner Türk lirasına çıkarılması öngörülmektedir. Ayrıca, ailelerin mali yükünün hafifletilmesi ve doğurganlık oranını yükseltmek amacıyla doğum yardımı tutarlarına ilişkin teşvik edici düzenlemeler yapılmakta, aile destekleri artırılmaktadır.
Diğer yandan, kanun teklifiyle, Cumhurbaşkanı iken bu görevinden herhangi bir nedenle ayrılanların yaşlılık aylığı Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanı yaşlılık aylığının yüzde 5 artırılma tutarı esas alınmak üzere yeniden düzenlenmektedir.
Türkiye Varlık Fonunun denetim raporlarının Türkiye Büyük Millet Meclisine sunulması ve Plan ve Bütçe Komisyonunda görüşülmesindeki sürelere ilişkin sorunlar giderilmekte, uygulamaya açıklık getirilmektedir.
Yine, vakıf yükseköğretim kurumlarının faaliyet izni kaldırıldıktan sonra mülkiyeti hazineye ait olup bedelsiz olarak devredilmiş olan taşınır ve taşınmaz mallar ile hakların tasfiye sürecine tabi tutulmadan hazineye intikalinin sağlanması öngörülmektedir.
Bir başka düzenlemeyle de EUROCONTROL'den ülkemize daha fazla döviz girişi sağlanmasıyla bu kaynakların Devlet Hava Meydanları İşletmesi ve Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü personeline prim ödemesi yapılması mümkün hâle getirilmektedir.
Değerli milletvekilleri, teklifin yasalaşmasıyla bazı usulsüzlüklerin, kayıp ve kaçağın, haksız rekabetin, kamu zararının önlenmesine, ailenin güçlendirilmesine ve emeklilerimizin refah artışına katkı sağlanabilecektir. Cumhur İttifakı olarak tüm vatandaşlarımızı daha yüksek refah seviyesine ulaştırmanın arzusundayız. İmkânlar ölçüsünde yapılan iyileştirmelerle birlikte dar gelirli vatandaşlarımızın hayat standardını yükseltmeyi, ülkemizi büyütürken daha adil bir gelir dağılımı tesis etmeyi hedefliyoruz. Terörsüz Türkiye'nin inşası ile millî birlikle bu hedefe ulaşmanın daha kolay hâle geleceğini düşünüyoruz. Gelinen noktada Türkiye giderek güçlenen, sözüne ve iş birliğine güvenilen bölgesel güç, küresel önemli bir aktördür.
Türkiye ekonomisi, siyasi istikrar ve öngörülebilirlik çerçevesinde on beş yıl ve on sekiz çeyrektir kesintisiz büyüme performansı göstermiş, 2024 yılındaki yüzde 3,2 büyüme oranıyla verisi açıklanan AB ve OECD ülkeleri arasında 3'üncü, G20 ülkeleri arasında 5'inci olmuştur. 2024 yılında millî gelirimiz 1 trilyon 322 milyar dolara yükselerek tüm zamanların rekoru kırılmış ve 15.463 dolara yükselen kişi başına düşen millî gelirle de yüksek gelirli ülkeler sınıfına girilmiştir. 2023'teki negatif etkisinden sonra, 2024 yılında ihracatımız, ekonomik büyümeye yüzde 1,1'le güçlü bir katkı vermiştir. Cari işlemler açığı millî gelire oranla yüzde 1'in altına düşmüş, Türkiye'nin risk primi gerilerken rezervleri güçlenmiştir. Ekonomimiz büyürken istihdam oluşturmaya da devam edilmiştir. Nitekim, yirmi bir aydır işsizlik oranı tek hanede kalmış, 2025 Ocak ayında yüzde 8,4'le son on üç yılın en düşük işsizlik oranına da ulaşılmıştır. Büyüme, istihdam ve dış ticaretteki başarılı performansla beraber enflasyonla mücadelede de olumlu sonuçlar alınmaya başlanmıştır. 2025 yılı Şubat ayında yıllık enflasyon 2024 Mayıs ayındaki zirve noktasına kıyasla 36,4 puan düşerek son yirmi ayın en düşük seviyesi olan yüzde 39,05 seviyesine gerilemiştir. Para ve maliye politikaları etkin bir koordinasyon içinde sürdürülmekte ve ekonomide kırılganlığa sebep olan yapısal reformlar bir takvim çerçevesinde hayata geçirilmektedir. İnanıyoruz ki ekonomik tetikçilere rağmen önümüzdeki süreçte ekonomik ve sosyal gelişmelerdeki olumlu seyir devam edecektir. Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemiyle, Cumhur İttifakı birlikteliğinde, millî hedefler doğrultusunda fırsat ve imkânlar değerlendirilerek Türk ve Türkiye Yüzyılı adım adım inşa edilecek, lider ülke olma ülkümüz gerçekleşecektir.
Bu düşüncelerle, kanun teklifinin ülkemize ve milletimize hayırlı olmasını diliyorum. Sizlerin ve aziz Türk milletinin Ramazan Bayramı'nı kutluyor, Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (MHP ve AK PARTİ sıralarından alkışlar)