GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Bazı Kanunlar ile 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:3
Birleşim:82
Tarih:30.04.2025

MHP GRUBU ADINA MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; görüşülmekte olan 200 sıra sayılı Kanun Teklifi'nin birinci bölümü üzerine Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına söz aldım. Sizleri ve aziz milletimizi hürmetle selamlıyorum.

Kanun teklifi, 2017 Anayasa değişikliklerine uyum amacıyla çıkarılan 703 sayılı Kanun Hükmünde Kararname hükümlerinin önemli bir kısmının Anayasa Mahkemesince iptal edilmesi nedeniyle bu hükümlerin kanunla düzenlenmesini öngörmektedir. Bilindiği üzere, Anayasa değişikliğine dair 18 maddelik kanun teklifi 21 Ocak 2017 tarihinde halk oylamasına götürülmek üzere Türkiye Büyük Millet Meclisinde kabul edilmiştir. Türk milleti, 15 Temmuz hain darbe girişimiyle başlatılan ülkemizi işgal planının çok cepheli olarak devam ettirildiği bir süreçte ülkemize yönelik artan risk ve tehditleri, bekamız üzerinde oynanan oyunları, ayrıca yönetim sistemimizdeki kronik sorunları görerek 16 Nisan 2017 tarihli halk oylamasıyla Anayasa değişikliğini kabul etmiş ve Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemine onay vermiştir. Böylece, temel amacı Türkiye'nin birlik ve dirliğini korumak, beka ve istiklalini yaşatmak olan yeni bir siyasi sürece girilmiştir.

Anayasa değişikliklerine uyum amacıyla, öncelikle Siyasi Partiler ve Seçim Kanunları ile diğer bazı kanunlarda değişiklikler yapılmış, 10 Mayıs 2018 tarihli ve 7142 sayılı Yetki Kanunu'yla da Bakanlar Kuruluna kanun hükmünde kararname çıkarma yetkisi verilmiştir. Yetki Kanunu'na dayanılarak çıkarılan kanun hükmünde kararnamelerle Cumhurbaşkanlığı, bakanlıklar ve kurumların teşkilatı ve personeliyle ilgili uyum düzenlemeleri yapılmış, aynı kapsamda Cumhurbaşkanlığı kararnameleri yürürlüğe konulmuş ve Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğü'nde de gereken zorunlu değişiklikler gerçekleştirilmiştir ancak 2018 yılından beri yürürlükte olan 703 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'yle getirilmiş hükümlerin önemli bir kısmı kanun hükmünde kararnameyle düzenlenemeyecek hususları içerdikleri veya Yetki Kanunu kapsamında olmadıkları gerekçesiyle Anayasa Mahkemesince iptal edilmiştir, iptal kararları 4 Haziranda yürürlüğe girecektir.

Ortaya çıkacak hukuki boşluğun giderilmesi amacıyla hazırlanan bu kanun teklifinde genel olarak bazı kamu idarelerinin teşkilat yapısı ve görevleri ile personelin hak ve yükümlülükleri düzenlenmektedir. Teklifte, kamu kurum ve kuruluşlarının merkez ve taşra teşkilatında istihdam edilen uzman ve uzman yardımcılarına asıl görevlerinin yanı sıra Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinde öngörülmesi kaydıyla araştırma, analiz, teftiş, denetim, inceleme ve soruşturma yaptırılabilmesine yönelik yetki de verilmektedir.

Kamuda özel yarışma sınavıyla mesleğe alınarak yetiştirilen uzmanlar ve denetim elemanları önemli görevler üstlenmektedir ancak yetiştirme süreçleri ile görev, yetki ve sorumlulukları bakımından uzmanlar ile denetim personeli birbirinden çok farklı nitelikler taşımaktadır. Bu nedenle, teftiş, denetim ve soruşturma gibi ihtisaslaşma gereken ve sınav, eğitim ve yetişme süreçleri oldukça farklı olan denetim kadrolarına ait görev ve yetkilerin başka kadrolara tanımlanmasının pratikte telafisi güç bazı zararlara neden olabileceği değerlendirilmektedir. Teftiş ve soruşturma yetkileri idari sistemde disiplin, denetim ve yaptırım mekanizmalarıyla doğrudan ilgilidir ve bu yetkilerin kullanımı ciddi sorumluluk ve deneyim gerektirir. Mevcut denetim birimleri bu görevleri ifa etmek üzere özel olarak yetiştirilmiş ve hizmet içi eğitimlerle donatılmış personelden oluşmaktadır. Bu yetkilerin başka kadrolara verilmesi denetim ve soruşturma faaliyetlerinde yetki karmaşası, sorumluluk sınırlarının belirsizleşmesi ve hukuki açıdan tartışmalı durumların ortaya çıkmasına neden olabilecektir. Aynı zamanda kurumsal işleyişte zafiyetlere ve denetimin objektifliğine ilişkin şüphelerin doğmasına da yol açabilecektir. Uzman ve uzman yardımcılarının asıl görev tanımları çerçevesinde değerlendirilmesi, denetim ve teftiş faaliyetlerinin ise bu konuda uzmanlaşmış ve gerekli liyakat kriterlerini haiz denetim personeli tarafından yürütülmesi kamu yararı açısından daha uygun olacaktır. Dolayısıyla genel bir yetki veren bu düzenleme yerine zorunlu olarak ihtiyaç duyulan kurumlarda açık görev tanımları, özel yeterlilik şartları ve kapsamlı eğitim programlarıyla desteklenecek sınırlı bir düzenleme yapılması görüşündeyiz.

Değerli milletvekilleri; uzman, müfettiş, denetçi, denetmen, kontrolör, aktüer ve stenograf gibi kariyer meslek mensuplarının özlük haklarının iyileştirilmesi gerektiğini, kendi aralarında dahi ücret adaletsizliği yaşandığını ve buna bağlı olarak mesleki itibarlarının önemli ölçüde sarsıldığını tekraren dile getiriyoruz. Bu durum, kamu kurumlarının beyin takımı olan eğitimli, nitelikli ve tecrübeli yöneticiler yetiştiren kariyer meslek personelinin kamudan ayrılmalarına neden olmaktadır. Milliyetçi Hareket Partisi olarak kariyer meslek mensuplarının özlük haklarının mutlaka iyileştirilmesi ve beklentilerin zaman geçirilmeden artık karşılanması gerektiği görüşündeyiz. Kuşkusuz kamuda ücret adaletinin sağlanması, ücret sisteminin sadeleştirilerek görev ve sorumluluk esasına dayalı olarak yeniden belirlenmesi ve kamuda istihdam karmaşasının giderilmesi için köklü bir düzenlemeye ihtiyaç bulunmaktadır. Hâlen uygulanmakta olan gerek personel sistemi gerekse ücret sistemi karmakarışık bir yapıya dönüşmüş, had safhada statü ve maaş kargaşası yaşanmaktadır. On İkinci Kalkınma Planı'nda, yüksek verimlilikte kaliteli hizmet sunan insan kaynağına sahip, objektif ölçütlerin ve liyakat ilkelerinin hâkim olduğu, değişen koşullara uyum sağlayan kamu personel sisteminin oluşturulması temel amaç olarak belirlenmiştir. Yine planda, kamu personel mevzuatının statü ve sınıflandırma kriterleri dikkate alınarak geliştirilmesi, ücret sisteminin sadeleştirilmesi, ücret düzeylerinin görev ve sorumluluk esasına dayalı olarak yeniden düzenlenmesi politika ve tedbirlerine yer verilmiştir. On İkinci Kalkınma Planı'nda belirlenen amaç, politika ve tedbirler doğrultusunda kamuda istihdam karmaşasının giderilmesi, ücret sisteminin sadeleştirilmesi ve ücret düzeylerinin görev ve sorumluluk esasına dayalı olarak yeniden düzenlenmesi büyük önem taşımaktadır. Bu kapsamda, asli devlet hizmetlerinde çalışanların kadrolu hâle getirilmesi; sözleşmeli, geçici, vekil, fahri, ücretli ve taşeron personeli çalıştırma uygulamasının istisnai ve zorunlu hâllerle sınırlandırılması; yardımcı hizmetler sınıfının kaldırılarak personelin genel idari ve teknik hizmetler sınıfına alınması uygun olacaktır.

Ayrıca, sosyal sigorta sisteminde ödenen primler ile emekli aylıkları arasında bir denge kurularak emekli aylıkları arasındaki eşitsizliklerin giderilmesini ve emekli aylıklarının iyileştirilmesini de gerekli görüyoruz.

Yine, Milliyetçi Hareket Partisinin ve Cumhur İttifakı'nın vaatlerinden olan özellikle esnaf ve çiftçilerin BAĞ-KUR prim gün sayısını 7200'e düşürecek, ev kadınlarına prim desteğiyle birlikte emeklilik hakkı tanıyacak ve birinci dereceye gelen memurlara 3600 ek göstergeyi verecek düzenlemelerin de bütçe imkânlarıyla birlikte mutlaka yapılacağına inanıyoruz.

Cumhur İttifakı olarak bizim gayemiz her insanımızın adil, huzurlu ve güvenli bir hayatla birlikte ekonomik rahatlığa erişmesidir. Bizim ittifakımız ve davamız huzurdur, gelişmedir, büyümedir, kardeşliktir, kaynaşmadır. Cumhur İttifakı tüm meselelerin üstesinden gelmeye, milletimizin refah seviyesini yükseltmeye, millî menfaatlerimizi korumaya kararlı ve muktedirdir. Bilinmelidir ki milletimizin huzurunu bozmak, kargaşa, kaos, kriz çıkarmak için çabalayanları hayal kırıklığına uğratmak da vazifemizdir.

Türkiye büyük ve güçlü bir ülkedir. Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemiyle yönetim hayatımızda gerçekleşen kalıcı ve köklü reform Türkiye'mizin önünü açmış, gücüne güç katmıştır. Millî ve stratejik gücümüz olan Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemiyle parlak bir gelecek önümüzdedir.

Bu görüş ve düşüncelerle Milliyetçi Hareket Partisi Grubu olarak kabul oyu vereceğimiz kanun teklifinin hayırlı olmasını diliyor, sizlere ve aziz Türk milletine saygılarımı sunuyorum. (MHP sıralarından alkışlar)