| Konu: | Bazı Kanunlar ile 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 85 |
| Tarih: | 08.05.2025 |
MHP GRUBU ADINA MUSTAFA BAKİ ERSOY (Kayseri) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; görüşülmekte olan 200 sıra sayılı Bazı Kanunlar ile 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'nin ikinci bölümü üzerinde konuşma yapmak üzere Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına söz almış bulunmaktayım. Yüce heyetinizi ve ekranları başında bizleri izleyen Türk milletinin tüm fertlerini en içten dileklerimle selamlıyorum.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; öngörülen bu değişikliklerin ortak amacı yargı bağımsızlığı ve idari istikrarı temin etmek, Anayasa Mahkemesi kararlarını esas alarak hukuk devleti ilkesi çerçevesinde gerekli uyum düzenlemelerini gerçekleştirmektir. Anayasa Mahkemesi, daha önce yürürlüğe konulan 703 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'yle yapılan bazı düzenlemelerin yetki kanununun amacını aşar nitelikte olduğu ve dolayısıyla Anayasa'ya aykırılık taşıdığı yönünde bir değerlendirme yapmıştır. Bu karar neticesinde yargı teşkilatımızda, kamu yönetiminde ve bazı kurumlarımızın idari yapılarında oluşan boşlukların giderilmesi zorunluluğu doğmuştur. Bu bağlamda teklifin 15 ve 16'ncı maddeleriyle Hakimler ve Savcılar Kurulunun yapısına ilişkin olarak "bakan yardımcısı" ibaresi yerine yeniden "müsteşar" ibaresine yer verilmesi ve iptal edilen geçici düzenlemenin yürürlükten kaldırılması sağlanmaktadır. Bu, Anayasa’nın 159'uncu maddesinde yer alan tabii üyelik düzenine uygunluk bakımından önemli bir adım teşkil etmektedir. 17'nci maddeyle ise müsteşarlık kadrosu ihdas edilinceye dek Kurulda bu görevin Bakan tarafından belirlenecek bir bakan yardımcısı tarafından yürütülebilmesi hüküm altına alınmıştır. Böylelikle sistemde oluşabilecek yönetimsel boşlukların önüne geçilmesi amaçlanmaktadır.
18 ve 19'uncu maddelerle Kamu Denetçiliği Kurumu personelinin mali ve sosyal haklarının kamu personel rejimiyle uyumlu hâle getirilmesi amaçlanmaktadır. Genel Sekreterin Bakanlık genel müdürüne, denetçilerin ise Bakanlık denetçilerine denk sayılması personel rejiminde eşitlik ilkesinin bir gereğidir. Aynı şekilde sigorta primine esas kazanç tutarlarının belirlenmesi de bu kurumsal denge açısından yerinde bir adımdır.
20'nci maddeyle Göç İdaresi Başkanlığı bünyesinde faaliyet gösteren geçici barınma merkezlerinin işletilmesine dair ödeneklerin yeniden düzenlenmesi ve harcama usullerinin belirlenmesi kamu hizmetinin etkinliği ve bütçe disiplini açısından son derece önemlidir. Bu konuda Göç İdaresi Başkanlığına mevzuata uygun, aynı zamanda daha esnek bir hareket alanı tanımlaması, hem mali yönetimin hem de kamu hizmetlerinin hızlı yürütülebilmesi için gereklidir.
21'inci maddede yer alan Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurulu üyelik şartlarına ilişkin düzenlemeler ise görev süreleri dolmadan üyelerin hangi hâllerde görevden alınabileceğini net biçimde tanımlamaktadır. Bu düzenleme, keyfîliği önleyecek, kurumsal sürekliliği ve dengeyi sağlayacaktır.
22 ila 27'nci maddelerde Cumhurbaşkanlığı teşkilat yapısında yaşanan dönüşümlerle uyumlu olarak çeşitli mevzuatta yer alan ibare değişiklikleri ve mali, sosyal haklara ilişkin teknik düzenlemeler yer almaktadır. Bu düzenlemeler yalnızca anayasal zorunlulukların değil, aynı zamanda idari sistemimizin güncel yapısıyla uyumlu hareket etme ilkesinin de bir sonucudur.
Özellikle 28 ve 29'uncu maddelerde üst kademe kamu yöneticiliği için aranan şartların sadeleştirilmesi ve görev sonrası ödemelere ilişkin düzenlemeler liyakat esasını zedelemeden idari hareket kabiliyetini artırmaya yöneliktir.
30 ve 31'inci maddelerle kamu personel rejiminde oluşan hukuki boşlukların giderilmesi ve önceki düzenlemelerin doğurduğu hak kayıplarının önüne geçilmesi sağlanmaktadır.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; görüşmekte olduğumuz kanun teklifine dair değerlendirmelerimizin yanı sıra ülkemizin sosyoekonomik yapısında önemli bir yere sahip olan etkinlik ve organizasyon sektörüyle ilgili TÜM ETKİNLİK-SEN Genel Başkanlığıyla yaptığımız görüşmeler neticesinde tarafımıza iletilen bazı sektörel taleplere dikkat çekmek istiyorum.
İlk olarak, katma değer vergisi uygulamalarına ilişkin değerlendirmelerimiz... Etkinlik sektöründe hizmet sunumunda uygulanan KDV oranlarının maliyet yapısı ve kayıtlı ekonomi hedefleri doğrultusunda yeniden ele alınması faydalı olacaktır. Gıdanın yüzde 1 KDV'yle temin edilmesine karşın bu ürünlerin yüzde 20 KDV'yle sunulması hizmet bedelleri üzerinde belirgin bir vergi farkı oluşturmakta, bu durum bazı organizasyon türlerinde faturalı hizmet alımını sınırlayabilmektedir. Bu kapsamda, otelcilik sektöründeki uygulamaya benzer bir şekilde, yemekli organizasyonlarda yüzde 10 KDV oranının değerlendirilmesiyle eğlence organizasyonlarında kademeli faturalandırma modeli uygulamasının hem mali uyumun sağlanmasına hem de kayıt dışı ekonomiyle mücadeleye katkı sunacağı düşünülmektedir. Ayrıca, etkinlik sektörü dönemsel ve proje bazlı iş gücü ihtiyacı nedeniyle esnek istihdam modellerine ihtiyaç duymaktadır. Mevcut SGK prim oranları bu yapıya uyum sağlamakta sınırlı kalmakta ve işverenler açısından önemli bir maliyet oluşturmaktadır. Bu doğrultuda, SGK işveren prim oranlarında sektöre özel indirim imkânlarının belirli kriterler doğrultusunda değerlendirilmesi, sezonluk ve etkinlik bazlı esnek çalışma modellerinin mevzuata entegre edilmesi, kısa süreli sözleşmelerde bürokratik işlemlerin sadeleştirilmesi ve prim teşviklerinin uygulanması sektörün yapısal ihtiyaçlarına uygun çözümler arasında bulunan beklentilerdendir. İstihdamın artırılması ve kayıt dışı çalışmanın azaltılması açısından olumlu etkiler yaratacak bu düzenlemeler için ilgili kurumlarımızın, devletimizin imkânları doğrultusunda gerekli iyileştirmeleri yapacağına inancımız tamdır.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 2018 yılından bu yana gerek bu kürsüde gerekse farklı platformlarda Kayseri sevdamız adına ısrarla dile getirip talep ettiğim yüksek hızlı tren projesinin yapımına başlanmış olması ve Kayseri-Kırşehir otoyol işinin projelendirme aşamasında olup 2026-2027 yıllarında imalata geçecek olması şehrimiz adına son derece sevindirici gelişmelerdir. Bu sayede Kayseri'miz uzun zamandır beklediği modern ulaşım altyapısına nihayet kavuşacaktır. Bu süreçte emeği geçen başta Ulaştırma ve Altyapı Bakanımız Sayın Abdulkadir Uraloğlu Bey olmak üzere, tüm Bakanlık yetkililerine ve katkı sağlayan herkese şükranlarımızı sunuyoruz. Bu projelerin hayata geçmesiyle birlikte Kayseri'mizin yıllardır süregelen ulaşım sorunlarının sona ereceğine ve şehrimizin hak ettiği ulaşım konforuna kavuşacağına yürekten inanıyorum. Söz konusu yatırımlar yalnızca Kayseri için değil, aynı zamanda bölgemizin ekonomik ve sosyal kalkınması açısından da büyük önem taşımaktadır. Artık Kayseri'miz ulaşımda engellerle değil, fırsatlarla anılan bir şehir olacak, Orta Anadolu'nun çehresi değişecektir.
Sözlerime son vermeden önce, Kayseri basınının duayen isimlerinden, meslek hayatı boyunca basın ahlakı ve ilkeleri doğrultusunda örnek bir duruş sergileyen merhum Oktay Ensari'nin vefatının ardından boşalan Türkiye Spor Yazarları Derneği Kayseri Şube Başkanlığı görevine seçilen şehrimizin değerli basın mensuplarından Sayın Doğan Havur Beyefendi'yi tebrik ediyor, spor camiamıza ve Kayseri'mize hayırlı olmasını temenni ediyorum.
Bu duygu ve düşüncelerle Milliyetçi Hareket Partisi Grubu olarak söz konusu teklifi olumlu değerlendirdiğimizi belirtiyor, Genel Kurulumuzu bir kez daha saygılarımla selamlıyorum. (MHP sıralarından alkışlar)