GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Bazı Kanunlar ile 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:3
Birleşim:86
Tarih:13.05.2025

MHP GRUBU ADINA İSMAİL FARUK AKSU (İstanbul) - Sayın Başkan, sayın milletvekilleri; 208 sıra sayılı Kanun Teklifi'nin birinci bölümü üzerine Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına söz aldım. Gazi Meclisi ve aziz milletimizi saygıyla selamlıyorum.

Bilindiği gibi, Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemine geçilmesiyle birlikte yönetim sistemimizde gerçekleşen köklü değişiklik sonrasında, Türkiye Büyük Millet Meclisi, Anayasa'da yapılan değişikliklere uyum sağlanması amacıyla 7142 sayılı Kanun'la Bakanlar Kuruluna çeşitli kanun ve kanun hükmünde kararnamelerde değişiklik yapma yetkisi vermiştir. Bu kapsamda, özellikle kamu kurumlarının teşkilat yapılarında değişiklikler yapılmış, görev, yetki ve sorumluluklar yeniden belirlenmiş, personele ilişkin hükümler düzenlenmiştir. Ancak Anayasa Mahkemesi 703 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'yle yapılan bazı düzenlemelerin kanunla yapılması gerektiği ya da dayanağını oluşturan 7142 sayılı Yetki Kanunu'nun kapsamı dışında kaldığı gerekçesiyle çeşitli iptal kararları vermiştir. İptal kararlarıyla birlikte oluşan hukuki boşluğun giderilmesi amacıyla Anayasa Mahkemesi kararlarının Resmî Gazete'de yayımlanmasından itibaren bir yıl içerisinde kanun yoluyla düzenleme yapılması zarureti ortaya çıkmıştır.

Görüştüğümüz kanun teklifiyle de iptaller sonucu oluşan boşluğun süresi içerisinde doldurulmasına ilişkin hükümler oluşturulmaktadır. Ağırlıklı olarak kamu kurumlarının işleyişi ve kamu çalışanlarının hak ve yükümlülüklerinin yer aldığı 17 maddelik kanun teklifinin Anayasa Mahkemesi tarafından şeklen iptal edilen 14 maddesi içerik olarak aynen korunurken 3 maddede sonradan yapılan düzenlemeler de dikkate alınarak yeni değişiklikler yapılmaktadır. Bu doğrultuda, teklifin 1'inci maddesiyle, kamu kurum ve kuruluşları, kurul ve üst kurullarda kariyer mesleklere, mesleğe özel yarışma sınavına tabi tutulmak suretiyle yapılacak alımlarda 35 yaş sınırının mevcutta olduğu gibi aynen korunmasını öngörülmektedir.

2'nci maddeyle, 2247 sayılı Uyuşmazlık Mahkemesinin Kuruluş ve İşleyişi Hakkında Kanun'un 2'nci maddesinin Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilen ikinci fıkrası yeniden düzenlenmekte ve Uyuşmazlık Mahkemesi Başkanının Anayasa Mahkemesi üyeleri arasından seçilmesi hüküm altına alınmaktadır. Teklifin bir diğer maddesiyle kamu görevlerinden ayrılanların yapamayacakları işler hakkında kanunda düzenleme yapılmaktadır. Buna göre, vergi incelemesine yetkili olan kamu görevlilerinin görevlerinden ayrıldıktan sonra üç yıl süreyle inceleme yaptıkları mükellefler veya ortaklarının nüfuzu altında bulundurduğu kurumlarda herhangi bir görev veya iş alamamaları ve 3568 sayılı Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu kapsamında sözleşme düzenleyememeleri öngörülmektedir. Kanun teklifiyle, Anayasa Mahkemesinin iptal gerekçeleri çerçevesinde Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurulu üyelerinin atanma şartları da yeniden düzenlenmektedir. Ayrıca, Anayasa Mahkemesinin iptal gerekçelerine uygun olarak TRT personelinin mali ve sosyal haklarına, TRT'nin şirket kurmasına, satın alma işlemlerine ve personel görevlendirmesine, kamu idarelerine ait taşınmazların TRT'ye bedelsiz tahsis edilebilmesine yönelik düzenlemeler de yapılmaktadır.

Teklifle, 3212 sayılı Kanun'da Millî Savunma Bakanlığına verilmiş olan yetkilerin Savunma Sanayii Başkanlığı tarafından yürütülmekte olan projelerdeki iş ve işlemlerde Savunma Sanayii Başkanına ait olması ve kişi güvenlik belgesinin Savunma Sanayii Başkanlığı personeli için aranmaması da öngörülmektedir.

Yapılan bir diğer düzenlemeyle, Kamu İhale Kurulu üyelerinin geçmişte veya hâlen herhangi bir siyasi partiyle ilişkilerinin bulunmamasına ilişkin mevcut hükümler aynısıyla muhafaza edilmektedir.

Teklifle ayrıca, kamu kurum ve kuruluşlarında idari hizmet sözleşmesiyle veya iş mevzuatına tabi uzman ve uzman yardımcısı, yerli veya yabancı sözleşmeli personel istihdamına, teşkilat düzenlemeleri kapsamında personel devrine ilişkin usul ve esaslara da yer verilmiştir.

Değerli milletvekilleri, Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemi, siyasi ve toplumsal uzlaşmanın esas olduğu, millî hedeflere birlikte yürüme kararlılığının hukuki zemininin oluşturulduğu cumhuriyet tarihinin en önemli yönetim reformdur. Uygulandığı süre içerisinde siyasi, hukuki ve ekonomik reformlarla sistemin güçlendirilmesi süreci kararlılıkla devam etmektedir. Milliyetçi Hareket Partisi olarak sürdürülebilir güçlü ekonominin tesis edilmesi ve kalıcı istikrarın sağlanması için reform niteliğinde yapısal tedbirlerin alınmasını gerekli görüyoruz. Cumhurbaşkanlığı hükûmet sisteminin sağladığı istikrarla, millî birlikle kalkınma hedeflerine odaklanmanın siyaseten milletimize sorumluluğu olduğunu değerlendiriyoruz. Sosyal ve ekonomik ihtiyaçlara köklü cevaplar hazırlayarak Türk ve Türkiye Yüzyılı'na temel olacak kalıcı ve güçlü reformları peş peşe hayata geçirmeyi amaçlıyoruz. Bu kapsamda kuşkusuz bugüne kadar toplumun her kesimine yönelik önemli düzenlemeler hayata geçirilmiş, köklü ve kalıcı adımlar atılmış ve dünya çapında önemli yatırımlar gerçekleştirilmiştir. On İkinci Kalkınma Planı'nda yapısal sorunları gidermeye dönük reformist adımların süreklilik içinde atılacağı vurgulanmış ve beş yıllık plan döneminde gerçekleştirilmesi öngörülen yapısal reform alanlarına da yer verilmiştir. Bu doğrultuda kanun teklifi içeriğine de uygun olarak planda işaret edilen yüksek verimlilikle kaliteli hizmet sunan insan kaynağına sahip, objektif ölçütlerin ve liyakat ilkelerinin hâkim olduğu, değişen koşullara uyum sağlayan kamu personel sisteminin oluşturulması temel amacı doğrultusunda personel rejimi reformu gerçekleştirilmelidir. Ayrıca, kamu ihale mevzuatı, uluslararası norm ve standartlara uyumlu olacak şekilde dijitalleşmeyi, yenilikçiliği ve sürdürülebilirliği destekleyen ve önceleyen satın alma yaklaşımıyla güncellenerek tüm kurumları kapsayan uygun yöntemlerle yeniden düzenlenmelidir. Yine, vergi adaletini güçlendirici ve vergi tabanını genişletici adil bir sistemi mümkün kılacak adımlar atılmalı, kalkınma hedefleriyle ve milletimizin talep ve beklentileriyle uyumlu birçok politika ve tedbire ilişkin düzenlemeler hayata geçirilmelidir.

Cumhur ittifakı olarak millî birlik ve beraberliğimizi güçlendirmek, ülkemizi büyüterek küresel bir kudret hâline getirmek, hakkaniyetli bir paylaşımla daha adil bir gelir dağılımı tesis etmek için çalışıyoruz. Önümüzdeki dönemde vatandaşlarımızın hayat şartlarının daha iyileşeceği bir iklimin hâkim olacağından şüphe duymuyoruz. Millî birliğini, siyasi, sosyal ve kültürel temellerini güçlendirmiş bir Türkiye'nin her sorunun üstesinden geleceğine, Türk ve Türkiye Yüzyılı'nı adım adım inşa edeceğine inanıyor, millî ülkülerimizin peşinden el ele ve hep birlikte yürüme kararlılığında olduğumuzu ifade etmek istiyorum.

Bu düşüncelerle, görüştüğümüz kanun teklifinin ülkemize ve milletimize hayırlı olmasını diliyor, sizleri ve muhterem vatandaşlarımızı saygıyla selamlıyorum. (MHP ve AK PARTİ sıralarından alkışlar)