Konu: | Anayasa ve Adalet Komisyonları Üyelerinden Kurulu Karma Komisyonun Hâkimler ve Savcılar Kurulu Üyeliği Aday Seçimlerine Dair 209 Sıra Sayılı Raporunun oylamasının Genel Kurulda yapılamayacağı hakkında usul görüşmesi münasebetiyle |
Yasama Yılı: | 3 |
Birleşim: | 76 |
Tarih: | 11.04.2025 |
CÜNEYT YÜKSEL (İstanbul) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Hâkimler ve Savcılar Kurulu seçim süreciyle ilgili ortaya atılan Anayasa'ya aykırılık iddialarının hiçbirinin hukuki temele dayanmadığını vurgulamak isterim. Bu tür iddialar süreci kasıtlı olarak çarpıtarak kamuoyunu yanıltmayı ve seçim sürecine gölge düşürmeyi amaçlamaktadır. İfa ettiği görevleri nazara alındığında, HSK üyelerinin seçimi sadece teknik bir süreç değil, aynı zamanda hukuk devleti, yargı bağımsızlığı ve demokratik meşruiyet açısından da büyük önem taşıyan bir süreçtir.
2017 yılında yapılan Anayasa değişikliğiyle HSK'nin meşruiyetini güçlendirecek çağdaş modeller de irdelenerek yapısal bir değişikliğe gidilmiştir. Bu yapısal değişikliğin hiç şüphesiz en önemli boyutu Meclisimize HSK'ye üye seçme yetkisi verilmiş olmasıdır. Anayasa’nın 159'uncu ve 6087 sayılı Kanun'un 20'nci maddesinde "Komisyon her bir üyelik için üç adayı, üye tam sayısının üçte 2 çoğunluğuyla belirler. Birinci oylamada aday belirleme işleminin sonuçlandırılamaması hâlinde, ikinci oylamada üye tam sayısının beşte 3 çoğunluğu aranır. Bu oylamada da aday belirlenemediği takdirde her bir üyelik için en çok oyu alan iki aday arasında ad çekme usulüyle aday belirleme işlemi tamamlanır." hükmü yer almaktadır. Karma Komisyon çalışmaları Anayasa’nın 159'uncu maddesi, 6087 sayılı HSK Kanunu ve Meclis İçtüzüğü'nün ilgili maddeleri çerçevesinde geçmiş dönemdekilerine benzer şekilde yürütülmüştür.
Tek tek oylama zorunluluğu bulunduğu iddiası Anayasa’nın lafzından ziyade siyasi yoruma dayalıdır. Anayasa, adayların hangi yöntemle belirleneceğini, diğer bir ifadeyle tek oy ya da çoklu oy kullanılıp kullanılmayacağını düzenlememiştir. Karma Komisyon, görevi sona erecek 5 üyeliğin her biri için üçer aday olmak üzere toplam 15 adayı belirlemek suretiyle Genel Kurulun takdirine sunmuştur. İç Tüzük'ümüzde doğrudan HSK seçimlerine ilişkin ayrıntılı bir hüküm bulunmamakta ancak karma komisyonların çalışmasına ilişkin genel hükümler kıyasen uygulanmaktadır. Karma Komisyonun görevi Anayasa uyarınca Genel Kurula sunulacak adayları belirlemektir. Aday belirleme sürecindeki oylama yöntemlerini belirleme yetkisi Karma Komisyonun uhdesindedir. "Blok liste" veya "üçüncü tur uygulamaları" gibi kavramlarla yöneltilen eleştiriler yerleşik teamülleri ve uygulamaları göz ardı eden, süreci itibarsızlaştırma amacı taşıyan, siyasi sorumluluktan kaçma çabalarıdır. Anayasa ve kanun koyucu, HSK seçimlerinde geniş uzlaşıyı teşvik ederken hiçbir partinin vetosu ya da keyfî talepleriyle süreci rehin almasına da imkân tanımamaktadır.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Sayın Yüksel, devam edin.
CÜNEYT YÜKSEL (Devamla) - Bizler, bu kapsamda, demokratik uzlaşı anlayışıyla hareket ettik ve hukuki çerçeveye sadakat gösterdik ancak Komisyon toplantısı esnasında bazı siyasi grupların siyasi mağduriyet üretmek amacıyla süreci terk ettiğini gördük.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; yargının bağımsızlığı ve tarafsızlığı siyasi manipülasyonlarla değil, hukuka ve demokratik ilkelere bağlılıkla sağlanır. Karma Komisyonumuz görevini hukuka ve Anayasa'ya uygun biçimde yerine getirmiştir.
Başkanlığın tutumunu desteklediğimizi tekrar ifade ediyor, bugün gerçekleştirilecek seçimlerde tüm adaylara başarılar diliyorum.
Yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)