| Konu: | Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 97 |
| Tarih: | 17.06.2025 |
MHP GRUBU ADINA İSMAİL FARUK AKSU (İstanbul) - Sayın Başkan, sayın milletvekilleri; 212 sıra sayılı Kanun Teklifi'nin birinci bölümü üzerine Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına söz aldım. Gazi Meclisi ve aziz milletimizi saygıyla selamlıyorum.
Sayın Başkan, yeni göreviniz hayırlı olsun, çalışmalarınızda başarılar diliyorum.
Bugün Anayasa Mahkemesinin 703 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'nin bazı maddelerinin iptali nedeniyle hazırlanmış olan kanun tekliflerinin 4'üncüsünü görüşüyoruz. Bilindiği gibi 7142 sayılı Yetki Kanunu'na dayanılarak çıkarılan 703 sayılı Kanun Hükmünde Kararname sistem değişikliğinin hukuki çerçevesinin oluşturulmasında önemli bir geçiş düzenlemesi işlevi görmüştür. Kararnameyle kamu kurumlarının teşkilat yapılarında değişiklikler yapılmış, görev, yetki ve sorumluluklar yeniden belirlenmiş, kamu kurumlarının yeni sisteme uygun olarak teşkilatlanması temin edilmiştir. 32 maddeden oluşan kanun teklifiyle Anayasa Mahkemesinin usul yönünden iptal ettiği hükümler karar gerekçesine uygun olarak yeniden düzenlenmekte, yeni bir kamu politikası ihdası ise öngörülmemektedir.
Teklifte 174 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi'yle Cumhurbaşkanlığı İdari İşler Başkanlığı teşkilatının "Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliği" şeklinde değiştirilmesi sebebiyle bazı kanunlarda bu değişikliğe uyum sağlamak üzere "İdari İşler Başkanlığı" ibareleri "Genel Sekreterlik" olarak güncellenmektedir. Bu kapsamda, teklifle 6245 sayılı Harcırah Kanunu'nda da değişiklikler yapılmaktadır. Kabul edilecektir ki kamu çalışanlarının mali ve sosyal haklarına ilişkin sorun alanlarından biri de harcırah meselesidir. Harcırah uygulaması bazı kurumlar açısından farklılık arz etse de genel uygulama özellikle görevinin gereği sık seyahat eden denetim elemanları için sıkıntılı bir durumu ifade etmektedir. Devlet Memurları Kanunu'na tabi memurların görevleri gereği yaptıkları seyahatlerdeki harcamaları kamu idarelerince karşılanmakta, bu bağlamda ödenecek harcırah da Harcırah Kanunu'nda özel olarak düzenlenmiş bulunmaktadır. Harcırahın günün şartlarına uygun olarak belirlenmesi, denetim mesleğinin ve kamu görevlilerinin itibarı açısından son derece önemli bulunmaktadır. Bu nedenle denetim, inceleme ve benzeri görevlere gidecek memurların konaklama ve ulaşımlarının görev emriyle birlikte kurumlarınca temin edilmesi, verilecek harcırahın günün şartlarına uygunluğunu süreklilik içinde sağlayacak bir mekanizmanın oluşturulması gerekmektedir. Bununla birlikte, kamuda önemli görevleri ifa eden kariyer uzman, müfettiş, denetçi ve kamu mühendislerinin mali ve sosyal haklarının iyileştirilmesini, 1'inci derece memurların tamamının 3600 ek göstergeden yararlandırılmasını, emeklilerimizin refah düzeyini artıracak düzenlemeler yapılmasını da gerekli gördüğümüzü bu vesileyle ifade etmek istiyorum.
Yapılan bir başka düzenleme ise 7258 sayılı Futbol ve Diğer Spor Müsabakalarında Müşterek Bahis ve Şans Oyunları Düzenlenmesi Hakkında Kanun'la ilgilidir. Buna göre idareye bayiliklerin kuruluşu, sayısı, denetimi ve devri konularında yetki ve uygulama esnekliği tanınmakta, bu yetkilerin özel hukuk tüzel kişilerine devredilebilmesine de imkân sağlanmaktadır.
Yine, 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanunu'nda yapılan değişiklikle personel ihtiyacının karşılanabilmesi amacıyla rütbe bekleme sürelerinin Cumhurbaşkanı kararıyla değiştirilebilmesi sağlanmakta, insani mayın temizliği faaliyetlerine ilişkin mal alımında gümrük vergisi muafiyetinin sağlanması öngörülmektedir.
Diğer bir düzenlemeyle, Petrol Piyasası Kanunu'nda vergi incelemesine tabi tutulan tesislerin inceleme sürecinde lisans devrini engelleyen tedbirin EPDK tarafından belirli periyotlarla gözden geçirilmesine imkân tanınmaktadır.
Diğer yandan, teklifin 5, 6 ve 7'nci maddeleriyle 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu'nda değişiklik yapılarak rektör ataması, Yükseköğretim Kurulu üyelerinin seçimi ve atanma usulleri ile yabancı uyruklu öğretim elemanlarının istihdamına ilişkin hususlar düzenlenmektedir. Yükseköğretim özellikle her ilde bulunan üniversite zenginliğimizle ülke olarak öne çıktığımız bir alandır. Bununla birlikte, yükseköğretim sisteminin daha üretken bir yapıya kavuşturulması ve eğitim kalitesinin artırılması için gerekli mekanizmaların etkinleştirilmesi, üniversitelerin geleneksel fonksiyonları yanında bilginin ticarileştirilmesine ilişkin yeteneklerinin geliştirilmesi de gerekmektedir. Üniversitelerin Türkiye'nin ihtiyaç duyacağı nitelikli insan gücünü yetiştiren, ülke meselelerine ve kalkınma hedeflerine eğilen, bilim ve teknoloji üreten, toplumsal gelişmeye önderlik eden, dünya üniversiteleriyle yarışan eğitim kurumları hâline getirilmesi esas olmalıdır.
Bir başka düzenlemeyle de Gençlik ve Spor Bakanlığının yurt dışındaki faaliyetlerinde kurumsal temsili sağlamak üzere koordinasyon ofisleri kurulmasına imkân sağlanmaktadır.
Teklifin 10'uncu ve 11'inci maddeleri Ekonomik ve Sosyal Konsey üyelerinin ve Konseyin çalışma usul ve esaslarının Cumhurbaşkanınca belirlenmesine yöneliktir. 4641 sayılı Kanun'la toplumsal kesimlerin ortak diyalog zemininde bir araya gelmesi amacıyla kurulan Konseyin toplantı çağrılarında Anayasa Mahkemesinin iptal kararı sonrası oluşan hukuki boşluk doldurularak üyelerinin belirlenmesinde gecikmelere ve uygulamada duraksamalara yol açılmaması öngörülmektedir.
Milliyetçi Hareket Partisi olarak parti programımızda da vurguladığımız gibi, ekonomik kararların alınmasında ve politika tercihlerinde meslek kuruluşları ve sivil katılım aracılığıyla sektörlerin, halkın ve çeşitli sosyal kesimlerin görüşlerinin alınmasının sorunlara akılcı çözümler bulunmasına yardımcı olacağına inanıyoruz.
Ayrıca, teklifte yerel yönetimlerle ilgili düzenlemeler de yapılmaktadır. 13'üncü, 14'üncü ve 15'inci maddelerde belediye ve köy tüzel kişiliklerinin kurulmasına ve kaldırılmasına ilişkin süreçler Anayasa'ya uygun hâle getirilmektedir. Yerel düzeyde kamu hizmetlerinin erişimini kolaylaştırmak, kalitesini ve etkinliğini artırmak amacıyla mahallî idarelerin hizmet kapasitesinin artırılmasını gerekli görüyoruz. Bu kapsamda, Büyükşehir Belediyesi Kanunu'nun uygulanmasında kazanılan tecrübe de değerlendirilerek tüm belediyelerin görev, yetki ve sorumluluk çerçevesinde etkin hizmet sunmasını mümkün kılacak değişikliklerin yapılması, kamu hizmetlerinin verimliliği, denetimlerinin etkinliği gibi konuların gözden geçirilmesi gerekmektedir.
Değerli milletvekilleri, Milliyetçi Hareket Partisi ve Cumhur İttifakı olarak millî birlik ve beraberliğimizi güçlendirmek, ülkemizi büyüterek küresel bir kudret hâline getirmek, hakkaniyetli bir paylaşımla adil bir gelir dağılımı tesis etmek için çalışıyoruz. İşçinin, memurun, emeklinin, esnafın, çiftçinin, sanayicinin, yardıma muhtaç insanlarımızın her şartta yanında olmayı sürdürüyoruz. Milletimizin her sorununun bizim sorunumuz, bu sorunlara çare ve çözüm bulunacak adresin de Türkiye Büyük Millet Meclisi olduğunu düşünüyoruz. Önümüzdeki dönemde vatandaşlarımızın hayat şartlarının daha iyileşeceği bir iklimin hâkim olacağına şüphe duymuyoruz. Millî birliğini güçlendirmiş bir Türkiye'nin her sorunun üstesinden geleceğine, Türk ve Türkiye Yüzyılı'nı adım adım inşa edeceğine inanıyor, millî hedeflerimizin peşinden hep birlikte yürüme kararlılığında olduğumuzu ifade etmek istiyorum.
Bu düşüncelerle, kanun teklifinin ülkemize ve milletimize hayırlı olmasını diliyor, sizleri ve bizi takip eden muhterem vatandaşlarımızı saygıyla selamlıyorum. (MHP ve AK PARTİ sıralarından alkışlar)