GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:3
Birleşim:107
Tarih:09.07.2025

MHP GRUBU ADINA İSMAİL FARUK AKSU (İstanbul) - Sayın Başkan, sayın milletvekilleri; 217 sıra sayılı Kanun Teklifi'nin birinci bölümü üzerine Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına söz aldım. Gazi Meclisi ve aziz milletimizi saygıyla selamlıyorum.

Konuşmamın başında Pençe-Kilit Harekâtı bölgesinde 6 Temmuz 2025 tarihinde yapılan arama tarama faaliyeti sırasında metan gazına maruz kalarak şehit olan kahramanlarımıza Allah'tan rahmet, tedavi gören askerlerimize acil şifa diliyorum. Muhterem ailelerine ve aziz milletimize başsağlığı ve sabır diliyorum.

Değerli milletvekilleri, görüştüğümüz kanun teklifi 11 farklı kanun ve 1 kanun hükmünde kararnamede değişiklik içermektedir. Yapılan düzenlemelerle çalışma hayatında teknolojinin imkânlarından daha çok yararlanılması, yurt dışındaki vatandaşlarımızın sosyal güvenliğe ilişkin iş ve işlemlerinin hızlı şekilde sonuçlandırılması, iş gücü piyasasında etkinliğin artırılması, açık işlerin şeffaf ve merkezî bir sistem üzerinden izlenerek işveren ile iş arayanların daha etkin şekilde eşleştirilmesinin sağlanması ve idarelerin kurumsal yapıları ile personelinin mali haklarının güçlendirilmesi amaçlanmaktadır.

Teklifle, 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanunu'nda yapılan değişiklikle belirli rütbelerdeki personel ihtiyacının karşılanabilmesi için rütbe terfi şartları yeniden düzenlenmektedir. Bu kapsamda tuğgeneral, tuğamiral, tümgeneral ve tümamiral rütbelerinde bulunan muharip sınıfı personelin korgeneral, koramiral, orgeneral ve oramiralliğe yükselebilmeleri için Kuvvet Harp Enstitüleri komuta ve kurmay öğrenimini tamamlama şartının aranmaması ve Harp Akademilerini bitiren personelin Kuvvet Harp Enstitüleri komuta ve kurmay öğrenimini tamamlamış sayılmaları öngörülmektedir. Ayrıca Silahlı Kuvvetler komuta kademesindeki sürekliliğin sağlanabilmesi amacıyla Yüksek Askeri Şûra kararıyla hizmet süresi uzatılabilecek general ve amirallerin sayısı artırılmaktadır. Kuvvet komutanlıklarına atanan orgeneral ve oramirallerin yaş haddinin 67 olması öngörülmekte ve yaş haddinin birer yıllık sürelerle 72'ye kadar uzatılabilmesine yönelik Cumhurbaşkanına yetki verilmektedir.

Türk Silahlı Kuvvetleri göz bebeğimizdir ve çağın şartlarına uygun, başarılı bir biçimde görevini yerine getirebilmesi ve caydırıcılığının artırılması için silah, teçhizat ve ileri teknoloji kullanma kabiliyeti yanında, yeterli ve yetişmiş insan gücü bakımından da dünyanın en güçlü ordularından biri olması sağlanmalı, bu amaçla lazım gelen her adım atılmalıdır. Nitekim, teklifle bu anlamda bir ihtiyacın karşılanması temin edilmektedir.

Yapılan bir başka düzenleme ise Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından yapılan ücretsiz girişli günübirlik tesislerin Döner Sermaye İşletmesi Merkez Müdürlüğü veya en az yüzde 45 sermaye ortağı olduğu şirketler tarafından işletilebilmesi yönündedir. Böylece halk plajlarının kamu yararı esas alınarak kâr amacı gözetilmeksizin sağlıklı, düzenli ve ücretsiz biçimde işletilmesi amaçlanmaktadır.

Teklifle Tarım ve Orman Bakanlığında Doğa Koruma ve Millî Parklar Döner Sermaye İşletmeleri olarak faaliyetlerini sürdüren yapıların Doğa Koruma ve Millî Parklar Genel Müdürlüğü bünyesinde Döner Sermaye İşletmeleri olarak faaliyetlerine devam etmesi ve buna ilişkin geçiş hükümleri düzenlenmektedir.

Diğer bir hükümle, Anayasa Mahkemesinin iptal kararı dikkate alınarak Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığına taşradaki iş ve işlemlerini bağlı ve ilgili kuruluşları aracılığıyla yürütebilmesine, aynı zamanda da Bakanlığa bağlı döner sermaye işletmeleri kurulabilmesine imkân sağlanmaktadır. Bununla beraber, döner sermaye işletmelerine ilişkin münferit düzenlemeler yerine konunun 5018 sayılı Kanun çerçevesinde hazine birliği anlayışıyla ve kanunda öngörülen şekliyle bütüncül olarak ele alınması yerinde olacaktır.

Teklifin 8'inci ve 9'uncu maddeleriyle, Gençlik ve Spor Bakanlığı personeline yönelik günlük çalışma saatlerinin tespiti ile fazla çalışma ücreti ödenmesine ilişkin hususlar düzenlenmektedir. Bu kapsamda, Bakanlığa çalışma saatlerinin belirlenmesinde yetki verilmekte, bu merkezlerdeki hizmetleri fiilen yürüten memur ve sözleşmeli personelden sayısı 12 bini geçmemek ve ayda doksan saati aşmamak üzere her bir saat için bütçe kanununda belirlenen fazla çalışma ücretinin 5 katı tutarında fazla çalışma ücretinin ödenmesi öngörülmektedir.

Ayrıca, turizm sektöründe çalışan işçilere yönelik olarak da haftalık izinlerin on günlük süre içerisinde kullanılmasını sağlayacak esneklikte düzenleme yapılarak verimli bir serbest zaman yaratılması, değişen koşullar doğrultusunda işçi ve işveren arasındaki çalışma barışına katkı sağlanması amaçlanmaktadır.

Değerli milletvekilleri, teklifte yer alan bir başka önemli düzenleme, yaşlılık, malullük ve ölüm aylığı almakta olan emeklilerimize ve hak sahiplerine dosya bazında uygulanan aylık asgari ödeme tutarının yükseltilmesiyle ilgilidir. Bilindiği gibi, SSK ve BAĞ-KUR emekli aylıkları 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu'nun 55'inci maddesi uyarınca her yılın ocak ve temmuz ödeme tarihlerinden geçerli olmak üzere bir önceki altı aylık döneme göre TÜİK tarafından açıklanan yıllık Tüketici Fiyatları Genel Endeksi'ndeki değişim oranına göre, memur emeklilerinin aylıkları da toplu sözleşmeyle belirlenen orana altı aylık enflasyon farkının eklenmesiyle belirlenmektedir; en düşük emekli aylığı ise bunlar dikkate alınarak mezkûr kanunda düzenlenmektedir. Bu çerçevede, kanun teklifiyle, 1 Temmuz 2025 tarihinden geçerli olmak üzere en düşük emekli aylığı SSK ve BAĞ-KUR emeklilerine uygulanan yüzde 16,67 oranında artırılarak 14.469 liradan 16.881 liraya yükseltilmektedir. Bugüne kadar emeklilerimizin ve çalışanlarımızın enflasyona karşı korunması politikası kararlılıkla uygulanmış, emeklilerimizin daha iyi şartlarda yaşamaları için önemli düzenlemeler yapılmıştır. Bize göre yapılanlarla sınırlı kalınmamalı, önümüzdeki süreçte emeklilerimiz için daha iyi şartlar hazırlanmaya devam edilmelidir. Milliyetçi Hareket Partisi olarak emeklilerimizin insanca yaşayabilecekleri, sürdürülebilir bir hayat standardına kavuşmasını, huzur ve refah içerisinde yaşayacakları sosyoekonomik şartların oluşturulmasını gerekli görüyoruz. Belirlenecek asgari refah seviyesinin altında geliri olan ailelere doğrudan gelir desteği verilmesini öngörüyoruz. Cumhur İttifakı birlikteliğinde millî birlik ve beraberliğimizi güçlendirmek, ülkemizi büyüterek küresel bir kudret hâline getirmek, hakkaniyetli bir paylaşımla adil bir gelir dağılımı tesis etmek için çalışıyoruz. İşçinin, memurun, emeklinin, esnafın, çiftçinin, sanayicinin, yardıma muhtaç insanlarımızın her şartta yanında olmayı sürdürüyoruz. Milletimizin her sorununun bizim sorunumuz, bu sorunlara çare ve çözüm bulunacak adresin de Türkiye Büyük Millet Meclisi olduğunu düşünüyoruz. İnanıyoruz ki millî birlikle ulaşacağımız "terörsüz Türkiye" daha gelişmiş, daha demokratik ve daha müreffeh bir . Türkiye olacaktır.

Bu düşüncelerle, kanun teklifinin ülkemize ve milletimize hayırlı olmasını diliyor, sizleri ve muhterem vatandaşlarımızı saygıyla selamlıyorum. (MHP ve AK PARTİ sıralarından alkışlar)