GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Vergi Kanunları ile Bazı Kanunlarda ve 631 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:4
Birleşim:21
Tarih:25.11.2025

MHP GRUBU ADINA İSMAİL FARUK AKSU (İstanbul) - Sayın Başkan, sayın milletvekilleri; 239 sıra sayılı Kanun Teklifi'nin birinci bölümü üzerine Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına söz aldım. Gazi Meclisi ve aziz milletimizi saygıyla selamlıyorum.

Görüştüğümüz kanun teklifiyle bazı vergi istisnalarının kaldırılması, kayıt dışılıkla mücadele edilmesi, vergi dışında kalan alanların kapsama alınması, vergi adaletinin güçlendirilmesi ve kamu maliyesinin sürdürülebilirliğinin temin edilmesi amaçlanmaktadır.

Ortaya çıkan finansman ihtiyacının karşılanması için ilave gelir kalemleri oluşturulmasının, ayrıca enflasyonla mücadele açısından bazı tedbirler alınmasının hedeflendiği de teklifin gerekçesinde vurgulanmaktadır. Yapılan etki analizine göre düzenlemenin toplam gelir etkisinin yaklaşık 374 milyar lirayı bulması öngörülmektedir.

Vergi, devletin egemenlik haklarına dayanan maliye politikasının en müessir aracıdır. Kapsayıcı, etkin, adil, aynı zamanda basit bir vergi sistemi kamu hizmetlerinin sunulması, ekonominin geliştirilmesi, toplumsal refahın artırılması ve gelir dağılımı adaletinin sağlanmasında önemli bir role sahiptir.

Milliyetçi Hareket Partisi üreten, istihdam yaratan, üretilen değerden herkesin adil pay almasını sağlayan, nimet ve külfetin bütün kesimlerce hakça paylaşılmasına dayanan bir ekonomik ve toplumsal düzenin tesis edilmesini öngörmektedir. Bu doğrultuda vergileri herkesin mali gücüne göre ödemesini temin edecek adaletli bir sistemin inşasını gerekli görmektedir.

Orta vadeli programda etkin, basit, adil bir vergi sistemi oluşturmak ve kamu finansmanını kalıcı kaynaklarla sağlamak hedefleri doğrultusunda temel vergi kanunlarının gözden geçirileceği, etkin olmayan istisna, muafiyet ve indirimlerin kaldırılacağı belirtirmiştir. Vergi adaletini güçlendirme ve kayıt dışıyla mücadele adına atılan adımları destekliyoruz.

Kanun teklifinde de dolaysız vergi tabanını genişletmek, vergiden kaçınma alanlarını azaltmak, cezaları caydırıcı hâle getirmek, tahsilatı artırıcı yöntemler geliştirmek, bazı istisna ve muafiyetleri revize etmek veya kaldırmak yönünde hükümler bulunmaktadır. Bu kapsamda, mesken kira gelirlerine uygulanan istisna, kanunla kurulan sosyal güvenlik kurumlarından emekli, malul, dul ve yetim aylığı alan vatandaşlarımız hariç olmak üzere sınırlandırılarak yeniden düzenlenmektedir.

Bir başka düzenleme de kredi kullanarak satın alınan mesken nitelikli gayrimenkullerin kira gelirlerinin vergilendirilmesine yöneliktir. Buna göre, kiraya verilen konutlar için alınan krediler nedeniyle ödenen kredi faizlerinin gider gösterilmesi vergilendirmede eşitlik sağlanması amacıyla kaldırılmaktadır. Yine, gerçek usulde gelir vergisine tabi ticari kazanç sahipleri ile serbest meslek erbabı için dördüncü geçici vergilendirme dönemi tekrar getirilmekte ve dönem faaliyet sonuçlarını içeren geçici vergi beyannamesinin alınması öngörülmektedir. Bu şekilde, erken tahsilatla paranın zaman maliyetinin ortadan kaldırılması hedeflenmektedir.

Teklifte önerilen bir diğer hususta ise yatırım fonu katılma paylarının bir yıllık elde tutma süresine bağlı stopaj istisnası bazı fonlar için sınırlandırılarak istisnanın vergi planlama aracı olarak kullanılmasını önleyecek ve vergi dışında kalan alanın kapsama alınmasına hizmet edecek şekilde düzenleme yapılmaktadır.

Yapılan bir diğer düzenleme de gayrimenkullerin devir ve iktisaplarında beyan edilen alım satım bedelinin gerçek durumu yansıtmadığının tespiti hâlinde uygulanan vergi ziyaı cezasının yüzde 25 yerine 1 kat olarak uygulanmasına yöneliktir. Böylece, kayıt dışılıkla mücadeleye katkı sağlanması ve gerçek değerin kavranmasına bağlı gelir etkisi öngörülmektedir. Öte yandan, noterde yapılan sıfır araçların ilk tescili işlemlerinden ve ikinci el araçların satış ve devrine ilişkin işlemlerden satış ve devir bedeli üzerinden belirlenen asgari maktu harçtan az olmamak üzere nispi noter harcı alınması sağlanmaktadır. Ayrıca, Harçlar Kanunu'nda yer alan bazı ruhsatların yıllık harç kapsamına alınmasına yönelik düzenleme de yapılmaktadır.

Kanun teklifinde yer alan bir diğer husus, vakıf yükseköğretim kurumları öğretim ücretinin belirlenmesine yöneliktir. Buna göre, her eğitim döneminde farklı zam ve fiyat uygulamalarıyla vatandaşlarımızın mağduriyetine sebep olan vakıf üniversitelerinin ücret artışları bir standarda kavuşturulmaktadır. Düzenlemeyle, vakıf yükseköğretim kurumlarında öğrencilerden alınacak ücretlerin cari yıl haziran ayı yıllık ÜFE artışı ile yıllık TÜFE artış ortalaması dikkate alınarak Yükseköğretim Kurulunun tespit edeceği esaslara göre belirlenmesi suretiyle yaşanabilecek mağduriyetlerin önlenmesi amaçlanmaktadır.

Ayrıca, 3621 sayılı Kıyı Kanunu'nda Orta Karadeniz Serbest Bölgesi'ne ilişkin istisna tanımlanarak bu bölgede faaliyetlerin çeşitlendirilmesi, ihracat ve istihdama katkı sağlanması hedeflenmektedir. Bir diğer maddeyle bireysel emeklilik tasarruf ve yatırım sistemine yapılacak devlet katkısında yetki düzenlemesi yapılmaktadır. Buna göre, BES'te yüzde 30 olan devlet katkısı oranının Cumhurbaşkanı tarafından yüzde 50'ye kadar artırmaya, sıfıra kadar indirmeye yetkili olması sağlanmaktadır. Teklifte net borç kullanım tutarının 2025 yılı için Bakan ve Cumhurbaşkanı tarafından artırılan net borç kullanım tutarına 595 milyar Türk lirası ilave edilerek kullanılması, böylece net borçlanma limitinin 2 trilyon 724 milyar Türk lirası seviyesine çıkarılması da öngörülmektedir.

Değerli milletvekilleri, yıllık programda sürdürülebilir ve sağlıklı gelir kaynaklarının artırılmasında vergisel işlemler ve kayıt dışılıkla mücadele gelir politikasının temel öncelikleri olarak sayılmıştır. Milliyetçi Hareket Partisi olarak etkin kamu hizmetinin yanı sıra yoksul kesimlerin gözetildiği, üretimin özendirildiği, kamu harcamalarında israf ve usulsüzlüğün önlendiği, kayıt dışı ekonominin azaltıldığı ve bunlara yönelik yapısal tedbirlerin devreye konulduğu bir mali sistem öngörüyoruz. Asgari ücretin ve ücretlilerin asgari ücret kadar olan gelirlerinin vergi dışı bırakılmasını tarihî nitelikte bir adım olarak görüyoruz. Bununla birlikte, adaletli bir vergi sistemi için gelir vergisi dilim ve oranlarının az kazanandan az, çok kazanandan çok vergi alacak şekilde yeniden düzenlenmesini gerekli görüyoruz. Dar ve sabit gelirli vatandaşlarımızın enflasyona karşı korunması kararlılığından taviz verilmemelidir. Onlar geçim şartlarının kolaylaştırılmasına ilişkin köklü adımlarla hak ettikleri sosyal ve ekonomik refah seviyesine kavuşturulmalıdır. Büyümenin nimetlerinden çiftçimizden memurumuza, işçimizden emeklimize, esnafımızdan sanayicimize kadar her insanımızın adil ve hakkaniyetli pay alması temin edilmelidir. Cumhur İttifakı birlikteliğinde tüm bunların gerçekleşeceğine inanıyoruz.

Bu düşüncelerle, kanun teklifinin ülkemize ve milletimize hayırlı olmasını diliyor, sizleri saygıyla selamlıyorum. (MHP ve AK PARTİ sıralarından alkışlar)