GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu:
Yasama Yılı:4
Birleşim:28
Tarih:10.12.2025

MHP GRUBU ADINA ERTUĞRUL GAZİ KONAL (Giresun) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; görüşmekte olduğumuz 2026 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi ile 2024 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi üzerine Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı bütçesi için Milliyetçi Hareket Partisi adına söz almış bulunmaktayım. Yüce Meclisimizi ve aziz milletimizi saygıyla selamlıyorum.

Bütçe devlet aklının hedeflerini gösteren bir irade belgesidir. Milliyetçi Hareket Partisi olarak bütçeleri değerlendirirken sadece rakamların büyüklüğüne değil millî kalkınmaya, milletimizin hayatına dokunan sonuçlara ve uzun vadeli devlet çıkarlarına bakıyoruz. Türkiye son yıllarda ulaştırma ve haberleşme alanında ciddi bir atılım gerçekleştirmiştir. Bu dönemde yapılan toplam 300 milyar dolarlık yatırım ülkemizin üretim kapasitesine ve jeopolitik gücüne yapılan bir istikbal yatırımıdır. Kara yolları yatırımları bugün 30 bin kilometreye, tünel uzunluklarımız 830 kilometreye kadar ilerlemiştir. Osmangazi, Yavuz Sultan Selim, 1915 Çanakkale Köprüleri, Avrasya Tüneli, Zigana, Ovit, Eğribel Tünelleri gibi projeler ülkemizin mühendislik kapasitesinin ve iradesinin nişaneleridir. Demir yollarımız 2.251 kilometrelik hızlı tren ağıyla inşa edilmiş, mevcut ağımız modernize edilmiştir. Hava yolları alanında Türkiye, artık, dünya ölçeğinde bir merkez hâline gelmiştir. Havalimanı sayımız 58'e, yıllık yolcu sayımız 230 milyona ulaşmıştır. Mavi vatanımızda liman sayısı 217'ye, tersane sayımız 85'e çıkartılarak ülkemizin stratejik ufku genişletilmiştir.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; ulaştırma kadar hayati olan bilgi ve iletişim teknolojisindeki hızlı gelişmeler doğrultusunda rekabetçi ve erişilebilir bir dijital altyapının güçlendirilmesi, millî kapasitesinin artırılması önem arz etmektedir. Yüksek yerlilik oranıyla üretilen uydu projelerinin, ülkemizin uzayda artan varlığını destekleyen, acil durumlarda kesintisiz iletişim sağlayacak kapasiteyi güçlendiren önemli adımlar olduğunu düşünmekteyiz.

Ayrıca PTT'nin, Türkiye Varlık Fonundan çıkarılarak genel bütçeden pay alan kamu iktisadi teşebbüsü statüsüne yeniden kavuşturulması sağlanmalıdır. PTT'nin organizasyon yapısı gözden geçirilerek tek tip personel istihdam modeline geçilmesi gerektiğini düşünüyoruz. Aynı işi yapan kamu çalışanları arasında ciddi ücret farkları bulunmaktadır. Eşit işe eşit ücret artık ertelenemez bir zorunluluktur. Ayrıca, personel yetersizliği nedeniyle postacıdan gişe memuruna kadar tüm çalışanların ağır iş yükü altındadır. Bu yüzden bir an önce kadrolu personel alımının yapılması gerektiğini düşünüyoruz. 399 KHK kapsamında çalışanların geçişlerinin, isteğe bağlı, adil ve hak kaybı olmaksızın yapılmasını talep ediyoruz.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Cumhur İttifakı milletvekili olarak, Ulaştırma Bakanlığımızın vizyon projeleriyle Avrupa'nın ve dünyanın en iyileri arasına girdiğini görüyoruz, bununla da gurur duyuyoruz. Bugün bir karne vermemiz gerekiyorsa Ulaştırma Bakanlığımıza, Anadolu'ya ve hatta Türk dünyasını kapsayan büyük projeler sayesinde yıldızlı pekiyi hak ettiğini ifade etmek istiyorum. Emeği geçen geçmiş dönem bakanlarımız dâhil tüm bürokratlarımızı da tebrik ediyorum.

Bu yılki bütçemizin de uluslararası vizyonumuzu artıracak büyük projelerle taçlanacağını düşünüyor, hayırlı olmasını temenni ediyorum. Ancak bir Giresun Milletvekili olarak Ulaştırma Bakanlığımızın bu başarısını Türk futbolundaki orantısızlıkla eş değer olduğunu da düşünüyorum ne yazık ki. Yani nasıl Avrupa'da yalnızca Türkiye'deki 4 büyük takımın başarısı göz dolduruyor ve görünüyorsa Ulaştırma Bakanlığımızın da ülkemizin belirli bölgelerine belirli şeyleri yapmış olduğu vizyon projeler haricinde birçok Anadolu kentinin ulaştırma alanında kümede kalma mücadelesi verdiğini üzülerek belirtmek istiyorum. Az önce genel olarak 5 üzerinden yıldızlı pekiyi verdiğim Ulaştırma Bakanlığımıza kendi şehrim Giresun adına bakınca 2 geçer not alabilmesi için bölge geneline hitap eden Karadeniz Sahil Yolu, Ordu ile Giresun'a ortak havaalanımız ve İç Anadolu bölgesine bizi bağlayan Eğribel Tüneli haricinde Ulaştırma ve Karayolları adına yalnızca Giresun ve Giresunlular için şunu yapabildik ve bitirdik diyebileceğimiz maalesef büyük bir projemizi göremiyoruz. Bakanlığımızın bugüne kadar Giresun'a en büyük projesi bir önceki dönem başlatılan ve yapımı devam eden Giresun Uzuncakum Balıkçı Barınağı ve marinasıdır. Emeği ve katkısı geçenlere de buradan teşekkürü bir borç biliyorum.

Bakanlığımızın istenildiğinde en iyi şekilde ve en hızlı şekilde icralar yaptığını da biliyor, görüyoruz. On yılda bitirilemeyen Giresun Dereli Yolumuzun sel nedeniyle ilçemize gelen dönemin Bakanı Adil Bakanımız döneminde on günde nasıl bitirildiğine şahit olduk. Geçtiğimiz hafta kaybettiğimiz değerli önceki dönem AK PARTİ Vekilimiz Cemal Öztürk'ün cenazesine bakanlarımız ve devlet erkanı gelecek diye iki günde Çanakçı yollarımıza nasıl hizmet edildiğine tanıklık ettik. Etrafımızdaki büyükşehirler başta olmak üzere, ülkemizde gördüğümüz devasa şantiyelerin şantiye atıklarıyla aslında Giresun ölçeğindeki birçok şehrimizin projelerinin çözüleceğini biliyoruz ama ne yazık ki bu malzemeleri eşit oranda dağıtamıyoruz. Sanki dört büyük takımımızın Anadolu takımlarının üzerinde baskısı var gibi, her bölgemizde bulunan bölge müdürlüklerimizin gölgesinde kalan diğer şehirlerimizin bu derdi bir türlü bitirilemiyor. İllerimizdeki il şefliklerimizi il müdürlüğü konumuna dahi getiremiyoruz. Birkaç örnekle yıllardır sahada yaşayıp gördüklerimi de izah etmek istiyorum. Plan ve Bütçe görüşmelerinde konuşma yapan diğer muhalefet partisi Trabzon vekillerini de dikkatlice dinledim. 2010 yılından bu yana Trabzon'da manşetlerde olan ama bir türlü proje safhasının neden sonuçlanmadığını söyledikleri tren yolundan bahsettiler, ben ve Sayın Bakanımızı eleştirdiler. Ben size söyleyeyim, ikinci üniversitem olan Ordu Üniversitesi inşaat bölümünü okuduğum yıllarda, Giresun'da Ordu, Trabzon, Rize, Erzurum, Ankara ve İstanbul'dan gelen yüksek inşaat mühendislerinin katılımının olduğu, bilim adamlarının ve dönemin bakanının bürokratının hazırlamış olduğu bir teknik çalıştay yapıldı. İç Anadolu'yu Karadeniz'e bağlayacak bu tren yolunun en verimli, en kolay, en fizibil güzergâhının Erzurum, Erzincan, Gümüşhane, Torul üzerinden, Harşit Vadisi'nden Giresun Tirebolu Limanı'na ulaşması olacağı aşikâr oldu. Aklın ve bilimin yolu buydu ancak sanki bu güzergâh olursa büyük bir hata yapılacakmış gibi bu güzergâhı bir mühendislik harikasına çevirerek Trabzon ile Rize arasındaki olan Of ilçemize indirme çabalarını on beş yıldan beri ben de izliyorum yani bahsedilen treni kendiliğinden yola bıraksalar çoktan Erzincan üzerinden Doğu Karadeniz'in en orta noktası olan Giresun Tirebolu'ya ulaşmıştı ama o tren yolu Karadeniz'in engin dağlarını bir şekilde aşarak Of ilçesine indirilecektir. Bu çalışma elbette kolay bir çalışma olmayacağı için bu süreci beklettiğinizi düşünüyorum.

Yine, bir diğer kıymetli vekilimiz "Trabzonlu bakan var ama Trabzon'a bakan yok." dedi. Elbette İYİ Partili, Cumhuriyet Halk Partili, AK PARTİ'li Trabzonlu vekillerimizin, Trabzonlu bakanlarımızın, Trabzon'un ve Trabzonluların menfaatlerini, Trabzonluların konforlarını düşünmesi ve dile getirmelerini takdirle karşılıyorum. Trabzon ülkemizin en kadim şehirlerinden, Trabzonlular en kadirşinas insanlardan oluşmaktadır ama biz Giresunlular, Gümüşhaneliler, Ordulular da ağaç kovuğundan çıkma değiliz. Milletvekili oluşumun bu üçüncü yılı. Giresun'un yol problemlerini, viyadük problemlerini, ilçe problemlerimizi defalarca ve balıkçı barınaklarımızın eksiklerini dile getirdim, bugün bunlardan bahsetmeyeceğim. Bugün burada Çamoluk yolumuzdan, Bulancak, Altındere'den, Görele'den, Çömlekçi'den, Yağlıdere-Alucra yolundan söz etmeyeceğim. Kalan sürem içinde Trabzon iktidar ve muhalefet vekillerinin de bana sahip çıkacağını düşündüğüm bir çağrıda bulunacağım: Bursa'da, İstanbul'da, Kocaeli'de başta olmak üzere, Anadolu'nun birçok yerinde toplam nüfusları milyonları aşan Trabzonlu ve Rizeli hemşehrilerimiz memleketlerine, gurbetten sılaya dönerken maalesef coğrafi şartlardan dolayı Giresun'dan geçmek zorunda kalıyorlar. Zaten uzun yoldan gelen bu hemşehrilerimiz, Giresun'da bir türlü yapılamayan Güney Çevre Yolu olmayışından ve iki yıldan beri başlamasına rağmen haritacılar haricinde çalışmadığımız Dal-Çık Projesi olmadığı için yolda, kuyrukta bekliyorlar, bizi üzüyorlar.

Bu vesileyle, bir an önce Sayın Bakanımızdan Trabzonlular, Rizeliler, Artvinliler, Gümüşhaneliler adına bu projelerin yapılmasını istiyorum.

Hepinizi saygıyla selamlıyorum. (MHP, AK PARTİ, CHP ve İYİ Parti sıralarından alkışlar)