GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu:
Yasama Yılı:4
Birleşim:28
Tarih:10.12.2025

MHP GRUBU ADINA CUMALİ İNCE (Niğde) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 2026 yılı bütçesi kapsamında Helal Akreditasyon Kurumu ile Rekabet Kurumu üzerinde Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına söz almış bulunmaktayım. Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.

Helal Akreditasyon Kurumu konusunda özellikle Kurumun faaliyetlerinin toplumsal güven, kalite altyapısı ve ihracat kapasitemiz açısından önemini vurgulamak istiyorum. "Helal" ibaresi artık yalnızca bir etiket değil; güven, standart ve yaşam biçimini temsil eden küresel bir kavramdır; bu nedenle, vatandaşın tükettiği ürünün helal niteliğinden emin olması devletimizin düzenleyici sorumluluğudur.

2019 yılından itibaren ülkemizde helal akreditasyon alanında tek yetkili Kurum olan HAK hem iç piyasada güvenliği tesis etmiş hem de ihracatımızın uluslararası pazarlara erişimini kolaylaştırmıştır. 4 Haziran 2023 tarihinde "helal" belgesi düzenleyen tüm kuruluşların HAK tarafından akredite edilmesi zorunlu hâle gelmiştir; böylece, yetkin olmayan kuruluşların belge vermesi engellenmiş, uluslararası standartlar doğrultusunda tarafsız ve denetlenebilir bir yapı oluşturulmuştur. Bugüne kadar 221 başvuru alınmış, uluslararası kriterleri karşılamayan 72 başvuru ise reddedilmiştir. HAK'ın akredite ettiği kuruluşlar aracılığıyla 2.500'ü aşkın üretim tesisi güvence altına alınmıştır. HAK, yürüttüğü akreditasyon faaliyetleriyle ülkemizin küresel görünürlüğünü artırmaktadır. Ayrıca, İslam İşbirliği Teşkilatı bünyesinde kurulan IFHAB'ın kurulmasına öncülük ederek helal belgelerinin uluslararası tanınırlığı için önemli bir adım atmıştır. HAK, eğitimleri, denetimleri ve uluslararası katkılarıyla millî kalite altyapımızın temel aktörlerinden biri olmuştur. Kurumun en temel amacı ise vatandaşımızın güvenle tüketmesi ve ihracatçımızın engellerle karşılaşmamasıdır.

2026 yılı bütçesi yalnızca mali bir planlama değil, adil rekabetin güçlendirilmesi, ekonomik istikrarın korunması ve vatandaşlarımızın refahının artırılması açısından da hayati öneme sahiptir. Rekabet Kurumu ise piyasa düzeninin korunması, tüketicinin korunması ve ekonomik istikrarın güçlendirilmesi açısından stratejik bir kurumdur. Adil rekabetin bulunduğu piyasalarda fiyatlar dengeli olur, kalite yükselir ve kaynaklar etkin kullanılır. Geçen yıl birçok sektörde yürütülen incelemeler ve uygulanan yaptırımlar, özellikle gıda piyasalarında yapay fiyat artışlarını önleyerek tüketiciyi korumuştur. Teknolojinin hızla değiştiği günümüzde, dijital alanlarda rekabeti bozucu uygulamalara karşı alınan tedbirler de dikkat çekicidir. Bundan dolayı gerek Helal Akreditasyon Kurumunun gerekse Rekabet Kurumunun çalışmalarını destekliyor, 2026 yılı bütçesinin bu kurumların hedeflerine güçlü katkılar sunacağına inanıyorum.

Değerli milletvekilleri, Niğde Milletvekili olarak seçim bölgemin sorunlarını da Gazi Meclisimizin dikkatine sunmak istiyorum. Öncelikle Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımızın 2026 yılı merkezî yönetim bütçesini görüşürken ve Sayın Ulaştırma ve Altyapı Bakanımız ile kıymetli ekibi de buradayken Niğde ilimizin kara yolu altyapısındaki yatırım ihtiyacını öne çıkarmak isterim. Birincisi, Bor-Zengen yolu. Bor-Zengen yolunun durumu hakkında bilgi vermek gerekirse 330-18 no.lu devlet yolu 37,7 kilometre uzunluğunda olup bölünmüş yol ve sathi kaplama olarak hizmet vermektedir. Kemerhisar ayrımı ise Ulukışla ayrımı arasında 14,6 kilometrelik kesim ise bitümlü sıcak karışım kaplamayla tamamlanmıştır. Bu yolun projesi onaylanmış olmasına rağmen yatırım programında yer almamaktadır. Yatırım programına alındığı takdirde bütçe ve ödenek imkânlarına göre ihaleye çıkarılabilecektir. İkincisi ise Çamardı-Pozantı yolu. Bu yol hakkında kısa bir bilgi vermek gerekirse 51-02 no.lu il yolu 71,8 kilometre uzunluğunda olup tek yol ve sathi kaplama olarak hizmet vermektedir. Bu yol 2013 yılında tek yol sathi kaplama olarak tamamlanmış olup şu anda da yatırım programında yer almaktadır. Güzergâhın devamındaki 01-77 no.lu yolun ise yapım çalışmaları ihaleyle devam etmektedir. Bu çalışmanın da bir an önce neticelendirilmesi önemlidir.

Üçüncüsü ise Çiftlik-Güzelyurt Yolu. Çiftlik-Güzelyurt Yolu hakkında bilgi vermek gerekirse, söz konusu yol 51-77 no.lu il yolu olup 11,1 kilometre uzunluğundadır; tek yol ve sathi kaplama olarak hizmet vermektedir. Bu yol yatırım programında yer almamakta ancak projesi onaylanmıştır. Yatırım programına alındığında bütçe ve ödenek imkânlarına göre ihaleye çıkarılabilecektir.

Dördüncüsü ise Yeşilgölcük-Çiftlik-Altunhisar Yolu. Yeşilgölcük-Çiftlik-Altunhisar Yolu ise 51-78 no.lu il yolu olup toplam 55,6 kilometre uzunluğundadır. Yolun 6,7 kilometresi bitümlü sıcak asfalt karışımı kaplama; 48,9 kilometre ise sathi kaplama olarak hizmet vermektedir. Bu yol da yatırım programında yer almamakta ancak Yeşilgölcük-Çiftlik arasındaki 30 kilometrelik kesimin projesi onaylanmış durumdadır. Talebimiz üzerine yatırım programına alınması durumunda bütçe ve ödenek imkânlarına göre ihale edilebilecektir.

Ulaşımda yatırım talebimizin ardından ise milletvekilliğim öncesinde kendimin de bir üretici olarak emek verdiğim tarım alanına değinmek isterim. Niğde verimli toprakları, uygun iklimi ve güçlü üretim kültürüyle Türkiye'nin en önemli tarım merkezlerinden biridir. İlimiz patates üretiminde 1'inci, kuru fasulye ve çavdar üretiminde ise 2'nci sıradadır; elma, kiraz ve pek çok üründe de stratejik konumdadır. Bu nedenle üreticimizin temel beklentileri fiyat istikrarının sağlanması, modern sulama yatırımlarının yaygınlaştırılması, iklim risklerine karşı erken uyarı sistemlerinin güçlendirilmesi ve tarım sigortalarının geliştirilmesidir.

Ayrıca, ilimizde yüksek miktarda kışlık patates stoku bulunmakta olup, bu durum çiftçimizi zorlamaktadır. Bu nedenle, patates ihracatı iadesi desteğinin 30 Mart 2026'ya kadar uzatılması, üretimin sürdürülebilirliği ve fiyat istikrarı açısından artık zorunluluk hâline gelmiştir.

Esnafımızın sorunlarına ve taleplerine baktığımızda ise, Niğde esnafının en temel beklentisi altı ay ödemesiz altmış ay vadeli düşük faizli Kamu Garanti Fonu kredilerine erişimdir. Nakliyeci esnafımız maliyet baskısı altındadır ve ÖTV ve KDV'siz yakıt talebi bölgesel rekabet gücü açısından son derece önemlidir. Bunun yanında, yüksek vergi, BAĞKUR ve SGK primlerinin düşürülmesi ve yüzde 20 kira stopajının kaldırılması veya mülk sahibine yöneltilmesi, esnafımızın en somut talepleridir. Bu adımlar atıldığında, Niğde esnaf ve nakliyeci kesimi güçlenecek, istihdam artacak ve bölgesel kalkınma hızlanacaktır.

Sağlıkta ise Bor'daki 250 yataklı Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Hastanesi ile Altunhisar Toplum Sağlığı Merkezi projeleri teknik ve arsa problemleri nedeniyle gecikmiştir. Yeni arsa tahsisleri ve projelendirme süreçleri tamamlanmış olup, ihalelerin 2026'da yapılması öngörülmektedir. Bu yatırımların hızlandırılması ve 2026 bütçesine dâhil edilmesi, vatandaşlarımızın nitelikli sağlık hizmetine erişimi açısından büyük önem arz etmektedir. Bütün bu konularla ise Hükûmetimizin desteğinin süreceğine inancımız tamdır. Bu vesileyle, 2026 yılı bütçesinin ülkemize hayırlı olmasını diliyor, Gazi Meclisimizi ve aziz milletimizi saygı ve muhabbetle selamlıyorum. (MHP ve AK PARTİ sıralarından alkışlar)