| Konu: | GÜNDEMDEKİ SIRALAMA İLE GENEL KURULUN ÇALIŞMA GÜN VE SAATLERİNİN YENİDEN DÜZENLENMESİNE İLİŞKİN AK PARTİ GRUBU ÖNERİSİ |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 22 |
| Tarih: | 23.11.2011 |
NURETTİN CANİKLİ (Giresun) - Sayın Başkan, değerli milletvekilli arkadaşlarım; hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Grup önerimizin lehinde söz aldım.
Grup önerimiz ile Meclis gündeminin çalışma takvimine ilişkin önerilerimiz ve taleplerimiz var. Bunlardan bir tanesi şu: Eğer grup önerimiz yüce Meclis tarafından kabul edildiği takdirde 80 sıra sayılı Kanun Teklifi'nin kırk sekiz saat geçmeden gündemin 2'nci sırasına alınmasını öneriyoruz, talep ediyoruz. Bu 80 sıra sayılı Kanun Teklifi, bildiğiniz gibi, sporda şiddet ve düzensizliğin önlenmesine dair kanun teklifi.
Ayrıca haftalık çalışma günleri dışında cuma gününün de çalışma kapsamına alınmasını, yani bu önümüzdeki cuma gününün -bu hafta için söylüyoruz- çalışma kapsamına alınmasını ve o gün yani cuma günü daha önce verilmiş olan 11/4 ve 11/5 esas numaralı gensoru önergelerinin bu günde yani cuma günü görüşülmesini, ön görüşmelerinin bugün yapılmasını öneriyoruz ve önergemizde son olarak perşembe günü Meclis çalışma saatlerinin 22 sıra sayılı Kanun Tasarısı'nın görüşmelerinin tamamlanmasına kadar sürmesini ve bu Kanun Tasarısı'nın görüşmeleri tamamlandıktan sonra Meclisin o günkü çalışma sürecini nihayete erdirmesini öneriyoruz. Getirdiğimiz Danışma Kurulu önerisi bu değişiklikleri ve talepleri içeriyor.
Değerli arkadaşlar, biraz önce gündeme gelen birkaç konuya da izniniz olursa kısaca değinmek istiyorum bir düzeltme çerçevesinde, başka bir amaç söz konusu değil.
Bunlardan bir tanesi, tarım kesimine aktarılan kaynakların oranı. Tamamen teknik çerçevede bu tartışma. Gayrisafi yurt içi hasılaya oranı itibarıyla bakıldığında yani Hükûmetimizin devraldığı dönemle bugünü kıyasladığınızda tarım kesimine aktarılan kaynakların gayrisafi hasıla yurt içi oranının düştüğü şeklinde bir ifade kullanıldı ve rakamlar verildi.
Şimdi, değerli arkadaşlar, önce şunun çok açık olarak ortaya konulması gerekiyor: Kamunun ekonomideki payı hızla azalıyor. 2002 yılında toplam kamu harcamalarının konsolide bütçe büyüklüğünün gayrisafi yurt içi hasılaya oranı yüzde 34,1 iken 2011 bütçesinde bu oran yüzde 24'e düşmüştür yani bunun anlamı şudur: Kamu yani devlet ekonomiden daha az kaynak çekiyor, daha az müdahale ediyor, dolayısıyla ekonomide üretilen tüm toplam mal ve hizmetlerin içinde kamunun payı azalıyor. Bunun anlamı bu. Dolayısıyla, yaklaşık 10 puan bir düşüş söz konusu; bu gerçekten çok ciddi bir düşüş.
ALİ UZUNIRMAK (Aydın) - O kadar özelleştirmeden sonra, normal. 35 milyar dolarlık özelleştirmede öyle olur.
NURETTİN CANİKLİ (Devamla) - İzin verin?
Bu sadece kamunun ekonomideki payının azalmasını net, kesin rakamlarla ifade ediyorum. Yüzde 34'ten yüzde 24'e düşüyor. Bu ne için önemli? Şunun için önemli: Eğer, tarımın gayrisafi yurt içi hasıla içerisindeki payını bu oranda 2002 ve 2011'le karşılaştırdığımız zaman bu elma ile armudun karşılaştırılması olur. Neden? Çünkü, kamunun yani bütçenin, bütçe büyüklüğünün ekonomi içindeki payı azalıyor. Gayrisafi yurt içi hasıla içindeki payı azalıyor.
MEHMET AKİF HAMZAÇEBİ (İstanbul) - O argüman yanlış.
ALİ UZUNIRMAK (Aydın) - Rakam yanlış.
NURETTİN CANİKLİ (Devamla) - Dolayısıyla, böyle bir karşılaştırma çok anlamlı değil. Anlamlı olan şu: Tarıma ayrılan kaynakların bütçe içerisindeki payı 2002'de neymiş, şimdi ne olmuş? Doğrusu bu. Çünkü millî gelir içerisindeki payı azalıyor. Ayrıca orada da azalma yok, yani gayrisafi yurt içi hasıla içinde de azalma yok. Bakın söylüyorum: Hükûmet neyi kontrol ediyor? Hükûmet bütçeyi kontrol ediyor, yani bütçe yoluyla hayata geçiriyor politikalarını; dolayısıyla, Hükûmetin herhangi bir kesime verdiği önemi anlamak için bütçedeki uygulamasına bakmak lazım. Bütçede nasıl davranmış, nasıl tavır almış, ne kadar pay ayırmış, ne kadar kaynak ayırmış o kesime? Şimdi, bakın, tabii iki tane tanım var yani bir, dar tanım dediğimiz, tarıma ayrılan kaynakların bütçe içerisine doğrudan aktarılan rakamlar var, bir de dolaylı aktarılan rakamlar var, ikisini de vereceğim. 2002 yılında, dar tanımda, bütçe içerisindeki payı yüzde 1,9 yani bütçenin yüzde 1,9'u tarıma aktarılmış, tarım kesimine aktarılmış, rakamlar bunlar. Mutlak rakam olarak da vereyim: 1 milyar 867 milyon lira.
ALİ UZUNIRMAK (Aydın) - Çiftçi memnun mu değil mi? Ölçü o. Üretici hakkını alıyor mu, almıyor mu?
NURETTİN CANİKLİ (Devamla) - İzin verin.
Yani, bu tamamen rakamlar, hiçbir spekülasyon yapmıyorum. Bakın, çok net olarak, hiçbir spekülasyon yapmıyorum, sadece kesin rakamları veriyorum. Konuşulduğu için, bunlar önemli, düzeltilmesi gerekiyor yani kamuoyunun doğru bilgilendirilmesi çerçevesinde.
2011 bütçesinde tarım için ayrılan ödenek bütçenin ne kadarı? Yüzde 2,25'i, dar tanım?
MEHMET AKİF HAMZAÇEBİ (İstanbul) - Hangi yıl?
NURETTİN CANİKLİ (Devamla) - 2002 1,9; 2011 2,25; rakam da 2 milyar 987 milyon lira ayrılan rakam.
MEHMET AKİF HAMZAÇEBİ (İstanbul) - Faiz dâhil bütçe büyüklüğü, değil mi?
NURETTİN CANİKLİ (Devamla) - Tamamı, bütçe harcamalarının toplamı, toplam bütçe büyüklüğü olarak.
Dolayısıyla tarıma ayrılan oranın bütçe içerisindeki payı yüzde 1,9'dan yüzde 2,25'e çıkmış. Kesin, net rakam. İster mutlak rakam olarak bakın, ister oran olarak bakın. Doğru tespit için, doğru rakamı ortaya koymak için orana bakmak lazım, orana baktığınız zaman da bu. Demek ki AK PARTİ hükûmetlerinin? Çünkü hükûmetler bütçeleriyle konuşulur, rakamlarla konuşulur yani sözlerin falan belli bir noktaya kadar önemi, anlamı var; rakamlarla teyit edilmiyorsa anlamı yok. Dolayısıyla AK PARTİ hükûmetleri şunu söylüyor: 2002, bizden önce diyelim, tarıma bütçeden yüzde 1,9'luk önem veriliyordu, biz yüzde 2,25'lik önem veriyoruz; daha fazla yani, olay bu kadar net. Biraz önce, tarım kesiminde üretilen millî gelir rakamlarını da söylemiştim, 23 milyar dolar 60 milyar dolara çıktı diye. Geniş tanıma baktığınız zaman orada da geçerli.
SADİR DURMAZ (Yozgat) - Tarım Kanunu 21'inci madde sizi doğrulamıyor.
NURETTİN CANİKLİ (Devamla) - Aynı şekilde, 2002 yılında yüzde 3,04 kaynak aktarılırken? Yani doğrudan ve dolaylı olarak, sübvanse edilen rakamlar dâhil, düşük faizle verilen kredilerin hazineden karşılığı dâhil olmak üzere toplam tarım kesimine aktarılan kaynağın bütçeye oranı yüzde 3,4 2002 yılında, 2011 yılında yüzde 3,33 değerli arkadaşlar. Rakamlar çok açık ve net tartışmasız.
ENVER ERDEM (Elâzığ) - Ne olmuş yani? Konuş, ne olmuş?
NURETTİN CANİKLİ (Devamla) - Tekrar söylüyorum, bir tartışma açmak için söylemiyorum ama doğru değerlendirme budur; biz tarıma önem veriyoruz, biz çiftçilerimize önem veriyoruz?
SADİR DURMAZ (Yozgat) - Tarımsal destek rakamları.
NURETTİN CANİKLİ (Devamla) - ?önemsiyoruz ama lafla değil.
LÜTFÜ TÜRKKAN (Kocaeli) - Adamların anası ağlıyor ya, anası!
NURETTİN CANİKLİ (Devamla) - Aramızdaki tek fark şu: Biz hayata geçiriyoruz, rakamlara yansıtıyoruz ve bu rakamları da aktarıyoruz.
Bakın, 2011 yılı içerisinde geniş tanımlı olarak bütün çiftçilerimize aktaracağımız rakam bütçeden 10 milyar 437 milyon lira; bu rakam 2002 bütçesinde 2 milyar 987 milyon liraydı.
Hepinizi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)