GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ KANUNU İLE BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
Yasama Yılı:3
Birleşim:17
Tarih:07.11.2012

HÜSEYİN TANRIVERDİ (Manisa) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 338 sıra sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı'nın birinci bölümü üzerinde AK PARTİ Grubumuz adına söz almış bulunuyorum. Yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum.

Değerli arkadaşlarım, yerel yönetimler dinamik bir yapıya sahiptir. Değişen ve gelişen dünya şartlarına bağlı olarak ekonomik ve sosyal yapıdaki değişimlere göre yerel yönetimler kendini yenilemek, yerel yönetim mevzuatı da yenilenmek zorundadır.

Özellikle büyük kentlerde yaşanan göç ve nüfus artışı sonucu hizmetlerin bu alanda aksaması ve gecikmesi bu alanda yaşanan sorunların yerinde çözümü için yeni bir perspektif gerektiğini ortaya koymuştur.

Ülkemizin gelişimi, insanımızın refah düzeyinin artırılması için şehirlerimizin küresel rekabet ve iş birliğine hazır olması, estetik şehirler oluşturulması, şehirlerimizin farklı alanlarda marka şehirlere dönüştürülmesi gereklidir.

Sayın Başbakanımız Genel Başkanımızın da ifade ettiği gibi siyaset yerelde başlar. Yerel yönetim hizmetlerinin temelinde ise insani ve demokratik değerler vardır. Partimiz de bu bilinçle hareket ederek İktidarımız döneminde yerel yönetim reformuna start verilmiş, gerekli yasal düzenlemeler yapılmıştır. Yıllardır söz verilen ama gerçekleştirilmeyen yerel yönetimler reformu AK PARTİ döneminde hayata geçirilmiştir. Bakınız, yeni çıkardığımız, kamuoyunda büyük heyecan uyandıran ve vatandaşlarımız tarafından da takdir edilen Kentsel Dönüşüm Yasası ile Türkiye daha sağlıklı kentlere, daha yaşanabilir şehirlere kavuşacaktır. Hükûmetimiz ekonomik olarak devlete büyük bir külfet getiren bu yasayı halkımızın can ve mal güvenliği için bütün risklere rağmen çıkarttı.

Kentsel Dönüşüm Yasası'na neden ihtiyaç duyuldu? Çünkü şehirlerimizde bir imar bütünlüğü, denetim birliği, yerel yönetimlerde norm ve standart birliği yoktu, çarpık ve sağlıksız yapılanmalar oldu. Bugün üzerinde konuştuğumuz düzenleme eğer daha önce çıkarılmış olsaydı Kentsel Dönüşüm Yasası'na ihtiyaç duyulmaz, ülkemiz bu kadar, ekonomik bir zorluğa girmek zorunda kalmazdı.

Şunu iyi bilelim değerli arkadaşlar, demokrasimiz ve ülkemiz yerel yönetimleri kendi kaderlerine terk ederek değil, orada yaşayan herkesin sağlık, eğitim, güvenlik ve diğer kamu hizmetlerinden aynı oranda ve eşitçe yararlanmasını sağlamakla gelişecektir.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; halkımız, oturduğu yerin köy ya da belediye olmasına değil, hizmet alıp almadığına bakmaktadır. Küçük belediyeler kaynak sıkıntısı çekmektedir. Çok düşük nüfusa sahip yerleşimlerde nüfus ile orantılı bir idari teşkilatın da oluşturulması gerekmektedir. Kanalizasyondan ulaşıma, temizlikten imara kadar birçok alanda yeterli hizmet verilemeyen yerleşim yerleri bu düzenlemeyle hizmet alabilecektir. Belediyelerin hizmet alanı il sınırı olmasıyla en ücra mahalleler çağdaş medeniyet hizmetleriyle tanışacak, buluşacaktır.

Değerli arkadaşlarım, üzerinde konuştuğumuz düzenlemeyle, mahallî hizmetler idarenin bütünlüğü ilkesine uygun şekilde yürütülecektir, kamu görevlerinde birlik sağlanacaktır, toplum yararı ve çevre sağlığı korunacaktır, mahallî ihtiyaçlar gereği gibi karşılanacaktır. Şunu herkes bilmeli ki, üniter yapımız kesinlikle bozulmayacaktır.

Bu düzenleme, Anayasa'ya aykırı değildir. Bu düzenleme, Avrupa Yerel Yönetimler Özerklik Şartı'na da aykırı değil, bilakis uyumludur. Bu düzenlemeyle 16 olan büyükşehir belediye sayısı 29 olacak, toplam belediye sayısı 2.950'den 1.392'ye düşürülecektir. Bu derlenme ve toplanma ile daha çağdaş, daha etkin ve verimli hizmet sunumu mümkün olacaktır.

EMİN HALUK AYHAN (Denizli) - Kaç kere istedim vermedin hazırlığı, kaç kere istedim senden vermedin hazırlığı. Kaçırdın ya da sen de bilmiyordun. Ne kadar istedim, 4-5 defa...

HÜSEYİN TANRIVERDİ (Devamla) - Yine, yapılacak düzenlemeyle yerel yönetimlerde iş verimliliğini artırmak, kaynak israfının önüne geçmek, idari kapasiteleri artırmak, en faydalı ve verimli belediye büyüklüğüne ulaşmak esas hedefimizdir.

EMİN HALUK AYHAN (Denizli) - Kaçırdın ya da size de vermediler

HÜSEYİN TANRIVERDİ (Devamla) - İşte bu yüzden yeni bir düzenleme getiriyoruz. AK PARTİ'nin ne geçmişte ne de şimdi siyasi bir mülahaza ile bu kanunu çıkardığını söylemek abesle iştigaldir.

Değerli arkadaşlar, muhalefet sözcüleri eyalet sistemine geçişten, federalizmden bahsediyor. Biz bu lafları 2004 yılında çıkarılan, büyükşehir sınırlarını düzenleyen kanun çalışmaları sırasında da duymuştuk. O zaman da İstanbul ve Kocaeli il sınırı olması hakkındaki kanun görüşülürken?

MEHMET ERDOĞAN (Muğla) - O zaman Oslo yoktu, o zaman Oslo yoktu, şimdi var.

HÜSEYİN TANRIVERDİ (Devamla) - ?muhalefet bugün olduğu gibi aynı sözlerle muhalefet ediyordu. Bakın tutanaklara, bugün söylediklerinin aynısını 2004'te de söylediler.

EMİN HALUK AYHAN (Denizli) - Kâğıttan okuma, kâğıttan okuma, şaşırıyorsun.

HÜSEYİN TANRIVERDİ (Devamla) - İstanbul ve Kocaeli Türkiye'de eyalet mi oldu? Kocaeli ve İstanbul?

MEHMET ŞANDIR (Mersin) - 2004'te biz yoktuk.

HÜSEYİN TANRIVERDİ (Devamla) - 2004'te siz yoktunuz. Ben "muhalefet" derken, sadece siz muhalefet değilsiniz.

MEHMET ŞANDIR (Mersin) - Ama yani bizim burada söylediklerimize de cevap vermen lazım.

HÜSEYİN TANRIVERDİ (Devamla) - Dolayısıyla ben muhalefet için söylüyorum.

Değerli milletvekilleri, şimdi İstanbul ve Kocaeli Türkiye'de eyalet mi oldu? Şimdi, bunları hepimiz görüyoruz. Elbette hayır. Seçilmişlerin yetki ve görev alanlarının artırılması, demokrasinin tabana yayılması kimseyi rahatsız etmemelidir. Değişim her zaman zordur, değişimi kabullenmek de en az değişimin kendisi kadar sancılıdır. Ancak, milletimiz bu değişimi beklemekte iken bugün değişime karşı direnen, direnmeye çalışanlar bu yasaya yine "istemezük" mantığı ile karşı çıkmaktadırlar.

FERİT MEVLÜT ASLANOĞLU (İstanbul) - Hüseyin Bey, sen hep büyükşehir konuştun.

HÜSEYİN TANRIVERDİ (Devamla) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; bugün burada konuştuğumuz düzenlemeyle ilgili olarak birçok?

HASAN ÖREN (Manisa) - Demek ki sen millî görüş gömleğini çıkaramamışsın. Değişmek zordur.

HÜSEYİN TANRIVERDİ (Devamla) -  ?senaryo üretilmiş, aslı astarı olmayan birçok konu gündeme getirilmiştir. Diyorlar ki: "Yerel seçim yatırımı olarak bunu yapıyorlar, belediyelerin sınırları ile oynayarak, sandıkta alamadıkları yerleri kalemle almak istiyorlar."

Değerli arkadaşlarım, AK PARTİ milletimizin bağrından çıkan ve orada yücelen bir partidir. Bizim milletimiz dışında ne bir dayanağımız ne de gücümüz vardır.

EMİN HALUK AYHAN (Denizli) - Sakladın sakladın, bize vermedin.

HÜSEYİN TANRIVERDİ (Devamla) -  2002, 2004, 2007, 2009 ve en son 2011'de bunu herkes gördü.

HASAN ÖREN (Manisa) - Son kullanım tarihi o.

HÜSEYİN TANRIVERDİ (Devamla) -   Bundan dolayı, partimizin seçim kazanmak için ne bir yeri ilçe yapmaya ne de bölmeye ihtiyacımız yoktur, düşüncemiz de yoktur. Kaldı ki, biz siyasi olarak düşünüp hareket etseydik bu düzenlemeye gitmezdik. Çünkü büyükşehir sınırları içerisinde olan ve tüzel kişiliği sona erecek belde belediyelerinin yüzde 54'ü AK PARTİ'li belediyelerdir, yüzde 46'sı da diğerleri. Nüfusu 2 binin altında kalan 559 belde belediyesinin ise?(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

SADİR DURMAZ (Yozgat) - Söyledik sana "Hızlı oku, bitecek." dedik.

HÜSEYİN TANRIVERDİ (Devamla) -  ?yüzde 58.3'ü yani 326'sı?

SADİR DURMAZ (Yozgat) - Hüseyin Bey inanarak söylemiyorsun bunları, inanarak. Kendin de inanmıyorsun vallahi, kendin de inanmıyorsun bunlara.

EMİN HALUK AYHAN (Denizli) - Sakladın bizden sakladın, kaç kere söyledik.

HÜSEYİN TANRIVERDİ (Devamla) - Yüce Meclisi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)

BAŞKAN - Teşekkür ediyorum Sayın Tanrıverdi.