| Konu: | 365 SIRA SAYILI KANUN TASARISI'NIN TEMEL KANUN NİTELİĞİNE SAHİP OLMADIĞI GEREKÇESİYLE AK PARTİ GRUP ÖNERİSİNİN İŞLEME ALINIP ALINAMAYACAĞI HAKKINDA |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 56 |
| Tarih: | 23.01.2013 |
AHMET AYDIN (Adıyaman) - Çok teşekkür ediyorum Sayın Başkanım.
Tabii, konuyla alakalı olarak Başkanlık Divanının lehinde söz almış bulunuyorum.
Değerli arkadaşlar, tabii, biz, bu Parlamento çalışırken, çalıştırılırken bakmamız gereken, elimize rehber olarak almamız gereken birtakım hususlar var. Birincisi Anayasa'mızdır, ikincisi İç Tüzük'tür, üçüncüsü evrensel hukuk kaideleri ve Meclisin teamülleridir yani bu alanlarla ilgili net bir ifade olmadığı durumlarda teamüllerdir. Kaldı ki bu hususla alakalı teamüllere bile gitmeye gerek yok iken Anayasa'mızın evrensel kaideleri ve özellikle de insan haklarıyla ilgili kaideleri, ikincisi İç Tüzük'ümüzün çok açık ve net olan 19'uncu maddesine istinaden grup önerisi getirmemiz? Bunun şekli, içeriğiyle alakalı bir bilgi yok ama ya oy birliği sağlanamadığı takdirde ya da Danışma Kurulu toplanamadığı takdirde grupların böyle bir hakkı var, İç Tüzük'ün 19'uncu maddesine istinaden grup önerisi getirme hakkı var. Kaldı ki zaten her gün bu grup önerilerini de burada görüyoruz, konuşuyoruz, tartışıyoruz.
Yine, İç Tüzük'ümüzün 91'inci maddesi bu konuda çok açık hükümler ihtiva ediyor. Burada temel kanunlarla ilgili düzenleme çok açık bir şekilde yazılmış. Maddenin baş kısmına baktığımızda "Bir hukuk dalını sistematik olarak bütünüyle veya kapsamlı olarak değiştirecek biçimde genel ilkeleri içermesi; kişisel veya toplumsal yaşamın büyük bir bölümünü ilgilendirmesi; kendi alanındaki?" diye devam ediyor. Ki bu kanun, hakikaten, birçok alanda birçok insanı ilgilendirecek, toplumsal hayatı ilgilendirecek ciddi bir kanundur.
Yine aynı şekilde, değerli arkadaşlar, burada, tabii, 30 maddeyi geçmemek kaydıyla da temel kanun olarak görüşülebileceğini ve bu görüşmenin usul ve esaslarının ne şekilde olacağını İç Tüzük yine amir bir şekilde bize göstermektedir.
Yine, bunlarla da yetinmiyoruz değerli arkadaşlar, Anayasa Mahkemesinin 21/10/2006 tarihli, 26326 sayılı -Resmî Gazete'de ilan edilen, yayımlanan- Kararı da yine bu konuyu çok açık bir şekilde, temel kanunlarla ilgili kısmı olduğu gibi bütün çıplaklığıyla ifade ediyor.
Bunu da geçiyoruz değerli arkadaşlar, çok daha zaman almamak için özet bir şekilde sunum yapıyoruz. Bugüne kadarki uygulamalara baktığımızda, bugüne kadar bölümler 30 maddeyi geçmemek kaydıyla bu Parlamento sadece AK PARTİ döneminde değil, daha önceki dönemlerde de, daha önceki yıllarda da temel kanun görüşmelerini sürekli yapmış. Zaman zaman grup önerisi olarak getirmişiz ama zaman zaman da biz, burada, bütün gruplar bu konuda mutabık olmuşuz; ortak bir Danışma Kurulu önerisiyle, değerli arkadaşlar, burada, biz, bir kanunun, tasarı ya da teklifin temel kanun olarak görüşülmesini karara bağlamışız ve dolayısıyla, bütün mevzuat açıkken, Meclisin teamülleri ortadayken ve bugüne kadar da maalesef zaman zaman bu zikrediliyor. Daha önceki Meclis tutanaklarına da baktım. Daha önceki tutanaklarda da zaman zaman özellikle muhalefet birtakım kanunların görüşmesini akamete uğratmak ya da geciktirmek adına bu tür atraksiyonları geliştirmiş ama zaman zaman da oy birliğiyle bu kararı almışız. Yani bir husus uygulanırken, biz, döneme, zamana göre ya da gelen kanunun şekline, içeriğine göre mi uygulama yapacağız?
OKTAY VURAL (İzmir) - İhanet yasalarına hayır! Çıkartın 1'inci maddeyi. İhanet yasası bu.
AHMET AYDIN (Devamla) - Eğer bir kural uygunsa, hukuka uygun bir şekilde uygulanabiliyorsa bu kuralı bizim her zaman aynı şekilde uygulamamız lazım. O gün işinize geliyordu "Tamam." dediniz, bu işi temel kanun olarak görüştük de bugün işte bu kanunun görüşülmelerini akamete uğratmak ya da geciktirmek gibi birtakım usulü tartışmalarla zaman kazanmak adına, Meclisin zamanını boşa harcamak adına âdeta, böyle atraksiyonlar geliştirmeye gerek yok. Sizler de çok iyi biliyorsunuz ki bugüne kadarki uygulamalar da böyle, İç Tüzük'ümüz de böyle, Anayasa'mız da böyle. Az önce örneklerini de verdim, gerek bizim grup önerisi olarak getirdiğimiz hususlarla gerekse de bütün Meclisteki grubu bulunan siyasi partilerle ortak olarak imzalamış olduğumuz Danışma Kurulu önerileriyle bu zaten uygulanıyor; var olan bir şey, bizim icat ettiğimiz, bu dönemde icat olan, sırf bizim uyguladığımız bir şey de değil. Bunu grup önerisiyle de getirmişiz, bunu zaman zaman ortak Danışma Kurulu önerisiyle de yapmışız. Madde sayısına da bakmadan -13, 15, 17- ya da teklifin içeriğine de bakmadan, farklı alanları düzenlese bile, biz bunları zaman zaman yapmışız. Elimde tonlarca örnek var bununla alakalı.
Değerli arkadaşlar, dolayısıyla Meclisin tutumu yerindedir. Kaldı ki, bu, Meclis Başkanlık Divanının da karar vereceği bir husus değildir. Grup önerisi getirilmiştir ve bu grup önerisinin görüşülüp Meclisin takdirine, Genel Kurulun takdirine sunulması lazım, Genel Kurulun takdiri caridir, geçerlidir.
Tekrar, teşekkür ediyorum. Hepinizi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
BAŞKAN - Teşekkür ediyorum.