| Konu: | MHP GRUBUNUN, MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİM SORUNLARININ ARAŞTIRILARAK ALINMASI GEREKEN ÖNLEMLERİN BELİRLENMESİ AMACIYLA TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA VERİLMİŞ OLAN MECLİS ARAŞTIRMASI ÖNERGESİNİN, GENEL KURULUN BİLGİSİNE SUNULMAK ÜZERE BEKLEYEN DİĞER ÖNERGELERİN ÖNÜNE ALINARAK GENEL KURULUN 30 MAYIS 2013 PERŞEMBE GÜNKÜ BİRLEŞİMİNDE SUNUŞLARDA OKUNMASINA VE GÖRÜŞMELERİNİN AYNI TARİHLİ BİRLEŞİMİNDE YAPILMASINA İLİŞKİN |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 113 |
| Tarih: | 30.05.2013 |
BURHAN KAYATÜRK (Van) - Sayın Başkan, çok değerli milletvekilleri; teknik ve mesleki eğitimdeki problemlerle alakalı, Milliyetçi Hareket Partisinin verdiği önerge üzerine grubum adına söz almış bulunuyorum. Yüce Meclisi saygıyla selamlıyorum.
Bilgi ve iletişim teknolojisindeki baş döndürücü gelişmelerin etkisi hayatın her alanında hissedilmekle birlikte, değişimin en çok etkilediği alanların başında eğitim gelmektedir. Önceliğimiz, batılı ülkelerin nüfusuna oranla çok daha genç olan nüfusumuza mesleki ve teknik eğitimde gerekli bilgi, beceri ve yetkinliği kazandırmaktır. Bu kapsamda hazırlanan Mesleki ve Teknik Eğitim Strateji Belgesi Eylem Planı (2013-2017), Dokuzuncu Kalkınma Planı, şûra kararları ve hükûmet programları mesleki ve teknik eğitim verilerinin önem ve önceliğini yansıtacak şekilde hazırlanmıştır.
Sayın milletvekilleri, OECD 2010 verilerine bakıldığında, mesleki ve teknik eğitimin öğretim içindeki payında ülkelere göre farklılık görülmektedir. Ortaöğretim düzeyinde mesleki ve teknik eğitim Kanada'da yüzde 5,6; Japonya'da yüzde 22,6; Kore'de yüzde 23,7; Almanya'da yüzde 51,5; Hollanda'da yüzde 67; Avusturya'da yüzde 76,7; İtalya'da yüzde 60; Fransa'da yüzde 44,3'tür; OECD ortalaması yüzde 46, 21 AB ülkesi ortalaması yüzde 52,8'dir. Türkiye'de ise bu oran yüzde 42,9 olarak belirlenmiştir.
Değerli milletvekilleri, 28 Şubatta yerle bir olan ortaöğretimdeki mesleki ve teknik eğitime dikkatinizi çekmek istiyorum. Bakın, 2001-2002 eğitim ve öğretim yılında mesleki ve teknik ortaöğretimin ortaöğretim içindeki payı, açık öğretim öğrencilerini çıkardığımızda 28,9 iken 2011-2012 döneminde yüzde 47,95'e çıkarılmıştır. 2010-2014 Millî Eğitim Bakanlığı Stratejik Planı'nda hedeflediğimiz yüzde 50'lik bir orandır ve bu orana 2012'de yaklaşıldığını görüyoruz.
Değerli milletvekilleri, bu bağlamda, Hükûmetimizin iktidar olduğu dönemde attığı adımları görmenizi burada talep ediyorum. Burada ilk yapılan şey öğretmen atamaları. Millî Eğitim Bakanlığı olarak mesleki ve teknik eğitimde görev alacak öğretmenlerle ilgili çalışmalar devam etmekte olup mevcut durum itibarıyla mesleki ve teknik öğretmenlerin doluluk oranının yüzde 90'ın üzerinde olduğu görülmektedir. 7/8/1997 tarihinde Resmî Gazete'de yayınlanan teknik öğretmenler için düzenlenecek mühendislik programının uygulama esas ve usulleriyle ilgili, lise üstü dört yıl sürekli yüksek teknik öğretim suretiyle teknik öğretmen olanların iki yarı yıl eğitim alarak mühendis olmaları sağlanmıştır.
Bununla beraber, iş uzmanlığı noktasında atılan adımlar var. Bu atılan adımlara baktığımızda teknik eğitim fakültesi mezunlarının iş güvenliği uzmanlığı yetkileri yönetmelikle güvence altındadır.
2010 yılında katsayı uygulaması azaltılmış ve 2011 yılında sona ermiştir. Böylece, meslek liseleri ve genel liseler arası puan adaletsizliği ortadan kaldırılmıştır. Doğrusu, bugünkü araştırma önergesinin belki de en önemli şikâyet noktası bu olduğu hâlde bunun AK PARTİ tarafından ortadan kaldırıldığını da hepimizin bilmesi gerekir.
Bir başka adım: Organize sanayi bölgelerinde açılan mesleki ve teknik eğitim okullarında öğrenim gören öğrenciler için 2012-2013 döneminden başlamak üzere Millî Eğitim Bakanlığıyla Maliye Bakanlığı iş birliğine gitmiştir. Burada öğrencilerin bu bölümlerde okumaları için, bu bölüme devam edip organize sanayi bölgesine ve özellikle orta ölçekteki iş yerlerine büyük katkı sağlaması için çok önemli adımlar atılmıştır ve burada öğrenim gören öğrencilerin ciddi manada özendirildiğini, kendilerine her türlü katkının sunulduğunu görüyoruz. Bu bağlamda bugüne kadar 5 tane lise açılmış ve bundan sonra bu liselerin sayısının artırılarak aynı zamanda daha kaliteli hâle getirilmesi için de yine AK PARTİ Hükûmetinin çok büyük çabalarının olduğunu görmekteyiz.
Tabii, biraz önce de ifade ettiğim gibi, belki burada bizim AK PARTİ iktidarı öncesi hükûmetlerin imam-hatip liselerini kapatmak için meslek liselerini kapattığı, bunun sonucunda insanımızın mesleksiz hâle getirildiği de çok açık bir şekilde görülmektedir. Burada her ne kadar maksat imam-hatip liselerini kapatmak olsa da en büyük darbeyi bütün meslek liselerinin yediğini burada bilmeyen değerli milletvekilimiz ve ekranlarımızda bizi izleyen insanımız yoktur. Burada hepimizin ortak olarak kabul ettiği bir şey var ki bu dönemde meslek liselerine vurulan darbeyle hem orta ölçekteki teknolojinin hem OSB'lerin geri gittiği, buralara insan yetiştirilemediği ve yetiştirilemeyen insanlarla ekonomimizin çok ciddi manada geriye gittiği görülmektedir. Bunun da ortadan kaldırılması için AK PARTİ Hükûmetinin iktidara gelmesi beklenmiş olup ve bugün bu adımla bu adaletsizlik, dolayısıyla bu düzensizlik tamamen ortadan kaldırılmıştır.
Bakın, burada sadece bu teknik ve mesleki eğitim alanında değil, AK PARTİ'nin on yıllık Hükûmeti döneminde Anadolu'da orta ölçekteki iş gruplarının da İstanbul sermayesiyle mücadele edebilir, rekabet edebilir, aynı zamanda Türkiye ekonomisine çok ciddi katkı sunabilir hâle geldiğini görüyoruz. Bugün, birçok insan için Güney Afrika'daki mücadeleden sonra gelen reformun çok büyük bir reform olduğu kabul edilmekte, ki biz de bu anlayışa katılmaktayız. Ancak, Anadolu insanının ortaya koyduğu reform son on yıllık dönemde Anadolu Aslanlarının, Anadolu Kaplanlarının, özellikle AK PARTİ Hükûmetiyle beraber ayağa kalktıklarını ve varlık sebeplerini tam anlamıyla ortaya koyup çok ciddi rekabet ettiklerini görüyoruz.
Bugün, Güney Afrika'daki ekonominin yüzde 85'i, yüzde 8 veya yüzde 10'luk bir grubun elindedir. Bugün, Güney Afrika'da yüzde 40'lık bir işsizlik söz konusu ve bu işsizliğin yüzde 90'ının siyahlardan olduğu kabul edilmekte. Ama, Türkiye bu reformu başarılı bir şekilde götürmüştür. Dolayısıyla, AK PARTİ döneminde bu, mesleki ve teknik eğitim noktasında çok ciddi adımlar atılmıştır.
Böylece, bu araştırma önergesine ihtiyaç olmadığını ifade ediyor, hepinizi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)