| Konu: | GÖRÜŞÜLMEKTE OLAN KANUN TEKLİFİNİN 73'ÜNCÜ MADDESİNİN (AA) BENDİNDEN SONRA YENİ BİR MADDE İHDASINA DAİR ÖNERGENİN İŞLEME ALINMASININ VE OTURUM BAŞKANI TBMM BAŞKAN VEKİLİ SADIK YAKUT'UN TUTUMUNUN İÇ TÜZÜK'E UYGUN OLUP OLMADIĞI |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 136 |
| Tarih: | 10.07.2013 |
MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum.
Tartıştığımız konu, bizim verdiğimiz bir önergenin, yeni madde ihdası etmekle ilgili önergenin Başkanlığın yaptığı açıklama doğrultusundaki değerlendirme. Başkanlık açıklamasını yaptı, İç Tüzük 87'nci madde: "Görüşülmekte olan tasarı veya teklife konu kanunun, komisyon metninde bulunmayan, ancak tasarı veya teklif ile çok yakın ilgisi bulunan bir maddesinin değiştirilmesini isteyen ve komisyonun salt çoğunlukla katıldığı önergeler üzerinde yeni bir madde olarak görüşme açılır."
AYTUĞ ATICI (Mersin) - Tartıştığımız konu bu değil Sayın Elitaş.
MUSTAFA ELİTAŞ (Devamla) - Verilmiş. Başkan okudu, dedi ki: "Böyle böyle yeni bir madde ihdası yapıyorum. Madde ihdası konusunda eğer komisyonda salt çoğunluk varsa görüşmelere başlayacağız." Nasıl görüşmelere başlayacağız? Kanun maddesinin görüşülmesiyle ilgili konuya bakacağız.
AYTUĞ ATICI (Mersin) - Efendim, bunu tartışmıyoruz. Usul tartışmasının konusu bu değil.
MUSTAFA ELİTAŞ (Devamla) - Bakın, değerli milletvekilleri, madem İç Tüzük'e herkesi uymaya davet ediyoruz, İç Tüzük'ün 60'ncı maddesinin birinci cümlesini okuyorum: "Adını önceden kaydettirmeyen veya oturum sırasında Başkandan söz almayan hiç kimse konuşamaz." Ama maalesef Türkiye Büyük Millet Meclisinde ayağa kalkan herkes "Benim sözümü kesemezsiniz, beni dinlemek zorundasınız."
KAMER GENÇ (Tunceli) - Sen öyle yapıyorsun. İki de bir çıkıyorsun oraya, konuşuyorsun.
MUSTAFA ELİTAŞ (Devamla) - Değerli arkadaşlar, İç Tüzük'e uyacaksak, İç Tüzük'ün 60'ncı maddesinin birinci fıkrasına bakın "Adını önceden kaydettirmeyen veya oturum sırasında Başkandan söz almayan hiç kimse konuşamaz." 60'ıncı madde de bir usul var: Konuşmalar sırasında çok kısa bir sözü olduğunu ifade eden birisi varsa orada sisteme girerek söz isteme tuşuna basar, Başkan da "Buyurun sayın milletvekili, konuyla ilgili kısa bir açıklamanız mı var?" der ve bu da kısa bir açıklama yapma hakkını doğurur ama şu anda yaptığımız iş, Anayasa'ya aykırılık önergeleriyle ilgili değerlendirme imkânı komisyon eğer orada varsa, Anayasa'ya aykırı olarak görmüyorsa komisyon zaten çoğunluğuyla oraya oturmaz. Şu anda komisyon çoğunluğuyla oraya oturduysa yeni bir madde ihdası olarak değerlendirilir. Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı veya herhangi bir milletvekilinin görüşmeler sırasında yapabileceği tek şey, 84'üncü madde gereğince, bu metnin Anayasa'ya aykırı olduğunu iddia eden önergesini vermektir. 84'üncü maddeye göre, kanun tasarı ve teklifinin görüşmeleri sırasında Anayasa'ya aykırılık önergeleri her şeyden önce konuşulur, her şeyden önce değerlendirilir. Eğer bununla ilgili Genel Kurulda, Anayasa'ya aykırılığı şeklinde başkaları tarafından verilen iddia kabul ediliyorsa zaten Anayasa aykırı olduğu tartışılmış olur ama Türkiye Büyük Millet Meclisi görüşmeler sırasında iddialarıyla Anayasa Mahkemesinin yerine kendisini koyamaz. Şu anda muhalefetin istediği, Başkanlık Divanının kendisini Anayasa Mahkemesi yerine koyarak bunun görüşülmemesidir. Eğer her şeyi biz burada Anayasa'ya aykırı veya değil diye değerlendirirsek...
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
MUSTAFA ELİTAŞ (Devamla) - ?Anayasa Mahkemesine gidecek bir şey kalmaz.
AYTUĞ ATICI (Mersin) - Ya Anayasa'ya aykırı kanun yapamazsınız ki zaten.
MUSTAFA ELİTAŞ (Devamla) - O zamanda, eğer bu teklif, bu madde Anayasa'ya aykırı olarak değerlendirilirse, yol Anayasa Mahkemesi yoludur. Hepinizi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)