| Konu: | BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ VE DEVLET MEMURLARI KANUNU İLE BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 132 |
| Tarih: | 06.07.2013 |
ÖZCAN YENİÇERİ (Ankara) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 53'üncü maddenin (ç) bendi üzerinde MHP olarak verdiğimiz önerge dolayısıyla söz aldım. Hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Şimdi, ÖSYM'yle ilgili üç tane, çok basit görünen ama gözden kaçan sorunu dile getirmek istiyorum burada.
Bunlardan birincisi, sınava giren engelli öğrencilerle ilgili. Sınava giren engelli öğrenciler için, bilindiği gibi, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi ve Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesinin ülke genelinde gerçekleştirdiği tüm sınavlarda engel durumları nedeniyle adayların talep etmiş oldukları okuyucu-işaretleyici görevli ihtiyacını karşılamak üzere sınav görevlisi atanıyor. Okuyucu-işaretleyici olarak görevlendirilen sınav görevlileri, engelli adaylara sınav kitapçığında bulunan soruları okumakta ve adayın verdiği yanıtları da cevap kâğıtlarına işaretlemektedirler. Fakat, okuyucu-işaretleyici olarak görevlendirilen personel rastgele seçildiği ve herhangi bir eğitim almadıkları için, engelli adaylar okuyucu-işaretleyici kaynaklı sorunlar nedeniyle sınavda başarılı olamamakta, moral ve motivasyon kaybı yaşamaktadırlar. Sesi düzgün olmayan ve okuma hızı yavaş, söyledikleri açık, net ve anlaşılır olmayan bir personel okuyucu-işaretleyici olarak görevlendirildiğinde, soruların engelli adaylar tarafından algılanarak hızlı bir biçimde yanıtlanmasını olumsuz yönde etkilemektedir. Yüzlerce engelli aday sınavda okuyucu-işaretleyici kaynaklı sorunlar dolayısıyla mağdur olarak sınavlarda başarılı olamamaktadır. Engelli adayların sınav koşullarının iyileştirilmesi adına yapılan uygulamalar, hatalı görevlendirmeler nedeniyle engelli adayların sınav koşullarını daha da zorlaştırmakta ve sağlıklı bir ölçme-değerlendirme yapılmasını engellemektedir.
Engelli adaylara tahsis edilecek olan okuyucu-işaretleyici personelde:
1) Sınav olunan alan ya da branşlarla ilgili terminolojiye hâkim olmak,
2) Okuması düzgün ve seri olmak,
3) Sesle ilgili sağlık problemleri olmamak; açık, anlaşılır ve net bir ses tonuna sahip olmak gibi niteliklerin aranması gerekmektedir.
Değerli milletvekilleri, ikinci bir husus da açıköğretim fakültesindeki öğrencilerin durumlarıyla ilgilidir. Yıllardan bu yana Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi öğrencileri, final ve bütünleme olmak üzere, iki sınav hakkına sahiplerdi. Açıköğretim fakültesi öğrencileri önce final sınavlarına giriyor, ardında da sınavı başaramayan öğrenciler bütünleme sınavına giriyorlardı. Açıköğretim fakültesi öğrencilerinin sınavlarını başarabilmek için iki hakları vardı ve bu haklardan bütünleme hakkı Anadolu Üniversitesinin bir kararıyla ortadan kaldırıldı. Bu durumda Anadolu Üniversitesi ya YÖK kararlarından habersiz bir şekilde hareket ediyor ya da bu fakültede okuyan öğrencilerin öğrenci statüsüne uygun davranmıyor demektir. Açıköğretim fakültesi öğrencilerinin çoğu bir yandan çalışıp diğer yandan okuyan çocuklarımız. Bu öğrencilerimizin şartları olumsuz, imkânları kıt, zamanları da dardır. Anadolu Üniversitesi Senatosu YÖK'ün tanıdığı bütünleme sınavı hakkını vermemekle öğrencilerin zamanını çalmış, morallerini bozmuş ve psikolojisini de olumsuz yönde etkilemiştir. Bunun bir an evvel düzeltilmesi gerekiyor ve kazanılmış haklarının bu çocuklara yeniden verilmesi gerekiyor.
Diğer taraftan, bir başka hadiseyse insani bir sorun, sınav sırasında ihtiyacı gelen öğrencilerin durumu var. Tuvalet ihtiyacı gelen bir öğrenci sınavda dışarıya çıkamıyor. Akla gelen ilk cevap, tuvalete gitmesi olacak bu çocuğun, bu mümkün değil bu sınav sisteminde. Sınav güvenliği gerekçesiyle izin verilmiyor ve sınav kuralları gereği öğrenci salondan ayrılamıyor. Öğrencinin beraberinde bir görevli eşliğinde tuvalete gitmesi de yasak. 2 milyona yakın lise öğrencisi üniversite hayaliyle üniversite sınavlarına geçenlerde girdi. Fakat, bizim Ankara'da bir öğrenci böyle bir sıkıntı yaşadı ve mutlaka dışarı çıkması gerekiyor ve kendisi dışarı çıkarılmadı, sınıfın içinde ihtiyacını gidermesi pet şişeyle sağlandı.
Şimdi, bu durumun muhakkak gözden geçirilmesi ve bunun bir biçimde insani boyutunun dikkate alınarak çözümlenmesi gerekiyor. Evet, sınavlarda yolsuzluk var, dışarıya sızdırma var, ciddi bir güvenlik problemi oluşuyor ama bütün bunların yanı sıra, bunlar, insani faktörleri göz ardı etmeyi engellemez. Fizyolojik ihtiyaçlarını giderecek bir biçimde bir yöntemin bulunması ve devreye sokulması gerekiyor.
Hepinizi saygıyla selamlıyorum. (MHP sıralarından alkışlar)