| Konu: | AK PARTİ GRUBUNUN, 2014 YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE KANUNU TASARISI İLE 2012 YILI MERKEZİ YÖNETİM KESİN HESAP KANUNU TASARISI'NIN TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ GÜNDEMİNİN "ÖZEL GÜNDEMDE YER ALACAK İŞLER" KISMININ 1'İNCİ VE 2'NCİ SIRALARINDA YER ALMASINA; 2014 YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE KANUNU TASARISI İLE 2012 YILI MERKEZİ YÖNETİM KESİN HESAP KANUNU TASARISI'NIN GENEL KURULDA GÖRÜŞME USUL VE TAKVİMİ İLE KONUŞMA SÜRELERİNE; KAMU İDARELERİNİN BÜTÇELERİ ÜZERİNDEKİ GÖRÜŞMELERİN ON İKİ TURDA TAMAMLANMASINA; TURLARIN BİTİMİNDEN SONRA BÜTÇE VE KESİN HESAP KANUNU TASARILARININ MADDELERİNİN OYLANMASINA İLİŞKİN |
| Yasama Yılı: | 4 |
| Birleşim: | 25 |
| Tarih: | 04.12.2013 |
LÜTFİ ELVAN (Karaman) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; ben de hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Öncelikle şunu ifade etmek istiyorum. 1927 yılından itibaren aşağı yukarı 2005 yılına kadar devam eden Muhasebei Umumiye Kanunu'nu değiştiren Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu'nu çıkaran AK PARTİ hükûmetleri olmuştur. Arkasından yine çağın ve uluslararası standartların gereği olarak birçok gelişmiş ülkenin sayıştaylarının sahip olduğu yetkilerin çok çok üzerinde yetki veren, sorumluluk veren Sayıştay Kanunu çıkarılmıştır. İlk kez bizim dönemimizde mali saydamlık ve hesap verilebilirlik kavramları gündeme gelmiştir. Aslında bu kavramlar geçmişte konuşulan kavramlar değildi. Nakit esaslı muhasebe sisteminden tahakkuk esaslı muhasebe sisteminde yine bizim zamanımızda geçilmiştir yani bizim Hükûmetimizi, hükûmetlerimizi denetim yapmamakla veya denetimden kaçmakla suçlamak son derece yanlıştır. Bizatihi biz INTOSAI standartlarını getiren Hükûmetiz, AK PARTİ iktidarıdır ve uluslararası standartlarda denetim yapılmasına imkân sağlayan yine AK PARTİ hükûmetleri olmuştur. Bakınız, geçmişte denetim yapılmıyordu, teftiş yapılıyordu ancak şu an maalesef denetim yapılması istenmiyor, teftiş yapılması isteniyor. Denetimle teftiş arasındaki farkı bilmemiz gerekir.
Mali raporlara gelince. Değerli arkadaşlar, mali raporları kesin hesap kanunu tasarısıyla ilişkilendirmek mümkün değildir. Mali raporlar o kurumun yönetsel sorumluluğuyla ilgili olan bir husustur. Kesin hesap kanunuyla ilgili olan rapor, genel uygunluk bildirimidir. Anayasa'mızın 164'üncü maddesinde bu gayet açıktır. Şunu da ifade edeyim: Herhangi bir davanın veyahut bir kamu zararı söz konusu ise bu zararın neticesinin sonuçlanmaması o kesin hesabın kabulü hâlinde o davanın bırakılması anlamına da gelmiyor. Anayasa'mızın 164'üncü maddesinin son paragrafında bu da yer alıyor.
Mali raporların içeriğine gelince. Değerli arkadaşlar, 146 rapor gelmiştir. Bu raporların 42 tanesinde -ki, genel bütçeli kuruluşlara yöneliktir, bakanlıklarımıza yöneliktir- mali tablolar oluşturulamamıştır. Neden oluşturulamamıştır, onu ifade edeyim: Çünkü bir bakanlığın kendisine ait bir kasası yoktur, bir bakanlığın bilançosu söz konusu değildir. Yani Sayıştayın istemiş olduğu o hususların teknik olarak bizatihi bakanlık tarafından yerine getirilmesi mümkün değildir.
YUSUF HALAÇOĞLU (Kayseri) - O zaman Sayıştayı kaldırın.
LÜTFİ ELVAN (Devamla) - Ve şunu ifade edeyim: Maliye Bakanlığı ve ilgili tüm kamu kurum ve kuruluşlarımız Sayıştay Başkanlığının istemiş oldukları tüm belge ve bilgileri vermiştir. Maliye Bakanımız da açıklama yaptı. 25 milyonun üzerinde bilgi ve belge Sayıştay Başkanlığına verilmiştir.
Denetim raporlarına gelince. Değerli arkadaşlar, bu denetim raporlarında 600'ün üzerinde bulgu tespit edilmiştir. Bu 600'ün üzerindeki bulgudan aşağı yukarı 400'ün üzerindeki bulgu ilgili bakanlıklar ve kurumlar tarafından kabul edilmiştir. "Evet, bu, gerçekten söylemiş olduğunuz hususlar doğru şeyler, bunun düzeltilmesi gerekir." demişlerdir.
Mali raporlardan amaç, denetim raporlarından amaç o kurumun daha da iyi işlemesini sağlamak, daha da iyi çalışmasını, etkin hâle gelmesini sağlamaktır, yoksa o kurumun teftiş edilmesi anlamına gelmez.
MEHMET GÜNAL (Antalya) - Eksiklik varsa da söyleyecek herhâlde. Denetimin amacı ne?
LÜTFİ ELVAN (Devamla) - Elbette, eksiklikler varsa elbette söyleyecek. Ki ben şunu ifade ediyorum: 600'ün üzerinde bulgu tespit edilmiş Sayın Günal. Bu bulgulardan 400'ün üzerindeki bulgu ilgili bakanlıklar ve ilgili kurumlar tarafından kabul edilmiş. "Evet, bizim bunları düzenlememiz gerekir, düzeltmemiz gerekir." denmiş.
MEHMET GÜNAL (Antalya) - Geri kalanları da söylesin.
LÜTFİ ELVAN (Devamla) - Ve neyi getiriyor bu? Bu kurumlarımızın gerçekten bu raporlarla daha iyi çalışmasını, daha etkin hâle gelmesini, performansını daha da güçlendirmesini sağlayacak bir yapıyı oluşturmasını gündeme getirir.
Mali raporları kesin hesap kanunuyla ilişkilendirmek, "Efendim, mali raporda şu şu şu yer almamıştır." gibi ifadeler doğru olan ifadeler değildir. Bunun yanında, 42 kurum dışında aşağı yukarı 100 civarında kurumumuzun mali tabloları gelmiştir çünkü üniversitelerimiz, diğer bazı özel bütçeli kuruluşlarımız bu mali tabloları oluşturma imkânına sahiptirler ve böyle bir teknik altyapı mevcuttur ve bunlar gelmiştir buraya. Kimse denetimden falan kaçmıyor, bilakis, denetimin gerçek anlamda yapılmasını isteyen bizatihi bizleriz arkadaşlar, buna sahip çıkan bizleriz. Bunun farkında olmalıyız.
Bugün bir toplu iğneye varıncaya kadar kamunun tüm taşınır malları kayıt altına alınmıştır. Bu bizim zamanımızda olmuştur.
MEHMET GÜNAL (Antalya) - Tüm deme, alınmayanlar var.
LÜTFİ ELVAN (Devamla) - Geçmişe bakalım, sadece ve sadece saymanlık üzerinden denetim yapılan bir sistem vardı, gelir boyutuna bakılmıyordu. Harcaması nedir, ilgili saymanlığa git, dokümanlara bak; yöntem buydu arkadaşlar. Şimdi biz tahakkuk esaslı sistemi getirdik. Elbette bu sistemde aksayan bazı yönler yok mu? Olabilir ama bunun sanki denetimden kaçılıyormuş gibi bir hava yaratıp da birilerini suçlama gibi bir gayret içerisine girmek son derece yanlıştır, son derece yanlıştır. Son derece yanlıştır. Bunu özellikle ifade etmek istiyorum.
MEHMET GÜNAL (Antalya) - İmzanız olan kanun teklifi var, Komisyonda bekliyor Sayın Başkan.
LÜTFİ ELVAN (Devamla) - Diğer bir husus değerli arkadaşlar, mutlaka zikretmem gereken bir diğer husus: Yargılamaya esas raporlar, Komisyonda da gündeme geldi ve yargılamaya esas raporlar hakkında bazı Komisyon üyelerimiz bilgi istediler. Düşünebiliyor musunuz, bir mahkemeye, siz mahkemeyle ilgili diyorsunuz ki: "Ben buna müdahale edebilirim." Meclisin böyle bir yetkisi yok değerli arkadaşlar. Meclis yargılama makamı değildir. Eğer yargıya esas bir rapor söz konusu ise bu raporların Meclise gönderilmesi kesinlikle söz konusu olamaz. O zaman siz yargıya müdahale etmiş olursunuz. Kamu zararına ilişkin olarak da yine herhangi bir şekilde Meclise bu tür bir rapor göndermek söz konusu olamaz; o da, o kurumu, o yöneticiyi belki suçu bulunmadan suçlu konumuna getirmek anlamına gelir. Dolayısıyla yargılamaya esas raporların görüşüleceği yer Sayıştay mahkemeleridir, Sayıştayın ilgili daireleridir.
Denetim raporlarına gelince. Yine, denetim raporlarında şu ifade edildi: "Efendim bu, 5 sayfalık, 10 sayfalık bir mali rapordur." Değerli arkadaşlar, dünyanın hangi ülkesine giderseniz, hangi gelişmiş ülkesine giderseniz gidin bu tür mali raporlar bu içeriktedir, detay bilgiler yer almaz, detay bilgiler yer almaz.
MEHMET GÜNAL (Antalya) - Arkadaşların hepsine dağıtalım da bir baksınlar.
LÜTFİ ELVAN (Devamla) - Ha, burada şu ifade ediliyor: "Efendim, denetçi raporunu yazıyor ama denetçinin yazmış olduğu rapor Meclise gönderilmiyor." Arkadaşlar, biz kanunlara ve Anayasaya uygun hareket etmek durumundayız. Siz denetçinin raporunun Meclise gönderilmesini isteyemezsiniz. Meclisin isteyeceği rapor Sayıştay raporudur. Sayıştay raporu da nasıl ve ne şekilde tekemmül ettirilir hepiniz biliyorsunuz.
MEHMET GÜNAL (Antalya) - Kuşa çevrilerek tekemmül ettirilir!
LÜTFİ ELVAN (Devamla) - Hayır efendim, öyle şey olabilir mi?
MEHMET GÜNAL (Antalya) - İşte bak kuş! Bu kuş, kuş!
LÜTFİ ELVAN (Devamla) - O zaman Sayıştay Başkanlığı gibi bir kurumu kaldıralım, 3 denetçiyi görevlendirelim, "Bizim adımıza gidin kurum hakkında rapor yazın, bize gönderin." Diyelim. Var mı böyle bir şey? Dünyanın neresinde böyle bir uygulama var?
MEHMET GÜNAL (Antalya) - Çok var, yapıyorsunuz da. İşinize gelmeyen yere müfettiş gönderiyorsunuz sabaha karşı.
LÜTFİ ELVAN (Devamla) - Kesinlikle bu söz konusu olamaz. İşleyen bir sistem vardır. Sayıştay dairelerinin görevleri vardır. Evet, denetçinin hazırlamış olduğu rapor taslak rapordur, Sayıştay raporu değildir. İlgili dairelerde bu görüşülür, ilgili kamu kurum ve kuruluşlarının görüşü alınır ve tatminkâr cevap alınmışsa bu ilgili kamu kurum ve kuruluşlarından o bölümler belki çıkarılır ve daha sonra da ilgili dairelerden görüş alındıktan ve ilgili dairelerin görüşü oluşturulduktan sonra rapor değerlendirme kurulunda bu değerlendirilir.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
LÜTFİ ELVAN (Devamla) - Tamamlıyorum efendim.
BAŞKAN - Yok, o kadar.
LÜTFİ ELVAN (Devamla) - Hepinizi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)