| Konu: | AİLE VE SOSYAL POLİTİKALAR BAKANLIĞININ TEŞKİLAT VE GÖREVLERİ HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAME İLE BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARI VE TEKLİFLERİ |
| Yasama Yılı: | 4 |
| Birleşim: | 55 |
| Tarih: | 30.01.2014 |
EMİN ÇINAR (Kastamonu) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; görüşülmekte olan 524 sıra sayılı Kanun Tasarısı'nın 31'inci maddesi üzerinde Milliyetçi Hareket Partisi Grubu olarak vermiş olduğumuz değişiklik önergesi üzerine söz almış bulunmaktayım. Yüce heyetinizi saygılarımla selamlarım.
Bugün görüştüğümüz kanun tasarısının 31'inci maddesi ile Karayolu Güvenliği Yüksek Kurulunun yılda 2 defa yaptığı olağan toplantının yılda 1; Karayolu Güvenliği Kurulunun ayda 1 olan olağan toplantılarının ise üç ayda 1 yapılması öngörülmektedir.
Karayolu Güvenliği Yüksek Kurulu görevi, Trafik Hizmetleri Başkanlığınca hazırlanarak, Karayolu Trafik Güvenliği Kurulunca uygun görülen önerileri değerlendirerek karara bağlamak ve kararların yaşama geçirilmesi için gerekli koordinasyonu sağlamak ve alınacak önlemleri belirlemektir.
Karayolu Güvenliği Kurulunun görevleri ise trafikle ilgili kuruluşlar arasındaki koordinasyonun sağlanmasıyla trafik kazalarının azalmasına ilişkin önerilerde bulunmak, uygulamadaki aksaklıkları tespit etmek, kendi görev alanlarına giren konularla ilgili yasal eksiklikleri tespit etmek ve Karayolu Güvenliği Yüksek Kuruluna gündem hazırlamak ve kurulda alınan kararların gerçekleşmesini takip etmek, sonuçları hakkında Karayolu Güvenliği Yüksek Kuruluna bilgi vermektir.
Toplumun çok büyük bir kesiminin ulaşımı kara yolundan sağladığı düşünüldüğünde kara yolu güvenliği açısından bu iki kurulun önemi daha da iyi anlaşılacaktır. Her geçen gün artan kara yolu trafiği çeşitli güvenlik sorunlarını da beraberinde getirmektedir. Artan araç sayısı, yolların yetersizliği, altyapı sorunları yollarda oluşan trafik kazalarının artmasına neden olmaktadır. Dünya genelinde oluşan trafik kazalarında her yıl yaklaşık 50 milyon insan yaralanmakta, 1 milyon 200 bin kişi ise bu kazalar sonucu hayatını kaybetmektedir. Rakamların büyüklüğüne bakıldığında kara yolu güvenliğinin ne kadar önemli olduğu daha da iyi anlaşılacaktır.
Trafik kazaları açısından ülkemize baktığımızda durum hiç de iç açıcı değildir. Son on yılda ülkemizde trafik kazalarında ciddi artış meydana gelmiştir. 2003 yılında 455 bin trafik kazası yaşanırken 2012 yılında bu rakam 1 milyon 320 bine çıkmıştır. 2012 yılında bu kazalarda 3.750 vatandaşımız hayatını kaybederken 268 bin vatandaşımız da yaralanmıştır. Türkiye'de 2005 yılında 51 saniyede bir trafik kazası olurken 2012 yılında her 23 saniyede bir trafik kazası yaşanmaya başlamıştır. Bunlar, kara yolundaki alınan önlemlerin yetersizliğinden kaynaklanmaktadır. Binlerce kilometre duble yol yapmakla övünen AKP, iş kara yolu güvenliğine gelince sınıfta kalmıştır. Durum böyleyken Hükûmete sormak istiyorum: Trafikte her geçen gün kazaların artmasına rağmen, kazaları önleyecek tedbirleri almakla görevli Karayolu Güvenliği Yüksek Kurulu ve Karayolu Trafik Güvenliği Kurulunun toplantı sayısının azaltılmasının sebebi nedir? Kazaların giderek arttığı ülkemizde, kara yolu güvenliğini sağlamakla görevli kurulların çalışmalarını daha sık yapması gerekirken neden bu çalışmalar engellenmektedir? Bu uygulamalardan derhâl vazgeçilmeli, hatta bu kurulların daha verimli çalışması için gerekli tedbirler ve önlemler bir an önce alınmalıdır.
Değerli milletvekilleri, on bir yıldır iktidarda olan AKP hükûmetleri döneminde duble yollar yapılmış ancak bu yapılan yollarda kalite hiçbir zaman dikkate alınmamıştır. Yapılan yolların defalarca tamir edilmesi bu işlemin ciddiye alınmadığının bir göstergesidir. Nitekim, bazı bölgelerde ana güzergâhları olmasına rağmen yol yapım çalışmaları, tadilat ve tamiratlar hiçbir zaman bitmemiştir.
Çankırı merkezden geçen devlet kara yolunda 5 kilometrelik alandaki çalışmalar üç yıldır tamamlanamamış, yüzlerce kaza meydana gelmiş, birçok insanımız yaralanmış ve hayatını kaybetmiştir.
Yine, seçim bölgem olan Kastamonu'da şehir merkezini Ankara devlet kara yoluna bağlayacak olan doğu çevre yolunun 2007 yılında yapımına başlanmış, yapım çalışmaları yedi yıldır devam etmekte ve hâlâ bu yol çalışması bitirilememiştir. Yine, Kastamonu merkezde bulunan Sunta Kavşağı bölgesinde Karayolları tarafından yapımı devam eden üst geçit çalışması iki yıldır devam etmekte ve hizmete açılamamıştır.
Sonuç olarak bu uygulamalar yanlıştır. Bu yanlış uygulamalardan vazgeçilmesini diliyor, vermiş olduğumuz önergelerimize desteklerinizi bekliyor, yüce heyetinizi saygılarımla selamlıyorum. (MHP sıralarından alkışlar)