| Konu: | AİLE VE SOSYAL POLİTİKALAR BAKANLIĞININ TEŞKİLAT VE GÖREVLERİ HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAME İLE BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARI VE TEKLİFLERİ |
| Yasama Yılı: | 4 |
| Birleşim: | 58 |
| Tarih: | 06.02.2014 |
ALTAN TAN (Diyarbakır) - Sayın Başkan, sayın milletvekilleri; Adalet ve Kalkınma Partisi iktidarının bu on iki yıllık dönem boyunca en fazla dile getirdiği konulardan birisi bu duble yollarla, otoyollar konusundaki çalışmaları ama ne hikmettir ki yine bunlarla ilgili düzenlemeler, ihale şartnameleri, kullanma şekli, tasarruf veya yap-işlet-devret modelleri her seferinde tekrar tekrar değiştiriliyor.
Değerli arkadaşlar, biz başından beri şunu söylüyoruz: Dürüst ve adil bir iktidarın ilk yapması gereken şey, bu Devlet İhale Yasası'nı, özellikle de inşaat yapım ve bakımla ilgili olan maddeleri doğru düzgün, uluslararası, demokratik ülkelerdeki standartlarda bir şekle sokmasıdır. Bunu yapmadığı müddetçe, yapamadığı müddetçe sürekli olarak bu iddialar, suistimaller, yolsuzluklar boynunda bir yafta olarak kalacaktır. En son olarak da işte bu otoyollarla ilgili yapılan düzenlemelerde, yine, bunların bir anonim şirket hâline getirilerek satılması veya bunların bakım ve kontrolüyle ilgili düzenlemeler çalakalem, paldır küldür bir şekilde gündeme gelmektedir.
Değerli arkadaşlar, bu otoyollar bahsi açılmışken bir büyük yaramızı da tekrar gündeme getirmek istiyorum. Bugün, biliyorsunuz, Türkiye'nin esas hedefi Edirne Kapıkule'den başlayarak Şırnak Habur'a kadar öncelikle birinci etap olarak bütün bu otoyolun bitirilmesi ve Türkiye'nin hem Avrupa'ya hem de Orta Doğu'ya açılan en büyük ihracat kapılarının olduğu bu bölgede otoyollarının bitirilmesiydi ama ne yazık ki özellikle Ulukışla-Niğde-Ankara bağlantısı yıllardır bitirilemedi. Yani bir nefes borusu düşünün, bu nefes borusunun ortasındaki bir kesim yok. Bir de bu nefes borusunun veya yemek borusunun baş kısmı da yok. Urfa'dan Habur'a kadar olan kısım da yok. Defalarca buradan sorduk. Bir: Bu otoyolların, Ulukışla'dan Ankara'ya kadar olan kısmı senelerdir niye bitirilemiyor? Çok klasik cevaplar, işte ödenek, proje, efendim istihkak, vesaire, vesaire... Bunları bir yana bırakın, bu on iki sene zarfında bu kadar iş yapılmışken, her seferinde de bunları söylüyorken, sizler söylüyorken doğru düzgün bir izahatta bulunun, bu Ulukışla ile Ankara arası niye bitmedi? Birinci fasıl bu.
İşte biliyorsunuz, son dönemde nakliyeciler büyük grevlere gittiler. Antalya'nın, Mersin'in, Adana'nın, özellikle Çukurova'nın bütün bağlantısı bu yol üzerinde. Tabii, Antalya'nın, yine ülkenin doğusuna doğru giden arterlerinde yine aynı kısımlar kullanılıyor ama esas kesim, Mersin-Adana-Antep-Urfa hattının gelip de Ankara'ya, İstanbul'a, Karadeniz'e, ülkenin diğer yönlerine bağlandığı esas ana arter, damar, kanal bu. Ama senelerdir, maalesef, bu Ulukışla-Ankara arası da faaliyete giremedi.
Bir diğer konu, en önemli konulardan birisi, Urfa-Habur bağlantısı. Bunun projesiyle ilgili burada bütçe konuşmaları sırasında ayrıntılı bir şekilde sizlere izah verdim. Bütün millet ayağa kalkmasına rağmen, feryat figan etmesine rağmen ve o zaman işte Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım Bey henüz görevdeydi, o da gelip on dakika burada ayakta bize izahat vermesine rağmen niye mevcut yola paralel, otoban standardında bir İpek Yolu Projesi'yle beraber ikinci bir proje hazırlanıyor? Niye bundan, Diyarbakır'ın, Batman'ın, Siirt'in, Siverek'in, Bismil'in istifade edebileceği şekilde kuzeye doğru bir hat yapılmıyor? Bugüne kadar aradan iki buçuk ay geçti, yine bize en ufak bir bilgi verilmedi.
Değerli arkadaşlar, Türkiye'nin şu an en fazla ihracatı Almanya'ya 13 milyar dolar ama Kürdistan bölgesine 12 milyar dolar; bu resmî rakam. Burada bir otoyol yok ve mevcut duble yolun Silopi kısmında henüz sıcak asfalt yok; dert çok. Cevap bekliyoruz... Cevap bekliyoruz... Cevap bekliyoruz...
Saygılar sunarım. (BDP sıralarından alkışlar)