GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: MİLLİ EĞİTİM TEMEL KANUNU İLE BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR
Yasama Yılı:4
Birleşim:69
Tarih:27.02.2014

İDRİS BALUKEN (Bingöl) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Görüşülmekte olan bu tasarının 6'ncı maddesinin tasarı metninden çıkarılmasını teklif etmişiz çünkü bu 6'ncı maddede aday öğretmenlerin asil kadrolara geçişini zorlaştıran bir düzenleme var. Burada gerekçe olarak da öğretmenliğin daha nitelikli bir hâle getirilmesi gösterilmiş ki bizce hiçbir şekilde kabul edilebilecek bir gerekçe değil. Öğretmenliğin niteliğini bir sınav üzerinden değerlendiren, teknik sınavlarla, alakasız soruları içeren sınavlarla değerlendiren bir anlayışı biz son derece sorunlu olarak görüyoruz. Zaten mevcut uygulamada bir kişinin öğretmen olması için aşması gereken pek çok sınav var; KPSS, KPSS eğitim bilimleri, KPSS alan sınavı olmak üzere pek çok sınav var.

Şimdi, bir de bu asil kadrolara geçiş için de böyle bir sınav zorunluluğu getiriyorsunuz. Yani burada temel sorun şu: Öğretmen olacak olan insanlara eğitim fakültesiyle ilgili planlamalar yaparken YÖK'le birlikte bir koordinasyon oluşturamıyorsunuz, doğru dürüst bir planlama yapamıyorsunuz, yüz binlerce öğrenciyi eğitim fakültelerinden mezun olacak bir durum yaratıyorsunuz, ondan sonra da sınavlarla sürekli bu insanların karşısına engeller çıkarıyorsunuz ve bu ülkenin en önemli sorunlarından biri olan öğretmenlerin atanma sorununu buraya getiriyorsunuz.

Bu sınavın gereksiz olduğunu tartışmaya hiç gerek yok, diğer sınavlar da gereksiz. Çünkü şundan dolayı diyorum: Sayın Millî Eğitim Bakanı burada. Bütün kadrosuyla, bürokratlarıyla, Bakanlar Kuruluyla beraber bu KPSS sınavlarına bir girsin bakayım. Eğer 50'nin üzerinde not alırsanız biz diyelim ki: Vallahi o zaman haklısınız, öğretmenlere de bu sınav kriterini uygulayalım. Fizik bölümünden olan bir öğretmene alakasız bölümlerden sorular çıkan bir sınavla nitelik ölçmesi yaparsanız orada çok ciddi bir hata yapmış olursunuz. Sayın Bakan, bu yıl noter huzurunda bütün bakanları temsilen girsin bakayım KPSS sınavına. Entelektüel birikimini de biliyoruz, bakanlar içerisinde bu sınavdan en yüksek not alacak sayın bakanlardan biri olduğunu da biliyoruz ama bu arkadaşların, öğretmen arkadaşların önüne getirilen sınavlar, nitelik ölçen, alan bilgisi ölçen sınavlar değil. Bunu özellikle buradan ifade etmek istiyoruz.

Bize göre bu öğretmen atamaları, böyle Maliye Bakanlığının lütfuna göre, kadro tahsislerine göre de düzenlenmesi gereken şeyler değildir. Ülkenin temel ihtiyaçlarına ve OECD kriterlerine göre düzenlenmesi gerekir. Bu konuda söyleyecek çok fazla söz var ama baştan başa eğitim sistemini değiştirmeden Türkiye'de yol almak mümkün değil. Eğitim sistemini de böyle palyatif çözümlerle değiştirmekten bahsetmiyorum. Müfredattan zihniyete kadar doksan yıllık bir eğitim sistemini değiştirmeye ihtiyaç var. Çünkü, bu eğitim sistemi inkârcıdır, asimilasyoncudur, tekçidir, Türkçüdür. Bu eğitim müfredatında, örneğin ben bir Kürt olarak kendimi yıllarca bu eğitim müfredatında, hep inkılap tarihi kitaplarında iki üç yerde zararlı cemiyetler kısmında gördüm. Böyle bir şey olur mu? Böyle bir anlayış olur mu? Kendi halkını inkâr eden, halklarını inkâr eden, asimilasyonu önüne koyan bir eğitim sistemiyle bu ülke bir yere varmaz. Parasız, bilimsel, evrensel kriterlere uygun, demokratik ve ana dilde eğitimin önünü açmayan tüm düzenlemeler, maalesef bu ülkedeki eğitim sorununu çözmez düşüncesindeyiz.

Öğretmenlikle ilgili bu nitelik değerlendirmesi tartışmalarına sınav getireceğinize, önce öğretmenlerin çalışma standartlarıyla ilgili, kadro pozisyonlarıyla ilgili koşulları bir düzeltin. Pek çok farklı konumda olan ama aynı işi yapan öğretmenler var; kimisi vekil öğretmendir, kimisi taşeron öğretmendir, kimisi -bilmem- ücretli öğretmendir, kimisi 4/C'lidir, kimisi 50/d'lidir. Böyle bir keşmekeş durumu var, karmakarışık bir durum var.

Eğer gerçekten bir standartlaşma, bir nitelik arıyorsanız, bu sınavların tamamını kaldırıp, öğretmenlerin bilimsel yeterliliğini öncülüne alan, uygulamadaki pratiklerini değerlendiren ve yaptıkları iş itibarıyla da bütün bu farklı kimlikteki, statüdeki çalışmalarını tek bir noktaya kaydıran düzenlemeler yapmanız gerekir. O nedenle, bu maddenin tasarı metninden çıkarılmasını biz öneriyoruz. Önergemize de destek istiyoruz.

Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (BDP sıralarından alkışlar)