GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: MİLLİ EĞİTİM TEMEL KANUNU İLE BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR
Yasama Yılı:4
Birleşim:70
Tarih:28.02.2014

MEHMET ŞANDIR (Mersin) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; öncelikle yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum.

Gerçekten önemli bir kanun görüşüyoruz. Bugünü değil, geleceği şekillendirecek çok değerli, çok önemli Millî Eğitim Bakanlığının Kanunu'nu, Teşkilat Kanunu'nu görüşüyoruz. Bu sebeple, bir iki hususu dikkatinize sunmak istiyorum. Ben de Sayın Hocanın kanaatine katılıyorum, bu kanunun bütününü incelemedim, detayını çok bilmiyorum, komisyon üyesi değilim ama çok önemli bir konusunu çok doğru bir şekilde tanzim ediyoruz. Daha önce çıkartılan kanun hükmündeki kararnamede "Yurt dışı teşkilatını Bakanlık kurar." denilmiş ama nasıl kuracağı bu kanunla, bu kanunun 21'inci maddesiyle tanzim ediliyor, doğru yapılıyor.

Değerli arkadaşlar, bu kapsamda bir iki hususu dikkatinize sunmak istiyorum. Öncelikle gelecekle çok yakından, çok doğrudan ilgili olan bir konuda bir hukuk kurarken hukukun içinde kalmak gibi bir mecburiyetimiz var. Bu konuda iki şey söyleyeceğim. Birincisi: Bu bir teşkilat yasası. Zaten kanun tasarısının gerekçesinde de bu çok açıkça ifade ediliyor. "Millî Eğitim Bakanlığının Görevleri, Personeli ve Teşkilat Yapısına İlişkin Kanun Tasarısı" deniliyor. Dolayısıyla, bir teşkilat yasasından önce Plan ve Bütçe Komisyonunda görüşülmesi bir teamüldür. Hukuki bir zorunluluk mudur incelemeyi gerektirir ama bir teamül çünkü, yani yeni kadrolar ihdas ediliyor, yeni görevler ortaya konuluyor bunun bütçe dengelerini nasıl etkileyeceğini etki analiz raporuyla beraber Plan ve Bütçe Komisyonunda görüşülmesi gerekir. Bu Kanunun görüşülmeden buraya getirilmiş olmasını bir hukuki eksiklik olarak görüyorum.

İkincisi: İki buçuk yılını dolduran bir kanun hükmünde kararname Genel Kurula gelip kanunlaşmadan onu bir kanunla değiştirmeyi de Anayasa'nın 90'ıncı, İç Tüzük'ün 91'inci maddesine aykırı olduğunu ifade ediyorum diğer arkadaşlar gibi. Yani hukuk kurarken hukuka uygun davranmazsak yaptığımız iş meşru olmaz, sonuçları itibarıyla doğru da olsa meşru olmaz.

Değerli arkadaşlar, ikinci önemli olarak huzurunuza, dikkatinize sunmak istediğim hadise şudur: Değerli arkadaşlar, bu Kanunla hem merkez teşkilatında hem de taşra teşkilatında yaklaşık 40 bin görevliyi bu kanun yürürlüğe girdiği andan itibaren kapının önüne koyuyoruz, görevlerinden alıyoruz. Bu, bir AKP klasiği oldu yalnız bu kanunda değil birçok kanunda, Tarım Bakanlığı kanununda, BDDK kanununda, başka kanunlarda böyle kanun çıkartarak kadroları iptal edip yeni kadrolar ihdas ederek... "Topluca bir yönetim kıyımı" diyor Sayın Yeniçeri, doğru yani Sayın Bakan da burada her ne kadar buna itiraz ediyorsa da yani dünkü sorulara cevabında da -kendi yok burada- bunu çok net olarak ifade etti, dedi ki: "Yani elimizde böyle personeli değiştirmek için ne bir ölçü var, ne bir imkân var, ancak bu türlü kanunlar çıkartarak, topluca bu şekilde kadroları iptal ederek, yeni kadrolar ihdas ederek, bir kısım kadroları görev dışı bırakıp yeni insanları oraya atayabiliriz."

Değerli arkadaşlar, bu, idare mahkemesine müracaat etme imkânını ortadan kaldırdığı için çok doğrudan bir evrensel hukuk kuralına ve bizim Anayasa'mızın 36'ncı maddesine çok doğrudan yanlış, karşı bir hadise. Temel hak ve özgürlükler bağlamında insanların yargıda davalı veya davacı olması bir temel hak ve özgürlük alanıdır. Siz çıkardığınız kanunla insanların yargıya gitmesinin önünü kesiyorsanız bu bir insan hakları ihlalidir. Bunu böyle bir kanunla devamlı yapmış olmanız gerçekten en önemli, en değerli ortak paydamız olan hukuk devleti olma niteliğimizi ortadan kaldırır. En değerli varlığımız, en önemli ortak paydamız olan, eğer burada, Türkiye Büyük Millet Meclisinde çıkarttığımız kanunlar Anayasa'ya aykırı olursa, evrensel hukuka aykırı olursa, temel hak ve özgürlükleri ortadan kaldıran kanunlar çıkartırsak evet, siyaset kendi kararını burada hukuklaştıracaktır, kendi siyasetini hukuklaştıracaktır ama bunu hukukun içinde kalarak, Anayasa'ya bağlı kalarak yapmak bir zorunluluktur, yoksa sonuçları itibarıyla meşru olmaz.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

MEHMET ŞANDIR (Devamla) - Meşruiyeti tartışılan bir kanun Türkiye Büyük Millet Meclisine yakışmaz diyor, saygılar sunuyorum. (MHP sıralarından alkışlar)