| Konu: | 2015 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı İle 2013 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Tasarısı |
| Yasama Yılı: | 5 |
| Birleşim: | 29 |
| Tarih: | 14.12.2014 |
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANI LÜTFİ ELVAN (Karaman) - Sayın Başkan, yüce Meclisimizin çok değerli milletvekilleri; Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı ile bağlı ve ilgili kuruluşlarının 2015 yılı bütçe teklifinin görüşülmesi vesilesiyle huzurlarınızdayım. Yüce Meclisimizin siz değerli üyelerini saygıyla selamlıyorum. Genel Kurul görüşmelerinin ülkemiz ve milletimiz için hayırlara vesile olmasını temenni ediyorum.
Bütçemizin Genel Kurula gelme sürecinde, çalışmalarında çok önemli katkıları olan Plan ve Bütçe Komisyonu Başkanı ve değerli üyelerine, yine siz değerli milletvekillerimizin Bakanlığımıza yönelik görüş, öneri ve katkılarından dolayı hepinize çok teşekkür etmek istiyorum.
Bakanlığıma yönelik sizlere bilgi sunmadan önce bir hususu dile getirmek istiyorum. İki gün önce, bir gazetede şahsıma yönelik bazı hususlar yer almıştır ve bu hususlar, zannedersem, aynı gün bir milletvekilimiz tarafından yine Meclis Genel Kurulunda gündeme getirilmiştir. Burada, gazetede ifade edilen ve ilgili milletvekili tarafından söylenen husus şudur: Benim Sayıştay Başkanını ziyaret ettiğim ve Sayın Başkana şöyle bir ifade kullandığım söyleniyor: "Kanuna aykırı davranabiliriz, idare edin." şeklinde bir ifade kullandığımı gazete ve ilgili milletvekili ifade etti. Bununla ilgili yasal süreci başlattım, o bir yana ama şunu ifade edeyim: Birincisi, ben Sayıştay Başkanını ziyaret etmedim. Sayıştay Başkanlığı beni Genel Kurula davet etti, ulaştırma ve iletişim alanında Türkiye'nin stratejilerine yönelik bir sunuş yapmam istendi ve bir saatlik bir konferans gerçekleşti, o konferans neticesinde de hemen Sayıştay Başkanlığından ayrıldım. Bu ifadeler normal bir insanın bile söylememesi gereken ifadelerdir. Kınıyorum, kesinlikle iftira ve yalandır, bununla ilgili yasal süreci de başlattığımı ifade etmek istiyorum.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; ulaştırma ve haberleşme sektörü tüm ülkeler için özellikle gelişmenin ve kalkınmanın motoru rolünü üstlenmektedir. Eğer güçlü bir ulaştırma ve iletişim altyapınız varsa gerçekten o ülkenin gelişmişliğinden, kalkınmışlığından bahsetmek mümkün. Biz de bu nedenle on iki yıldan beri ulaşım ve iletişim altyapısını geliştirmeye yönelik çok ciddi yatırımlar yaptık ve bu alana bütçemizde öncelik verdik. Bugüne kadar bu sektörlerde tam 187 milyarlık yatırım gerçekleştirdik. Bu 187 milyarlık yatırımın 117 milyarı Karayolları Genel Müdürlüğü için yani kara yolu altyapısı için, 36 milyarı demir yolları için, 21 milyarı haberleşme sektörü için, 10 milyarı hava yolu için, 3 milyarı ise denizcilik sektörü için harcanmıştır.
Kamu yatırımları içerisinde Bakanlığımızın payı gerçekten her geçen gün artmaktadır. Ben huzurlarınızda Maliye Bakanlığımıza, Kalkınma Bakanlığımıza ve ekonomi yönetimine çok teşekkür etmek istiyorum. Gerçekten, ülkemizin gelişmesi, kalkınması için ulaştırma sektörüne yapılmış olan yatırım, bir anlamda etkin alanlara yapılmış olan yatırım anlamındadır. Dolayısıyla, bir taraftan istihdam sağlıyor, diğer taraftan tüm sektörleri etkileyen bir yapısı olması nedeniyle bu sektöre yapılan yatırımları çok önemsiyoruz.
Bugün itibarıyla aşağı yukarı 200 milyar liralık bir proje stokumuz var. 100 milyar liralık bir kısmını harcadık, 100 milyar liralık bir kısmı da yine yatırım programımızda. Portföyümüzde ise 4 bine yakın proje bulunmaktadır. Toplam proje sayımız 3.793 değerli arkadaşlar. Ve hangi ilimize giderseniz gidin, o ilde mutlaka Ulaştırma Bakanlığımızın en az 3-5 tane şantiyesini görmeniz mümkün.
Doğrudan sağlamış olduğumuz istihdam ise Ulaştırma Bakanlığı olarak tam 235 bin kişi. İstihdam açısından da gerçekten Bakanlığımızın yapmış olduğu icraatlar önemli katkı sağlamaktadır.
Müsaade ederseniz Karayolları Genel Müdürlüğüne yönelik, kara yollarına yönelik bazı bilgileri de sizlerle paylaşmak istiyorum: Biraz önce ifade ettim, 117 milyarlık bir yatırım gerçekleştirdik. 2014 yılında ise gerçekleştirmiş olduğumuz yatırım tutarı 13 milyar liraya yaklaştı. Dolayısıyla, gerçekten Türkiye'nin 81 ilinde, aşağı yukarı 2.100 şantiyede 100 binden fazla işçimiz, mühendisimiz geceli gündüzlü çalışarak bu yatırımları gerçekleştirdi.
2014 yılında yapmış olduğumuz çalışmalara baktığımızda, 700 kilometre civarında bir bölünmüş yol yaptığımızı görüyoruz. Aşağı yukarı 950 kilometre tek yol yaptığımızı görüyoruz. 1.500 kilometre "BSK" dediğimiz bitümlü sıcak karışım yani kaliteli asfalt yapımı gerçekleştirdik.
Yine 2014 yılında 9 adet tüneli tamamlayarak vatandaşlarımızın hizmetine sunduk. Bugün itibarıyla 22.500 kilometrelik tünel tamamlanmış durumda.
Yıllık olarak ise tünellere baktığımızda, yılda tam 100 kilometre tünel delme işlemi gerçekleştiriyoruz.
Bunun dışında yine 2014 yılında 116 köprü, 45 köprü onarımı, 18 adet de tarihî köprülerin onarımı işlemini gerçekleştirdik.
2015 yılında ise 20 civarında tünelimizi hizmete açacağız. Bunlardan sadece birkaç tanesini sizlerle paylaşmak istiyorum: Malatya'da Karahan ve Erkenek tünelleri, Hakkâri'de Çukurca, Şırnak'ta Cudi ve Bitlis Şehir Geçişi, Bitlis Deresi tünelleri, Zonguldak'ta Sapça ve Üzülmez tünelleri, Bartın'da Amasra ve Çakraz tünelleri gibi çok sayıda tüneli önümüzdeki günlerde inşallah hizmetinize sunacağız, bunların bir kısmını da kısa bir süre önce vatandaşlarımızın hizmetine sunduk. Kısacası, tünellere yönelik, 2015 yılında 20'ye yakın tünelin açılışını gerçekleştireceğiz.
2014 yılında ise yani bu yıl, şu an itibarıyla 60'ın üzerinde projemiz tamamlandı, açılışını beklemekte. Her ne kadar vatandaşlarımız kullanıyor ama bunların açılışını hâlen bizler gerçekleştiremedik.
Yine, kara yollarına yönelik bazı bilgileri sizlerle paylaşmak istiyorum. Bölünmüş yol çalışmalarımıza devam ediyoruz, bundan sonraki süreçte de devam edeceğiz. Bizim için önemli olan, en önemli hususlardan bir tanesi kuzey-güney geçişleri yani Karadeniz'i Akdeniz'e, yine Karadeniz'i Doğu Anadolu ve Güneydoğu Anadolu'ya bağlayan akslar. 18 aksımızda şu anda çalışmalarımız devam ediyor. Bugün itibarıyla yüzde 80'lik bir gerçekleşme sağlanmış durumda. Yani, bu, Karadeniz'den Akdeniz'e, Doğu Anadolu ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi'ne inen 18 aksın çalışmalarının yüzde 80'ini tamamladık. Yine, doğu-batı aksında 5 önemli temel büyük aksımız bulunmakta. Bunların ise, bu doğu-batı akslarının ise yüzde 86'sını tamamlamış durumdayız. Dolayısıyla, kısaca şunu ifade etmek istiyorum: Önümüzdeki bir iki yıl içerisinde kuzey-güney aksları ile doğu-batı akslarını bir bütün olarak tamamlamış olacağız. Bu önemli bir gelişme.
Yine, önem verdiğimiz hususlardan bir tanesi, nüfus yoğunluğunun çok fazla olduğu Marmara Bölgesi. Marmara Bölgesi'nde bir anlamda otoyolla bir ring oluşturuyoruz. Nasıl bir ring? Sakarya'dan Kocaeli'ne, Kocaeli'nden Kurtköy'e, Kurtköy'den Yavuz Sultan Selim Köprüsü, oradan Tekirdağ Kınalı'ya, Tekirdağ Kınalı'dan Tekirdağ, Çanakkale ve Balıkesir'e kadar inen güzergâhta bir ring oluşturuyoruz. Biliyorsunuz, İstanbul-İzmir otoyol çalışmalarımız devam ediyor ve yüzde 60-65 oranında otoyol çalışmalarımız tamamlandı. Bu arada şunu da ifade etmeliyim: İstanbul-Bursa otoyolu 2015 sonu itibarıyla inşallah açılacak, sizlerin ve vatandaşlarımızın hizmetine sunulacak. Bu arada tabii bu güzergâhta Körfez Geçiş Köprümüz var, ki kendi alanında dünyanın 4'üncü büyük köprüsü, bu köprüyü de artık kullanma imkânına kavuşacağız. Özellikle Yalova'ya giden vatandaşlarımız bir buçuk saat, bir saat kırk dakika mesafe alan güzergâhı on-on beş dakika gibi çok kısa bir sürede geçme imkânına kavuşacaklar.
Yine, yeni ihaleye çıkmış olduğumuz bir başka otoyol projemiz, biraz önce de zikrettim, Akyazı'dan Kurtköy'e kadar uzanan güzergâh ve bunun devamında, biliyorsunuz, Kuzey Marmara Otoyol Projesi var, 95 kilometrelik. Kuzey Marmara Otoyol Projesi'nden hemen sonra, Tekirdağ Kınalı'ya kadar uzanan bir güzergâhın otoyol ihalesine de çıkmış bulunuyoruz. İnşallah önümüzdeki yıl da kalan kesimlerin ihalesine çıkacağız ve Marmara Bölgesi'ni bir otoyol ringiyle kaplamış olacağız.
Yine, ifade etmek istediğim bir başka önemli husus, değerli milletvekilleri, önümüzdeki dönemde otoyollara çok daha fazla ağırlık vereceğimizdir. Önümüzdeki günlerde Ankara-Niğde otoyol projesi ihalesine çıkıyoruz. Yine, bir başka projemiz Ankara-Kırıkkale-Delice otoyol projesi. Bir başka projemiz İzmir-Aliağa otoyol projesi. Bu projelerimizin ihalesine inşallah 2015 yılında çıkacağız ve otoyollarımıza daha fazla ağırlık vermeye başlayacağız.
Demir yollarına gelince, demir yolları, gerçekten, Cumhuriyetin ilk yıllarıyla birlikte bugün altın çağını yaşıyor. Biz iktidarı devraldığımızda 11 bin kilometre demir yolu ağımız vardı. Bu 11 bin kilometre demir yolu ağının 9.200 kilometresini baştan aşağı yeniledik. Yüz elli yıldan beri, ta Osmanlı zamanında yapılan demir yollarının cumhuriyet döneminde yenilenmesi bile söz konusu olmamıştı. Bu demir yollarının tamamını yeniledik. Aşağı yukarı 2 bin kilometrelik bir kısım kaldı, buna yönelik de çalışmalarımız devam ediyor.
Yine, bizim dönemimizde 1.759 kilometrelik yüksek hızlı ve hızlı tren hatlarını inşa ettik. Şu anda 2.712 kilometrelik yüksek hızlı ve hızlı tren projesi çalışmalarımız devam ediyor. Bunları da inşallah önümüzdeki üç dört yıl içerisinde tamamlayacağız ve Türkiye'yi bir anlamda, bir ucundan bir ucuna demir ağlarla örmüş olacağız. Buradaki hedefimiz şu değerli arkadaşalar: Kapıkule'den, Edirne'den ta Kars'a kadar hızlı ve yüksek hızlı tren ağıyla Türkiye'yi bir bütün olarak geçmek. Diğer taraftan, Karadeniz'de Samsun'dan Akdeniz'e kadar yine hızlı tren hattıyla Karadeniz'i Akdeniz ile buluşturmak.
Yine, bir başka önemli projemiz ki biz bunu çok önemsiyoruz, o da hızlı tren ile yine Adana-Mersin güzergâhından Gaziantep-Şanlıurfa-Mardin-Habur'a kadar hızlı trenle ulaşmak. Biliyorsunuz, özellikle Irak'a olan ihracatımız nedeniyle bu güzergâh bizim açımızdan son derece önemli. Bu güzergâh üzerinde de yoğun bir şekilde çalışmalarımız devam ediyor.
Tabii, devam eden projelerimiz var. Özellikle, Ankara-Sivas, Bursa-Bilecik, Ankara-İzmir hatlarındaki çalışmalarımız yoğun bir şekilde devam ediyor.
Bir başka önemli projemiz ise Kars-Tiflis-Bakü projemiz. 2015 sonu itibarıyla inşallah Bakü-Tiflis-Kars demir yolu projesini tamamlamış olacağız ve böylece Londra'dan Pekin'e kadar kesintisiz bir şekilde İpek Demir Yolu bağlantısını sağlamış olacağız.
Yine, burada gündeme getirilen bir başka önemli husus, özellikle demir yolu araç ve gereçlerinin, tren setlerinin Türkiye'de üretilmesine yönelik. Değerli arkadaşlar, bu konuda çok yoğun bir çalışma içerisindeyiz. Bizi çalışma yapmamakla suçlayan arkadaşlarımıza şunu ifade etmek istiyorum: Bugün, özellikle demir yolu sektörüne yönelik Türkiye'de binin üzerinde firma var ve bu firmalarımız rayından en ince detayına kadar, araç gerecine kadar şu anda Türkiye'de üretiliyor. Fakat, biz bununla da yetinmedik, biz dedik ki: "Biz kendi yüksek hızlı millî trenimizi imal edelim." Tamamıyla, tüm haklarıyla bize ait olsun istedik ve bu çerçevede çalışmalarımıza başladık. Şu an tasarım çalışmaları bitti, endüstriyel ve mühendislik çalışmalarının ihalesine 22 Ocakta çıkıyoruz; tamamıyla yerli, tamamıyla Türk ürünü olan yüksek hızlı millî trenimizi inşallah 2018 yılında raylara indireceğiz. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
Bunun dışında, bir başka hususu ifade etmek istiyorum. Biz, değerli arkadaşlar, önümüzdeki günlerde, önümüzdeki bir ay içerisinde 80 adet yüksek hızlı tren seti alacağız. Bakınız, yüksek hızlı tren alım şartımız şunlar olacak:
1) "Minimum yüzde 53 yerli üretim olacak." diyeceğiz, yüksek hızlı tren alımımızda minimum yüzde 53.
2) "Mutlaka bir yerli ortak almak zorundasın." diyeceğiz.
3) "Bu üretimi Türkiye'de yapmak zorundasın." diyeceğiz ve bunu gerçekleştireceğiz.
Demir yolu üzerinde... Çok fazla vaktim kalmadı, o nedenle süratle diğer sektörlere de çok kısa da olsa değinmek istiyorum ama ona geçmeden önce 2015 yılında Gaziantep-Şanlıurfa, Sivas-Erzincan, Yerköy-Kayseri, Adana-Gaziantep, Mürşitpınar-Şanlıurfa demir yolu yapım ihalelerine çıkacağımızı ifade etmek istiyorum. Yine, uygulama projesi olarak, Antalya-Konya- Aksaray-Nevşehir-Kayseri demir yolu projemizin de uygulama projesine çıkacağız.
Çok kısa olarak havacılık ve uzay sektörüne yönelik de birkaç şey söylemek istiyorum. Havacılık sektörü gerçekten son yıllarda önemli bir gelişme gösterdi. Yıllık büyüme oranına baktığınızda yüzde 14,5'lik bir büyümeye sahip olduğunu görüyoruz ki bizim Türkiye genelindeki büyüme hızımızın çok çok üstünde bir büyüme performansı gösteriyoruz. Hem Atatürk Havalimanı hem Sabiha Gökçen Havalimanı artık, yolcu sayısı artışında dünyada ilk sıralarda yer almaya başladı. Atatürk Havalimanı, şu anda, dünyada 1'inci sırada yolcu sayısı artışında, Sabiha Gökçen Havaalanı yolcu sayısı artışında dünyada 2'nci sırada.
Üçüncü havaalanına yönelik olarak değişik bazı eleştiriler söz konusu oldu. Özellikle bazı dolapların döndüğü ifade edildi. Burada çok açık ve net size şunu söylemek istiyorum değerli milletvekilleri: Üçüncü havalimanı gayet açık ve şeffaf bir şekilde herkesin huzurunda bir ihaleyle yapılmıştır, açık ihaledir ve burada, devlete en çok parayı kim ödeyecekse ona verilmiştir. 22 milyar euro, KDV hariç, aşağı yukarı yılda 1 milyar euro devletin kasasına girecektir.
İkincisi, yine, havalimanına yönelik olarak söylenen ifade şu: O bölgeyi tahrip edeceğimiz şeklinde bazı ifadeler yer aldı. Şunu ifade edeyim: Aşağı yukarı elli altmış yıldan beri üçüncü havalimanının yapıldığı yer hem taş ocakları hem kömür işletmeleri tarafından bir bataklığa dönüştürülmüş. Şu anda orada her şey tahrip edilmiş zaten. Biz, bir anlamda, üçüncü havalimanını yaparak orayı düzene sokacağız.
Üçüncü havalimanının koduyla ilgili bir başka eleştiri geldi. Bunu da buradan ifade etmek istiyorum. Şartnamede üçüncü havalimanının kodunun değiştirilebileceği ifade edilmektedir ve bir zeyilnameyle teklif veren tüm firmalara bu kodun değişebileceği bildirilmiştir. Ancak, burada şunu ifade etmek istiyorum: Üçüncü havalimanı için öngörülen bir yatırım tutarı var, aşağı yukarı 10 milyar euro civarında bir yatırım tutarı. Eğer konsorsiyum 10 milyar euronun altında bir yatırım gerçekleştirirse...
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANI LÜTFİ ELVAN (Devamla) - Bir dakika daha alabilir miyim?
ADNAN KESKİN (Denizli) - Ver iki dakika canım, o kadar da cimri olma.
BAŞKAN - İttifak üzerine veriyorum Sayın Bakan, buyurun.
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANI LÜTFİ ELVAN (Devamla) - ...aradaki fark devlete ödenecektir. Bu, sözleşmeyle, imzayla resmî bir tutanak hâline getirilmiştir, dolayısıyla devletin 2 milyar euro gibi, 1 milyar euro gibi değişik şekillerde ifade edilen bir kaybı kesinlikle söz konusu değildir, bunu özellikle ifade etmek istiyorum.
Sayın Gök'ün bir sorusu vardı, zamanım dolmadan onu da cevaplandırmak istiyorum. Özellikle, Batıkent-Sincan ve Kızılay-Çayyolu metrosunda bazı sıkıntılar yaşandığını ifade ettiniz. Ocak ayı itibarıyla yani bir ay içerisinde tren setleri sayısında artış olacak, şu an tren setleri sayısında gerçekten bir sıkıntı var ama şunu da ifade etmeliyim: Tren setleri her gün artırılıyor. Biliyorsunuz, 10 dakikayla başladık, şu anda 6,5 dakikada bir sefer yapılıyor ama ocak sonu itibarıyla, inşallah, bu 6,5 dakikalık sefer sayısı daha da aşağı inecek.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANI LÜTFİ ELVAN (Devamla) - Ve yolcular bir anlamda biraz daha rahatlayacak diye düşünüyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
BAŞKAN - Teşekkür ediyorum Sayın Bakan.
LEVENT GÖK (Ankara) - Sayın Bakan, belki yerinizden cevap verirsiniz, özellikle otobüslerin ring seferleri de çok sıkıntılı.
BAŞKAN - Sayın Gök...
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANI LÜTFİ ELVAN (Devamla) - Tabii, burada şunu ifade edeyim: Şu anda biz mevcut yatırımı gerçekleştirdikten sonra Kızılay-Çayyolu ve Batıkent-Sincan metro hattını Ankara Büyükşehir Belediyesine devrettik.
İZZET ÇETİN (Ankara) - Eyvah, Ankaralı yandı!
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANI LÜTFİ ELVAN (Devamla) - Ama değerli arkadaşlar, bu, Bakanlık olarak hiçbir şekilde ilgilenmeyeceğimiz anlamına gelmiyor.
İZZET ÇETİN (Ankara) - O yapamadan devrediyor buraya, bittikten sonra devrediyor oraya.
BAŞKAN - Sayın Bakan...
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANI LÜTFİ ELVAN (Devamla) - Bu konuda Levent Bey'in hassasiyetle dile getirdiği hususlar üzerine gideceğim, onu söyleyeyim.
BAŞKAN - Teşekkür ediyorum Sayın Bakan.
LEVENT GÖK (Ankara) - Yalnız, Sayın Bakan, şunu bilin ki, Büyükşehir Belediye Başkanı topu size atıyor.
BAŞKAN - Sayın Gök, böyle bir usulümüz yok ama, doğru değil.
LEVENT GÖK (Ankara) - Sıkıntılar konusunda topu size atıyor.
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANI LÜTFİ ELVAN (Devamla) - Görüşelim o zaman.
ADNAN KESKİN (Denizli) - Bizim Ulubey-Güney yolu ne oldu Sayın Bakan?
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANI LÜTFİ ELVAN (Devamla) - Onu hemen vereyim size.
Ben çok teşekkür ediyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)