| Konu: | Oturum Başkanı TBMM Başkan Vekili Sadık Yakut'un, 684 sıra sayılı Kanun Tasarısı'na İçişleri Komisyonunda eklenen maddelerin gerekçeleri raporda yer almadığı hâlde eksik rapor üzerinden görüşmelere devam etmesinin İç Tüzük hükümlerine uygun olup olmadığı hakkında |
| Yasama Yılı: | 5 |
| Birleşim: | 62 |
| Tarih: | 23.02.2015 |
ADİL ZOZANİ (Hakkâri) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Evet, biraz önce, İç Tüzük'e alenen aykırı bir durumu gündeminize getirdik. Esasında, gündeminize getirirken de sizin tutumunuzda ısrar edeceğinizi biliyorum, biraz sonra yapacağınız açıklamayı da biliyorum ama en azından, bu itirazlarımızın kayda geçmesi ve yarın öbür gün Başkanlık Divanı sizin tutumunuzu veya uygulamalarınızı incelediğinde ne kadar İç Tüzük'e uygun hareket ettiğinizi görmesi açısından iyi olur diye düşündük, bu nedenle getirdik.
Efendim, evet, bu yönetmeliği Hükûmet 2005 yılında hazırlamış. Hangi hükûmet hazırlamış? AK PARTİ Hükûmeti bir yönetmelik hazırlamış demiş ki: "Ben, bundan sonra kanun, tasarı, yönetmelik vesaire hazırlarken buna uygun davranacağım." Kaynağını nereden alıyor? İç Tüzük 73'üncü maddeden alıyor, tasarılar için. Biraz önce Sayın Elitaş 74'e atıfta bulundu, onun üzerinden geçiştirmeye çalıştı ancak 74 milletvekillerinin vereceği kanun teklifleriyle ilgilidir. Hükûmetin vereceği tasarıların tamamıyla İç Tüzük 73'e göre değerlendirilmesi gerekiyor. Yönetmelik de İç Tüzük 73'e göre belirlenmiş. Zaten yönetmeliğin 1'inci maddesini okuduğunuz zaman açıkça ifade etmiş, Hükûmet kendisini bağlamış, "Bu yönetmeliğin amacı, Başbakanlık, bakanlıklar, bağlı, ilgili, ilişkili kurum ve kuruluşlar..." deyip geçiyor, bundan sonra kanun teklifi hazırlarlarken buna uygun olarak hazırlayacaklar diyor.
İDRİS BALUKEN (Bingöl) - Yani kimin 74'ü okumadığı belli.
ADİL ZOZANİ (Devamla) - Bunu da geçtik, bunu kim ne zaman yapmış? 2005 yılında AK PARTİ Hükûmeti yapmış, ben buna göre hazırlık yapacağım, geleceğim demiş.
Ancak 43 maddelik tasarı, etki analizi olmaksızın Meclis gündemine gelmiş, etki analizi olmadığı için Meclis Başkanının etki analizi yok deyip... Çünkü bu yönetmeliği Meclis Başkanlığına sunmuş, Kanunlar Kararlarda var bu yönetmelik, herkeste yok, Kanunlar Kararlar önlerine bir tasarı ya da teklif gittiği zaman bu yönetmeliğe bakarak karar veriyorlar. Kanunlar Kararlar, Hükûmet tasarısı Meclisin ilk gündemine geldiği zaman, efendim, bu tasarının etki analizi yoktur deyip Meclis Başkanlığı marifetiyle Hükûmete tasarının iadesini önermesi gerekirdi. Burada bir görevsizlik durumu söz konusudur, bu bir.
İkincisi, ikinci önemli husus: Komisyon çalışmaları esnasında Hükûmetin önerdiğinin 2 katı kadar daha madde eklenmiş ve şimdi Meclis Genel Kuruluna gelmiş. Bakıyoruz, ne bir etki analizi var... Madde gerekçesi yok her şeyden önemlisi, çünkü madde gerekçesi şunun için önemlidir: Uygulayıcı ola ki madde metnini okuduğunda tereddüde düştü... Doğan Bey, siz hukukçular çok daha iyi bilirsiniz, bu sizin konunuz.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
İDRİS BALUKEN (Bingöl) - Bilir de okumuyor işte, 74'ü okumadan konuşuyor.
ADİL ZOZANİ (Devamla) - Uygulayıcı madde metnini değerlendirdiğinde eğer tereddüde düşerse referans olarak nereye bakar? Yasa yapıcının maddeye ilişkin olarak getirdiği gerekçeyi okuyarak karar verir. Siz bunu ortadan kaldırarak, bu imkânı ortadan kaldırarak yasayı eksik yapıyorsunuz.
Ben bir hukukçu değilim ama siz bir hukukçu olarak gelip burada zevahiri kurtarmak için bu tarz savunmaların içine giriyorsanız en azından hukukçu kimliğinizi tartışmaya açmış olursunuz.
Tekrar ediyorum: Uygulayıcı, Parlamentonun kabul ettiği bu yasalarda...
BAŞKAN - Evet, teşekkür ediyorum Sayın Zozani.
ADİL ZOZANİ (Hakkâri) - ...herhangi bir cümlede tereddüde düştüğü zaman kanun yapıcının kanunun gerekçesini okuyarak karar verir. Siz bu imkânı ortadan kaldırıyorsunuz. Buna dikkatinizi çekiyorum.