GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: HDP Grubunun, Türkiye Büyük Millet Meclisi gündeminin "Genel Görüşme ve Meclis Araştırması Yapılmasına Dair Öngörüşmeler" kısmında yer alan, tüketici hakları alanında yaşanan sorunların araştırılması amacıyla Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına verilmiş olan Meclis araştırması önergesinin (10/77) ön görüşmelerinin Genel Kurulun 9 Mart 2015 Pazartesi günkü birleşiminde yapılmasına ilişkin
Yasama Yılı:5
Birleşim:72
Tarih:09.03.2015

RAMAZAN CAN (Kırıkkale) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.

Tüketici sorunlarıyla ilgili mevzuat ilk önce 4077 sayılı Yasa'yla 1995 yılında çıkarılmıştır fakat uygulamadaki problemler, tüketici sorunlarının çözülememesi, tüketicilerden gelen şikâyetler üzerine hep birlikte, hep beraber, bütün partiler el ele vererek 6502 sayılı Yasa'yı 27/11/2013 tarihinde çıkararak hep beraber yürürlüğe geçirdik.

Burada, tüketicilerin korunmasıyla ilgili kanunun asıl amacı tüketiciyle ilişkileri düzenleyen, tüketicilerin mağduriyetlerini minimize eden bir piyasa oluşturmaktan ibarettir. Bilinçli bir tüketici sağlıklı ekonominin temeli olmuştur. Vatandaşlarımızın tüketici bilincini yükseltmek, tüketicinin korunması için gerekli politikaları oluşturmak, tedbirleri almak ve piyasa gözetim ve denetimini sağlamak bu kanunun asıl amacı olmuştur. 4077 sayılı Yasa'da Avrupa Birliği yönergelerine uyulmadığından ve tüketici problemleri çözülmediğinden dolayı -6502 sayılı Yasa- tüketici problemlerini minimize eden ve Avrupa Birliği yönergelerine azami derecede riayet eden bir yasa çıkarılmıştır. Bütün bu yasada 76 milyon, tüm esnaf, tüm tüketici, sanatkârlar, meslek odaları, STK'lar ve Bakanlıkla birlikte bu mevzuat yasalarımıza dercedilmiştir.

Son olarak, tüketicinin korunmasına yönelik önceki görevleri üstlenen başta tüketici hakem heyetleri ve tüketici mahkemeleri netice itibarıyla, bütün mevzuattaki ihtilafların uygulanmasında tüketicinin lehine yorumlanması gerekli -havi- bütün unsurlar bu kanuna dercedilmiştir.

Reklamlarla ilgili bir anekdot aktarmak istiyorum: Tüketiciyi aldatıcı, bilgi noksanlığını istismar edici, tüketicinin can ve mal güvenliğini tehlikeye düşürücü, şiddet hareketlerini ve suç önleme, kamu sağlığını bozucu, hastaları, yaşlıları, engelli ve çocukları istismar edici reklamlar yasaklanmıştır. Piramit satış sözleşmeleri, hakem heyeti, mahkemeler, ayıplı mal ve ayıplı hizmette sorumluluk, satın alınan malın ayıplı olması, taksitli satış, kampanyalı satış, kapıdan satış, tüketici kredisi, konut kredisi, tüketici sorun hizmetleri, garanti belgesi, bütün bu düzenlemeler ve sözleşmeler tüketicilerin lehine düzenlenmiştir. Netice itibarıyla, il düzeyinde merkez ilçenin ile tabi olduğu illerde tüketici hakem heyetleri tek kurulmuş, büyükşehirlerde ise ilçelere bağlı tüketici hakem heyetleri kurulmuştur. Tüketici hakem heyetleri belirli bir rayice kadar olan ihtilaflarda ve mahkemeler de bunun üzerindeki ihtilaflarda görevlendirilmiştir. Netice itibarıyla, 4077 sayılı Yasa ile 6502 sayılı Yasa arasındaki en önemli fark tüketicinin lehine olan düzenlenmeler ve Avrupa Birliği yönergesine azami riayet edilmesidir. Netice itibarıyla, bu kanunun amacı bilinçli tüketici oluşturmaktır. Bilinçli tüketici, sağlıklı ekonominin temel taşıdır.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; İç Güvenlik Yasası'nı görüşeceğiz ve ikinci bölümü bitirdik, üçüncü bölüme bugün başlayacağız.

Zamanımız kısıtlı, 7 Nisana da az bir zaman kaldı. Bu nedenle, grup önerisini Genel Kurulun takdirine bu duygularla havale ediyor, hepinizi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)