| Konu: | Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında |
| Yasama Yılı: | 5 |
| Birleşim: | 80 |
| Tarih: | 19.03.2015 |
GÜMRÜK VE TİCARET BAKANI NURETTİN CANİKLİ (Giresun) - Teşekkür ederim Sayın Başkanım.
Sayın Işık'ın sorusuyla ilgili olarak öncelikle şunu belirtmemiz gerekiyor: Getirilen bu düzenleme, bu maddeyle memurların görevden alınmalarına ilişkin özel bir düzenleme yapılmamaktadır. Yani, bir başka ifadeyle, memurların görevden alınması kolaylaştırılmamakta ya da zorlaştırılmamakta. Zaten ifadeye bakıldığında, "...bakılmaksızın görevden alındıklarında..." Yani, orada nötr bir düzenleme söz konusu. Bu ifade memurların daha kolay görevden alınmalarını teşvik edecek, ona imkân sağlayacak bir düzenleme olmasını engellemektedir çok açık bir şekilde. Biliyorsunuz, devlet memurları zaten görevden alınabilir. 657 sayılı Kanun'da bu açık bir şekilde belirtilmekte. Sadece, hangi usule göre atanmış ise aynı usule göre görevden alınacağı hüküm altına alınmıştır. Yani diyelim işte, müşterek kararnameyle atanmış bir kadro, unvan söz konusu ise o kişi yine, biliyorsunuz, aynı usulle görevden alınır. Dolayısıyla, burada hiçbir şekilde bu düzenleme bir yeniden görevden alma hakkı, imkânı ortaya çıkarmaz. Dolayısıyla -Sayın Işık'ın sorusuyla bağlantılı olarak söylüyorum- böyle bir imkân sağlamadığı, böyle bir amacı taşımadığı için de böyle bir sayı söz konusu olamaz.
İkincisi: Bütün idari kararlarda olduğu gibi, bu hususlarla yani bu maddede belirtilen konularla ilgili olarak verilecek kararların tamamı yargı denetimine tabidir tartışmasız olarak. Biraz önce ifade etmeye çalıştığım gibi, herhangi bir nötr bir düzenleme olduğu, lehte ya da aleyhte yani görevden alınmalarla ilgili bir hüküm içermediği için bu noktada ilave bir düzenleme yapmıyor. Dolayısıyla, burada herhangi bir sayı ortaya konulması mümkün değil ve yargı da, yargı kararları, şu anda olduğu gibi, alındığında nasıl, hangi prosedüre, yargı organının hangi usulde denetimine tabiyse aynı usulde denetimine tabi olmaya devam edecek. Sadece, getirilen düzenleme şu: Gerçekten, memurlar her zaman görevden alınıyor, geçmişte de alındı, alınabilir zaten usulüne uygun olmak şartıyla ama alındıklarında verildikleri, atandıkları görevler konusunda, pozisyonlar konusunda bir standardizasyon yok. Geçmişte de bakıldığında, yani mevcut pozisyonlarıyla hiç alakası olmayan, mütenasip olmayan görevlere atanabildikleri... Yani diyelim bir müsteşar görevden alınıyor, bir tanesi müşavirliğe atanıyor, bir tanesi şube müdürlüğüne atanıyor ya da başka görevlere atanıyor, bunun sayısız örnekleri var. Dolayısıyla, burada bir yeknesaklığa ve standardizasyona gitmek gerekiyor, haksızlığın önlenmesi açısından da gitmek gerekiyor. Esasında, bu güvence sağlıyor yani bürokrasiye ciddi anlamda bir güvence sağlıyor, onları korkutmanın, onları örtülü tehdit etmenin ötesinde bir güvence sağlıyor ama şöyle olsaydı hüküm yani "Görevden alınırlar ve şuraya atanırlar." gibi, o anlama gelecek bir ifade olsaydı yorumlar doğru olurdu ama "Görevden alındıklarında..." diye başlayan ifade olduğu zaman... Zaten görevden alınıyorlar yani çok açık. Şu anda da alınabilirler.
RAHMİ AŞKIN TÜRELİ (İzmir) - E, alın. Yargıya gider, yargıdan döner. Böyle bir düzenlemeye niye ihtiyaç var Sayın Bakan?
GÜMRÜK VE TİCARET BAKANI NURETTİN CANİKLİ (Giresun) - Burada da yargıya gidebilirler.
Yani, onun için, bu sadece... Bir pozisyonda görevden alınan, daha sonra aynı pozisyona atansın. Çok farklı dönemlerde, farklı tarihlerde, farklı bakanlıklarda görevden alınan aynı unvanlı kişiler çok farklı görevlere atanabiliyorlar. Bu da doğru değil. Yani, burada bir müsteşarı o görev yaptığı döneme ve pozisyona uygun, onurunu da kırmayacak bir şekilde bir başka göreve getirmek gerekiyor, tamamen ezmemek gerekiyor, haklarını korumak gerekiyor ve bunun bir standart olması gerekiyor yani tüm kurumlarda, tüm bakanlıklarda benzer uygulamaların yapılması gerekiyor. Olay çok net bir şekilde bundan ibarettir.
Teşekkür ederim Sayın Başkanım.