GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Polis Vazife ve Salâhiyet Kanunu, Jandarma Teşkilat, Görev ve Yetkileri Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarı ve Teklifleri
Yasama Yılı:5
Birleşim:84
Tarih:26.03.2015

OKTAY VURAL (İzmir) - Teşekkür ederim.

Sayın Başkan, Komisyon, bir kere, daha önce hazırladığı rapora sahip çıkamamıştır. Dolayısıyla bu yönüyle, Komisyonun kabul etmiş olduğu bir rapor varken bu rapora sahip çıkmaması, doğrusu Komisyon Başkanının bu iradesini ortaya koymaması son derece yanlıştır. Biliyorsunuz, burada, bir komisyon raporuna ilişkin bir hususla ilgili bir değişikliğe katılmak için salt çoğunluğu gerekmektedir. Dolayısıyla bu yönüyle bakıldığında bununla ilgili bir değişiklikle ilgili Komisyonun muhakkak bunu araması gerekiyordu.

Diğer taraftan "Komisyon önergeleri görüşür." diyor. Komisyonun görüşmesi demek ne demektir? Komisyon üyelerinin bu önergeler üzerinde konuşma yapması demektir, değil mi? Konuşma hakkı verildi mi?

MEHMET ERDOĞAN (Muğla) - 1 kişiye.

OKTAY VURAL (İzmir) - 1 kişiye. Bunu nasıl kısıtlıyorsunuz?

MEHMET ERDOĞAN (Muğla) - Beş dakikayla kısıtlı.

OKTAY VURAL (İzmir) - Beş dakikayla nasıl kısıtlıyorsunuz? Hangi hakla kısıtlıyorsunuz? "Komisyon görüşür." diyor. Önerge sahiplerinin yaptığı görüşmenin dışında Komisyonun görüşmesine imkân sağlamış değilsiniz. Bu yönüyle bakıldığında, 67'nci maddeden sonra çektiğinize göre, 67'nci madde üçüncü bölümdür ve üçüncü bölümle ilgili tüm önergelerin bölümün başında verilmiş olması gerekir. Oysa Adalet ve Kalkınma Partisinin üçüncü bölümle ilgili, en azından üçüncü bölümle ilgili değişiklik önergesi ve talebi bize dağıtılmış değildir, yok ortada böyle bir şey. E, olmayan bir önerge olduğuna göre siz Komisyonda, 67'den sonra hiç olmazsa dördüncü bölüme kadar olanı hangi önergeyle değiştirdiniz? Genel Kuruldan çıkan bir önerge olmadığına göre, olmayan bir önergeyle nasıl bunu madde metninden çıkartıyorsunuz? Ve bu yönüyle bakıldığında bu hülle...

Açıkçası vatandaşa eziyet sizin için öncelik, vatandaşa hizmet sizin önceliğiniz değil.

Bizim, bu eksende, Komisyonun bu şekilde çalışmış olması, her şeyden önce bu Komisyon raporunun lafzına ve ruhuna aykırı.

Bir de, Sayın Başkan, biliyorsunuz kırk sekiz saat geçmeden bu görüşülemez, kırk sekiz saat geçmeden. Bu durumda bununla ilgili sürenin, ne zaman bunun dağıtıldığı ve kırk sekiz saat geçip geçmediği hususunun Başkanlık tarafından Genel Kurula belirtilmesi lazım. Eğer kırk sekiz saat geçmeden bu rapor görüşülemiyorsa o zaman bu raporun ayrı olarak görüşülmesi gerekiyor. Bu bir ayrı rapordur. Şu anda Komisyon apayrı bir rapor getirmiştir, birinci raporun dışında yeni bir rapor tevdi etmiştir. Bu durumda Komisyonun tevdi ettiği bu raporun ve -neyse- ilgili maddelerin görüşülmesine devam edilmesi gerekiyor.

O bakımdan, sizin burada "Bunlar çıkartılmıştır. Dolayısıyla görüşülemez." şeklindeki bir yaklaşımınız kabul edilemez. Bu raporun görüşülmesi gerekiyor. Kırk sekiz saatten önce gündeme alınamayacağına göre bu durumda bu raporun gündeme alınıp görüşülebilmesi için de bir iradenin olması gerekir, bir Genel Kurul iradesi olması gerekir. Genel Kurul 684'ü görüşmek üzere karar almıştır. Bu durumda Komisyon Genel Kurulun görüşmek istediği 684'ün dışında yeni bir metin sunduğuna göre bu yeni metnin Danışma Kurulu aracılığıyla görüşülmesini temin etmek üzere gündemin ilgili yerine getirilmesi gerekiyor. Bu getirilmeden görüşülmez. Nasıl kırk sekiz saati beklediyseniz kırk sekiz saat geçtikten sonra da gündemin ilgili yerini alabilmesi için Genel Kurul iradesi var çünkü neden? Bu Genel Kurul iradesine sunulmuş bir rapordur. Genel Kurul iradesine sunulmuş bir raporu tekrar Genel Kurulun görüşmesini temin edebilmek için Genel Kurulun bu raporu görüşme iradesinin ortaya çıkması lazım. Böyle bir Danışma Kurulu kararı yok. Adalet ve Kalkınma Partisi kırk sekiz saat geçmeden bunun gündeme alınması için bir öneri yapacağını söyledi ama uygulamayla bu zaten kırk sekiz saati geçeceği için "Getirmeyelim." dediler.

O bakımdan, bu raporla ilgili Genel Kurulun bunu görüşmeyle ilgili iradesi olmadığına göre bu raporu şu anda görüşmemiz mümkün değildir. Görüşmeye müsait bir irade söz konusu değildir. Çünkü Türkiye Büyük Millet Meclisi 684'le, ilgili kanunlarla ilgili temel kanun olma iradesini ortaya koymuş ve maddeleri de belirtmiştir: "Ben bu maddeleri görüşeceğim." E "Bu maddeleri görüşeceğim." deyip maddeleri çıkardıktan sonra bu yeni raporun yeni bir Genel Kurul kararı olmadan gündeme alınıp görüşülmesi mümkün değildir.

Teşekkür ederim.