| Konu: | 2016 Yılı Merkezi Yönetim Geçici Bütçe Kanunu Tasarısı münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 1 |
| Birleşim: | 16 |
| Tarih: | 17.12.2015 |
KAZIM ARSLAN (Denizli) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; geçici bütçe kanunu tasarısının 4'üncü maddesi üzerine söz aldım. Hepinizi öncelikle sevgiyle, saygıyla selamlıyorum.
Bu bütçe, darbe ürünü bir anayasa maddesine dayanarak 1 Kasımda yapılan erken seçimin sonrasında üç aylık zorunlu olarak yapılmak zorunda kalınan bir bütçedir.
Seçimlerin ardından Meclisimizin ilk adımlarından biri olan bu bütçe görüşmeleri, hızı kadar, kime, hangi yetkiye, hangi gerekçelerle ve ne kadar verdiği ölçüde tartışma konusudur. Geçmişten beri sorunumuz, Meclisin mali denetimden eksik kalması, Sayıştay raporlarının sağlıklı olarak tartışılmaması bir önemli konudur.
Kanunla verilen bütçe yetkisi, denetimi eksik kaldığı müddetçe içi boş bir belgedir. Harcamaların şeffaflığı ve yerindeliğini denetleyemediğimiz durumlarda gerçekten bu bütçenin sonucunu da iyi bir şekilde almamız mümkün değildir.
Gelir ve gider dengesini açıkça ortaya koyamayan, ne alıp ne vereceğimiz belli olmayan bir bütçe tasarısının ayağının mutlak surette aksayacağı kesindir. Gelirleri ve giderlerini net bir şekilde ortaya koyamayan ve bunu tam olarak açığa koyamayan bu bütçenin, ne iş dünyasına, ne esnafa, ne işçiye, ne çiftçiye, ne emekliye, ne sanayiciye, ne ihracatçıya verdiği herhangi bir umut da ortada gözükmemektedir.
Şimdi, 1 Kasım seçimlerinde Cumhuriyet Halk Partisinin seçim bildirgesinden kopya çekerek özellikle seçim bildirgenizde koymuş olduğunuz asgari ücretin net olarak işçinin eline verileceği noktasında ve işverene de yük getirmeden bunun uygulanacağı noktasında bu bütçede herhangi bir açıklık yoktur. Ayrıca, çiftçiye ve köylüye gübrenin ve yemin üzerindeki KDV'nin sıfırlanacağı noktasında verdiğiniz sözün de burada, ne şekilde olacağı ve Ocak 2016'dan itibaren uygulanıp uygulanmayacağı konusunda da herhangi bir açıklık yoktur.
Üretim ekonomisinin güçlendirilmesi konusunda özellikle yatırımın, üretimin artırılması, ihracatın artırılması ve bu konularda ne tür teşviklerin, desteklerin verileceği konusunda da bir açıklık maalesef yoktur.
Bugün üretimin önünde, sanayicinin önünde o kadar çok büyük engeller vardır ki, bu engellerin kaldırılması ve bu engellerin giderilmesi noktasında, üretimin üzerindeki yüklerin hafifletilmesi noktasında da bütçede herhangi bir açıklık yoktur.
Geçici bütçe kalıcı bir bütçe değildir ama 1 Ocak 2016'dan itibaren hangi kesimlere ne vereceği, nasıl yardım edeceği, nasıl destek olacağı, nasıl bir uygulama olacağı, işçiden, çiftçiden yana neler uygulanacağı konusunda da herhangi bir açıklık getirilmemiştir.
Bizim amacımız, 5018 sayılı Yasa'nın amaçlarına ve bütçe düzenine uygun bir geçici bütçeyi yapabilmekti. Unutmayalım ki 2015 yılı Bütçe Kanunu'nun Anayasa'ya aykırılıkları daha gündemdeyken siyasi iktidarın ve Meclisin geçici bütçede daha titiz ve daha dikkatli olması ve kanunlara uygun bir şekilde düzenleme yapması gerekirken bu da bu bütçede maalesef ortada gözükmemektedir. Aceleye getirilen yeni dönem bütçesi kadar yine aceleye getirilmiş bir geçmiş dönem bütçesinin denetim süreci, ciddiye alınmayan kesin hesap komisyonları, gerçekten bugün bu bütçe üzerinde birçok şüpheleri de beraberinde getirmektedir.
Sayın milletvekilleri, neyi nereye vereceğini açıklamayan bütçe hesapsızlıkla maluldür ve ne yapacağı da belli değildir.
17-25 Aralıkta paraları nasıl sıfırlamışlarsa bu geçici bütçeyle de denetimin sıfırlanması esas alınmıştır.
Saygıyla arz ederim.
Teşekkür derim. (CHP sıralarından alkışlar)