GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Kişisel Verilerin Korunması Kanunu Tasarısı münasebetiyle
Yasama Yılı:1
Birleşim:60
Tarih:23.03.2016

HİLMİ BİLGİN (Sivas) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; görüşülmekte olan 117 sıra sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu Tasarısı'nın ikinci bölümünde şahsım adına söz almış bulunmaktayım. Bu vesileyle heyetinizi ve aziz milletimizi saygıyla selamlıyorum.

Değerli milletvekilleri, kişisel veri gerçek kişilerle ilgili her türlü bilgi olup bu bağlamda, kişinin kimlik bilgilerinden iletişim, sağlık ve mali bilgilerine, özel hayatından dinî, siyasi görüşüne ilişkin her türlü veri kişisel veri olarak kabul edilmektedir. Gerek kamu gerekse özel kurum ve kuruluşlar bir görevin yerine getirilmesi veya bir hizmetin sunumuyla bağlantılı olarak kişisel veri niteliğindeki bilgileri öteden beri toplamaktadır. Örnek olarak, hepimizin sıkça karşılaştığı İnternet bankacılık işlemlerinde banka görevlilerince, güvenlik gerekçeleriyle kişisel verilerimiz, hatta annemizin kızlık soyadının herhangi bir harfi talep edilmekte, bu işlemleri yapanlar da gerek zaruret gerekse işlemin avantajları nedeniyle işleme rıza göstermektedir. Bir ticari işletmenin müşterilerinin ödeme yöntemine, bir eğitim kurumunun öğrencilerinin başarı ve not durumuna, bir sağlık kuruluşunun hastalarının tedavilerinin seyrine ilişkin bilgileri toplaması hayatın olağan akışında gayet normaldir. Bunun yanı sıra, resmî dairelerce toplanması ve muhafazasında mevzuat gereği zorunluluk bulunan veriler de bulunmakta ve toplanmaktadır. İşte bu bilgilerin, sadece ilgili ve yetkili kişi ve kurumlarca belli şartlar ve kurallar altında toplanması, işlenmesi, muhafazası ve amaca uygun kullanımına yönelik esasların düzenlenmesi mutlak bir ihtiyaç olduğu gibi, Anayasa'yla korunan bir haktır.

Ayrıca, bilgi ve iletişim teknolojilerinin siyasi, sosyal ve ekonomik hayatımızı sarsıcı biçimde değiştiren, dönüştüren etkileri de kişisel verilerin etkin korunması ihtiyacını artırmış ve zorunlu hâle getirmiştir. Mevcut meri mevzuatımızda kişisel verilerin işlenmesi, muhafaza edilmesi ve korunmasına ilişkin bütüncül bir düzenleme bulunmamakta, bu konuya ilişkin yasal düzenlemeler farklı farklı kanunlarda yer almaktadır. İnşallah, yasalaştıracağımız bu düzenlemeyle Anayasa'yla güvence altına alınan temel bir insan hakkı olan kişisel verilerin korunmasına yönelik bütüncül ve detaylı bir mevzuat oluşacaktır.

Bilindiği üzere, 12 Eylül 2010 yılında yapılan halk oylaması neticesinde Anayasa'nın 20'nci maddesinde yapılan düzenlemeyle kişisel verilerin korunması temel bir insan hakkı olarak güvence altına alınmış, kişisel verilerin korunmasına ilişkin esas ve usullerin kanunla düzenlenmesi gerektiği belirtilmiştir.

Yine, ülkemizle ilgili olarak devam etmekte olan, Avrupa Birliği tam üyelik sürecinde sürecin ilerleyebilmesi için kişisel verilerin korunmasına ilişkin temel bir kanunun yürürlüğe girmesi gerekmektedir. Tüm bu açıklamalar ülkemizde kişisel verilerin korunmasına ilişkin kanunun bir an önce yürürlüğe girmesini gerekli kılmaktadır.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Avrupa Konseyi 108 sayılı Sözleşmesi ve Avrupa Birliğinin ilgili direktifi, kişisel verilerin işlenmesine ilişkin ilkelerin uygulanmasını izlemek ve yönlendirmek üzere bağımsız bir şekilde görev yapacak otoritelerin oluşturulmasını öngörmektedir. Bu kapsamda, tasarının 19'uncu maddesiyle, kanunla verilen görevleri yerine getirmek üzere adli ve mali özerkliğe sahip, kamu tüzel kişiliğini haiz Kişisel Verileri Koruma Kurumu düzenlenmiş, 20'nci maddeyle kurumun görevleri belirlenmiştir. Kurumun faaliyetleri hakkında hazırlayacağı yıllık raporları Cumhurbaşkanlığına, Türkiye Büyük Millet Meclisi İnsan Haklarını İnceleme Komisyonuna ve Başbakanlığa sunma zorunluluğu getirilerek kurumun şeffaflığı ve hesap verilebilirliği amaçlanmıştır.

Yine, tasarının 21'inci maddesiyle, kurumun karar organı olarak faaliyet göstermek üzere Kişisel Verileri Koruma Kurulu düzenlenmektedir. Düzenlemeyle kurulun kanunla ve diğer mevzuatla verilen görev ve yetkilerini kendi sorumluluğu altında bağımsız olarak yerine getirirken ve yetkilerini kullanırken hiçbir organ, makam, merci ve kişiden emir ve talimat almadan görev yapması amaçlanmıştır. Kurul üyelerinin belirlenmesinde devlet memuru olmaya ilişkin genel şartları taşıma dışında özel şartlar aranmayarak üyelerin geniş tabanlı alandan seçilmesi amaçlanmaktadır.

Tasarının 28'inci maddesinde kanun kapsamı dışında tutulan hususlar düzenlenmekte olup istisnalar tahdidi olarak belirlenmiştir. Maddeyle kısmen veya tamamen kanun kapsamı dışında tutulacak hususlar özenle ve hassasiyetle belirlenmiş ve istisnalar tahdidî olarak madde metninde sayılmıştır.

Tasarı, yıllardır farklı farklı kanunlarda düzenlenmiş ve mevzuatımızda bu alanda eksik olan bütüncül bir yasal düzenleme ihtiyacını ortadan kaldıracak bir tasarıdır.

Tasarı metni yasalaştığında mevzuatımızda var olan önemli bir eksiği kapatacağı inancıyla tasarının hukuk sistemimize, milletimize hayırlı ve uğurlu olmasını temenni ediyor, hepinizi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)