GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: 65 Yaşını Doldurmuş Muhtaç, Güçsüz ve Kimsesiz Türk Vatandaşlarına Aylık Bağlanması Hakkında Kanun ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarı ve Teklifleri münasebetiyle
Yasama Yılı:1
Birleşim:72
Tarih:13.04.2016

KADİM DURMAZ (Tokat) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 273 sıra sayılı Kanun Tasarısı üzerine Cumhuriyet Halk Partisi Grubu adına söz almış bulunuyor, yüce Meclisi ve aziz milletimizi saygıyla selamlıyorum.

Değerli milletvekilleri, Adalet ve Kalkınma Partisi sayısal çoğunluğunun verdiği avantajı her yasada olumsuz kullandığı gibi bu yasada yine kullanacaktır, buna da tanık olacağız.

Değerli milletvekilleri, ama, bu Mecliste, binlerce şoför esnafını yakından ilgilendiren trafik sigortası düzenlemesi üzerindeki yanlışı anlatacağım.

Bu düzenleme, şoför esnafını daha mağdur etmek, özel sigorta şirketlerini kollamak adına yapılmıştır.

Hepinizin bildiği gibi, şoförler, ekmek paralarını günde on beş-on altı saat direksiyon başında geçirerek kazanmaktadırlar. Siz, bu düzenlemeyle onların poliçe bedelini indirmiyor, şoföre âdeta "Bu işi yapmayın, sıkıntılı yaşama devam edin." diyorsunuz.

Bugün ticari taksilerde kaza riski daha yüksek olduğu için, poliçe bedelleri oldukça afakidir. Ticari taksiler gün boyu trafiktedir. Yüksek poliçe bedelleri tamamen ticari araçların, yani şoför esnafının üzerine yüklenmiş durumdadır.

Ülkemizdeki sigorta şirketleri, topladıkları poliçe miktarının üçte 2'sini muallaka ayırmaktadırlar. Muallakın anlamı, beş yıl içerisinde ortaya çıkacak ölümlü, yaralamalı kazalardaki tazminat bedelleri için yedek akçe, kenara ayrılan paradır. Yani her kaza sonrası, yargı en yüksek limitten tazminat da verse buna göre hesaplanmış rakamlardır. Sonuçta olan şoför esnafına olmakta, esnafın mağduriyeti arttıkça artmaktadır. Garibanın aracı 2 bin TL, trafik sigorta poliçe bedeli 1.100 TL'dir. Bu örnek, konunun vahametini anlatmaya yetiyordur.

Yine, yurt dışı taşımacılıkta Avrupa ortalaması 700 avro iken, biz, o tır esnafına, uluslararası taşımacılık yapanlara ilave 2 bin avroluk bir bedeli daha yüklüyoruz.

AKP Hükûmeti oldubittiyle, yanıltmacayla, yandaş basının da "Müjdeler olsun." diye verdiği haberlerle, ne yazık ki esnafı mağdur etmeye bu yasayla da devam ediyor. Sizler böylece esnafı korumak yerine sigorta şirketlerini koruyorsunuz. Şoför esnafının temsilcisinin çağrılmadığı Plan ve Bütçe Komisyonunda, sigorta şirketleri bir bir gelmiş, temsilcileri de son on yılda zarar ettiklerini o heyete anlatmışlardır. Ama gerçek öyle değil. Ne acıdır ki bu düzenlemeyle koruyup kâr ettirdiğiniz şirketlerin yüzde 80'i yabancı şirketlerdir. Tabii yabancı şirketler para kazanamadıkları yerlerde asla olmazlar. Onlar için tek hedef vardır, daha çok kârdır, kârlılıktır.

Değerli milletvekilleri, 2012 TÜİK verilerine göre Ankara'dan bir örnek vereyim. 7.701 ticari araç var. Bunlardan sigorta şirketlerinin tahsil ettiği bedelin toplamı yaklaşık olarak 30 milyon liradır. Bunun 10 milyon lirasını olası kazalar için ayırıp kalan 20 milyon liralarını muallakta tutmaktadırlar. Bunları ülke genelindeki 22 milyon araca taşıdığınızda ortaya çıkan rakam oldukça afaki kârlarını net bir şekilde göstermektedir. Anadolu'nun ücra illerinde, Tokat'ta, Sivas'ta ve birçok ilde mağdur olmuş bu şoför esnafı poliçede indirim beklerken, bu kararı tekrar gözden geçirip doğru olanı vicdanen yapmakla mükellefiz.

Değerli arkadaşlar, biz Cumhuriyet Halk Partisi olarak kârını artıran şirketlerin değil halkın lehine düzenlemelerin yanında olacağız ve sizlere de söylüyoruz, hiçbir yurttaşımızı çıkardığımız yasalarla mağdur etme hakkına sahip değiliz. Halkımız size her gittiğiniz yerde bunu soracaktır. Yaptığınız yanlıştır, hatadır. Bundan dönün, siz de o erdemi, onuru yaşayın.

Yüce Meclisi saygıyla selamlıyorum. (CHP sıralarından alkışlar)