| Konu: | Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılmasına İlişkin Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 1 |
| Birleşim: | 122 |
| Tarih: | 03.08.2016 |
KAZIM ARSLAN (Denizli) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 409 sıra sayılı Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılmasına İlişkin Kanun'un tamamı üzerine şahsım üzerine söz aldım. Hepinizi sevgiyle, saygıyla selamlıyorum.
Tasarı, genel itibarıyla, vergi borcunun, prim borcunun yapılandırılmasını, vergi cezası, idari para cezası, gecikme zammı, faiz affıyla ilgili birçok konuların affına ilişkin bir düzenlemeyi getirmektedir. Bu düzenlemeyle kamu alacaklarında yeniden yapılandırma yapılarak iş dünyasına bazı kolaylıkların getirildiği de açıklıkla ortadadır. Ancak ne var ki genel anlamda sık sık vergi affının getirilmiş olması birçok dürüst mükellefi rahatsız etmektedir. Bu nedenle, bunların daha düzenli, daha itinalı bir şekilde getirilmesinde fayda vardır diye belirtmek istiyorum.
Yasanın en büyük eksik yönü ise: Bu kanunun net rakamlarla devlete ve sektörlere mali yükünün ne olduğu konusunda mali etki analizi yapılmamıştır. Bu konuda, devlet bu affı yapmakla ne kadar vergiden vazgeçeceğini ortaya koymamıştır. Vergi affı olarak Meclise gelen bu yasanın özellikle kara para aklama yöntemini ortaya getirmiş olması bu yasanın en kritik maddesi konumuna gelmiş bulunmaktadır. Bu nedenle, alın teriyle para kazanan, vergisini ödeyen, borcunu ödeyen birçok mükellefi de bu düzenlemenin rahatsız ettiği açıklıkla ortadadır. Varlık barışı adı altında kaynağı belirsiz paraların yargıdan ve emniyet kontrolünden sorunsuzca geçmesine de zemin hazırlanmış bulunmaktadır. Şimdiye kadar cumhuriyet tarihimizde böyle bir vergisiz varlık barışı kesinlikle olmamıştır. Dünyanın hiçbir yerinde böyle bir barışın olmadığı da kesindir.
Sayın Bakana bu paraların getirilmesiyle ilgili şu öneriyi sunmuştum, demiştim ki: Bu parayı vergisiz olarak ülkeye getiriyorsunuz da bu paranın ne kadarı Türkiye'de kalacak, ekonomiye ne kazandıracak, bu konuda değerlendirme yaptınız mı? Bu para gelir gelmez tekrar dışarıya çıkması hâlinde bunun ülkeye kazancı hiç olmayacak. O nedenle, en azından, girişinde almamışsanız çıkışında vergi almak suretiyle ve belirli bir süre koymak suretiyle bu paranın ekonomiye daha iyi bir şekilde kazandırılmasına olanak sağlamalısınız demiştim ama bizim önerimiz dikkate alınmadı.
Şimdi, iki yılda bir vergi affıyla hem sanayimize ve hem esnafımıza devletimizin uzun vadede katkı yapamadığı, sağlayamadığı ve böylelikle verginin de tahsilatının çok iyi bir şekilde sağlanamadığı da bir gerçektir. O nedenle, esas olan, devletin sık sık vergi affı çıkarması yerine kapsamlı bir vergi reformunun bir an önce yapılmasında fayda vardır diye belirtmek istiyorum.
Bu yasanın genelinde mutabık kaldık ancak ne olursa olsun, 7'nci maddede birçok konunun çıkarılmasını istediğimiz hâlde, bazı düzenlemeler, bazı isteklerimiz yerine getirilmiş olmakla birlikte, birçok kuşkumuzu da giderebilmiş değildir. O nedenle, iş dünyasının beklediği birçok vergi affını, prim, faiz ve ceza borcunu affetmesi sebebiyle bu yasanın çıkarılmasının olumlu olduğunu da söylemek istiyoruz. Ancak, içimizdeki kuşkular ve özellikle, kara para aklanması yönündeki bu maddenin bu yasadan çıkarılmamış olması sebebiyle oyumuzu ret vereceğimizi de belirtmek istiyorum.
Hepinize teşekkür ediyorum, saygılar sunuyorum. (CHP sıralarından alkışlar)