| Konu: | Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarı ve Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 21 |
| Tarih: | 16.11.2016 |
MHP GRUBU ADINA MEHMET GÜNAL (Antalya) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Değerli milletvekili arkadaşlarım, hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Değerli arkadaşlar, kanunun 1'nci maddesi, birinci bölümün başında hemen bizim şu anda bir yukarı, bir aşağı koşuşturduğumuz bütçe görüşmeleriyle...
ÖZGÜR ÖZEL (Manisa) - Bakın, Musa Bey koşuyor, koşarak gidiyor.
MEHMET GÜNAL (Devamla) - Musa Bey gidiyor öbür konuşmaya, ben de şimdi arkasından koşacağım. Sayın Taşcı da burada, o koşmuyor, yavaş yavaş bekliyor. İktidar olunca bu rahatlığı var çünkü onlar burada konuşunca orada konuşmalarına gerek kalmıyor. Gerçi Sayın Taşcı konuşuyor ama hakkını yemeyelim.
ÖZGÜR ÖZEL (Manisa) - İradeyi saraya devretmişler.
MEHMET GÜNAL (Devamla) - Değerli arkadaşlar, şunun için söyledim: Bu, bütçe hakkıyla ilgili çok önemli bir madde yani Meclisin bütçe yapma hakkını elinden alan bir madde konuşuyoruz. Sayın Kubat, sizin hakkınızı yukarıda çok savunuyoruz ama siz bizim hakkımızı burada biraz elimizden alan bir madde geçiriyorsunuz.
Şimdi, önceki gün Sağlık Bakanlığı bütçesinde söyledim, Sayın Hocam burada, söylüyor; eski Müsteşarımız, Komisyon Başkanımız. Ne demek istediğimi o zaman siz de daha iyi anlayıp hak vereceksiniz. Biz orada bir ay bütçe yapacağız diye uğraşıyoruz, sonra on beş gün burada; on iki gün denetliyoruz. Sayıştay, raporları gönderiyor. Kanun tasarıları geliyor, teklifleri geliyor; hiçbirisi ne 5018'e uyuyor ne Mevzuat Hazırlama Yönetmeliği'ne uyuyor. Şimdi, o zaten uymazken yeni bir şey getiriyoruz. Zaten olan bazı yetkileri Bütçe Kanunu içerisine aktarma, döndürme, devretme; bir bakıyoruz, ipin ucu kaybolmuş. Biz neyi denetliyoruz? Sayıştayın zaten bize verdiği, denetlediği raporlar kuşa döndürülmüş durumda. Ben Rapor Değerlendirme Kuruluna "raporları kuşa çevirme kurulu" diyorum artık. Ama, o kuşa çevrilmiş hâliyle bile baktığımız zaman bize bir şeyler ifade ediyor. Sayın Bakanlar orada. Sayın Ağbal varken ilk toplantıda söylemiştik "Bu raporlar böyle olmaz. Bu şekliyle bile bir şeyler içeriyor ama bir an önce yapın." diye.
Şimdi, Sayın Bakanı da ilgilendiren bir kısmı var bu raporların. Şu anda vereceğim örnek de onunla ilgili ve sizin sektörünüzle de ilgili Sayın Ünüvar.
NECDET ÜNÜVAR (Adana) - Dinliyorum.
MEHMET GÜNAL (Devamla) - Sayın Bakana söyledim. Şimdi, bakıyorum; Sağlık Bakanlığının bize sunduğu bütçe kitapçığı arkadaşlar, bütün milletvekillerinin dikkatine sunuyorum. Toplam bütçe var, bu tarafta önce onu okuyayım: Merkezî yönetim bütçesi, kurumlara göre dağılım: Sağlık Bakanlığı 5,8; Kamu Hastaneleri 15,8; Halk Sağlığı Kurumu 10,3; Hudut Sahilleri 151 milyon, İlaç ve Tıbbi Cihaz 130 milyon; Sağlık Enstitüleri 51 yani toplam 32 milyar arkadaşlar. Merkezî yönetim bütçe büyüklüğü bu, Sayın Bakanım. Arkayı çeviriyorum, döner sermaye bütçesi, kurumlara göre dağılım: Sağlık Bakanlığı 1,5 milyar; Kamu Hastaneleri Kurumu 28,9 milyar, Halk Sağlığı Kurumu 1,6 milyar; toplam 31,7. 32'si bütçede, 32'si bütçe dışında.
NECDET ÜNÜVAR (Adana) - Ama döner sermayeyi...
MEHMET GÜNAL (Devamla) - Bir saniye Sayın Hocam, anlatıyorum, müsaade edin yani, bu girizgâhtı.
Peki, biz ne yaptık daha önce, döner sermayelerle ilgili ne çalışmalar yaptık? Döner sermayeye ne harcandığı, ne geldiği, ne gittiğine dair bizim Sayıştay denetimiyle ilgili bir bilgimiz var mı? Bizim bütçemiz içinde mi bu? Değil. Meclis bütçeyi denetliyor. Hani, neyi denetliyoruz? Yani, benim verdiğim kadarını sen... Tamam, bunun nereye harcandığı doğru olabilir, haklı yere harcanmış olabilir ama benim bütçe hakkım nerede, benim denetim hakkım nerede? Şimdi, nereye harcandığını, kime verildiğini...
NECDET ÜNÜVAR (Adana) - Ama, denetleyen mekanizma var Sayın Günal.
MEHMET GÜNAL (Devamla) - Bakın, Sayın Ünüvar, 5018 sayılı Kanun'un şu anda değiştirdiğimiz 5'inci maddesinde kamu mali yönetiminin uyumlu bir bütün olarak oluşturulacağı ve Türkiye Büyük Millet Meclisinin bütçe hakkına uygun olarak yürütüleceği belirtilmiş ve burada da bütçe türlerini tanımlamış, "merkezî yönetim bütçesi, sosyal güvenlik kurumları ve mahallî idareler" diyor. "Döner sermaye bütçeleri" diye bir şey var mı? Yok. Yani, peki, şimdi nasıl olacak? 12'nci maddedeki bütçe türleri içerisinde yok. E, buraya geliyoruz, bize verilen yetki var, Plan ve Bütçe Komisyonunun, Meclisin bütçe hakkı ayrı yasalarla düzenlenmiş, muhalefet şerhimizde de belirttik. Yani, bunun için ayrı kanunlar var. Meclisin yasama yapma yetkisi ayrı ama bütçe hakkımız ayrı, bütçe hakkıyla ilgili denetleme hakkımız ayrı. Bunu ayrı ayrı belirtmiş kanun koyucu, hem Anayasa'da hem ilgili kanunlarda belirtmiş.
NECDET ÜNÜVAR (Adana) - Yukarıdaki görüşmeler de bir denetleme değil midir Sayın Günal?
MEHMET GÜNAL (Devamla) - Hayır, aynı şeyi söylüyorum, şimdi, bakın, yani...
NECDET ÜNÜVAR (Adana) - Orada da bir denetleme yapıyorsunuz zaten.
MEHMET GÜNAL (Devamla) - Orada bir denetim yok işte, orada bir denetim yok.
Şöyle Hocam: Sayın Bakan gayet iyi biliyor, döner sermayelerle ilgili yönetmelikleri çıkarması gerekiyor. Sağlık Bakanlığı kendi yönetmelik çıkarmış, onunla düzenliyor, daha henüz döner sermaye yönetmeliği yok. Yani, onunla düzenlenmesi gerekiyor.
Bakın, burada yazıyor, Sayıştayın kuşa çevrilmiş raporunda bile, dikkatle okursanız, nerelerde aksaklık olduğu yazıyor. Muhasebe sistemi eksik, bilgiler eksik. Bakın, doğruluğunu tartışmak ayrı, benim doğruluğunu tartışabilmem için benim elimde bir şeylerin olması lazım. Diyorum ki eleştiriler burada. Tek tek şimdi bulguları okuyacak halimiz yok ama işin felsefesini anlatıyorum Sayın Hocam.
Burada diyor ki -daha önce fıkra vardı-: "Döner sermaye işletmelerinin 31/12/2007 tarihine kadar yeniden yapılandırılacağı belirtildi." Sonra 2010 olarak güncelledik. Sonra ne oldu? Altı sene geçti üstünden. Kurumlar hâlâ "Efendim, yönetmeliğimiz yok. Efendim, Maliyeyle sistemimiz uyuşmuyor." diye diye böyle gidiyor. Bizim söylediğimiz bu, sizin için de lazım; neyi, nereye harcadık, nereden geldi, ne kadar geldi?
Şunu söyleyeyim sizinle ilgili Hocam, o gün yoktunuz, Sayın Bakana söyledim: Siz asaleten başhekimsiniz, alıyorsunuz 100 lira; vekâleten atanan, tazminatlar farklı hesaplandığı için alıyor üstüne 20 lira daha fazla. Asaleten görev yapandan vekâleten görev yapan yüzde 20 fazla alıyor; örnek söylüyorum yani rakamı atıyorum. Burada yazılan bu. Şimdi, döner sermayeyi sadece bir yerlere harcama yapabilme yeri olarak görürsek... Aynı şekilde şimdi burada yaptığımız da o. Sermaye aktarma, döndürme yetkisi vermişiz, bakın.
Değerli arkadaşlar, o zaman ne oluyor biliyor musunuz? Bütçe dışı ödenekleri Sayıştay bize gönderiyoruz, bakıyoruz, 2 nokta küsur vermişiz Sağlık Bakanlığına, yıl sonunda kaç harcamış? 4,8. 2 misli harcama yapmış. Peki, nerede benim bütçe hakkım ya? Aktar döndür, aktar döndür; e, o zaman sağlığa verdiğin para nereye gitti? Burada yazıyor. Şimdi, biz bunun...
NECDET ÜNÜVAR (Adana) - Genel bütçede mi yazıyor?
MEHMET GÜNAL (Devamla) - Evet, genel bütçe içindeki aktarma, döndürmelerle yapılan rakamı söylüyorum Hocam. Burada var. Siz tabii dediği gibi "Muhalefet koşsun biraz." diyorsunuz da işte biz koşuyoruz, okuyoruz satır aralarında, bir taraftan bir tarafa koşarken. Hemen söyleyeyim rakamı da: Başlangıç ödeneği, toplam ödenek 2015 yılı kesin hesabında 2,162. Yıl içerisinde 2.337 aktarma ekleme yapılmış, 246 milyon düşülmüş. Neticede kullanılabilir bütçe ödeneği 4,8. Arkadaş, ben vermişim 2,8; sen harcamışsın 4,8. Ya, şimdi bunun nereye gittiği -personele mi gitti, şuraya mı gitti- o ayrı bir konu. Ben sana 2,8 yetki veriyorum, sen 4,8 kullanıyorsun, benim nerede kaldı bütçe hakkım arkadaş? Aynısını söylüyorum; tamam, varsa yatırım yapalım, doktorlarımıza daha fazla para vereceksek verelim. Muayene ücreti, o ayrı konu, onu tartışalım ama 32 milyar bütçe, 32 milyar döner sermaye olur mu arkadaşlar ya? Yani o zaman "Ne oluyor?" diye soruyoruz. Bu, bütçe dışı dediğimiz şey. Döner sermayenin bir mantığı var, belli konularda yapılıyor, tamam, eyvallah ama böyle olduğu zaman bizim o bütçeden bahsetmemiz, bütçe hakkından Meclisin bahsetmesi sorunlu hâle geliyor.
Aynı şeyi konuştuk, biz burada yapıyoruz, bir sürü kanun var, garanti veriyoruz. Sayın Bakan sadece Bilkentinkini göndermiş, baktık şehir hastaneleri, örnek verdim. Devletin kurumlarına sorduk kanun çıkarken; Sayın Akdağ yine Bakandı, siz de oradaydınız. İlgili kurum Hazine ve DPT'nin müsteşar yardımcılarına sorduk: "Bunun garantisini nasıl yapacaksınız, borçta nasıl göstereceksiniz?" Kalkınma Bakanlığımızın Müsteşar Yardımcısına dedik ki: "Ülkemizin orta, uzun vadede yatak hedefi nedir? Mevcut durum nedir?" "On binde 26." "Hedefimiz ne?" "On binde 30." Türkçesi ne? 27-28 bin; 120 bin küsur yatak var, üzerine koyduğumuz zaman bunlar da geliyor. Şimdi koyuyoruz, şehir hastaneleriyle ilgili potansiyele, kapasiteye bakıyoruz: "41 bin olacak." diyor. 100 milyon nüfusumuz olsa bile on binde 40'ın üstüne geçiyor. Bu kaynağı ben niye harcıyorum? Şehir hastaneleri, tamam, güzel, yapalım. Yıldızımızı üç yıldızdan dört yıldıza çıkaralım diye yirmi beş sene boyunca milyarlarca lirayı, doları niye verelim ya? Bunun bir hesabı kitabı olması lazım, onu anlatmaya çalışıyorum. Benim bilgim dâhilinde değil, bütçede yok, hiçbir yerde yok. "Kira ödedikçe, realize oldukça geçecek, bir yük olarak görünür. Ama garantim var bir şey olduğu zaman." Hasta garantisi olur mu? "Yüzde 70 hastayı ben sana sağlayacağım." diyorsun ya! Hastalığın garantisi mi olur? Hastaneyi otel doldurur gibi... Tamam, hadi, yoldan geçeni anladık yani müşteri geçiyor, "Geçmezse parasını vereceğim arabanın." diyorsun da hastane doluluk oranı garantisi olur mu arkadaşlar? Bunlar gidiyor yani söylediğimiz, buraya niye bu kadar para veriyoruz? Bütçenin dışında döner sermaye bütçe kadar olmuş.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
MEHMET GÜNAL (Devamla) - Dolayısıyla, Meclisin bütçe hakkını korumak sadece muhalefetin değil sizlerin de görevi. Nereye harcandığı önemli, harcamaların doğru olması ayrı bir konu.
BAŞKAN - Mikrofonunuzu açıyorum Sayın Günal.
MEHMET GÜNAL (Devamla) - Bitiriyorum Başkanım.
Nereye harcandığını denetlemek bizim görevimiz, anayasal olarak İç Tüzük'ten ve 5018'den kaynaklanan görevimizdir.
Hepinizi bu hakkımızı korumaya çağırıyor, saygılar sunuyorum. (MHP sıralarından alkışlar)