GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Millî Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarı ve Teklifleri münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:30
Tarih:01.12.2016

DENİZ DEPBOYLU (Aydın) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Milliyetçi Hareket Partisi Grubumuz adına vermiş olduğumuz önergemizle ilgili olarak söz almış bulunmaktayım. Aziz Türk milletini ve sizleri saygıyla selamlıyorum.

Sayın milletvekilleri, Millî Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğü 17/9/2015 tarihinde yaptığı düzenlemeyle özel okullar ile özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde görevlendirilecek yeterli sayıda rehber öğretmen olmadığı ve temininde sıkıntı yaşandığı iddiasıyla öncelikle bu alanlara kaynak gösterilen yükseköğretim programlarınca karşılanması amacıyla da rehberlik kursu düzenleme kararı almıştır. Duyuru incelendiğinde, kursların katılımının felsefe grubu öğretmenleri mezunlarını, ortaöğretim alan öğretmenliği tezsiz yüksek lisans ya da pedagojik formasyon programı belgesi bulunan felsefe bölümü ve sosyoloji mezunlarını, eğitim fakültelerinin eğitim programları ve öğretimi, eğitim yöneticiliği ve denetçiliği, eğitimde ölçme ve değerlendirme, eğitim yönetimi teftişi ve planlaması ve halk eğitimi bölümü ana bilim dalı mezunları olup özel okullar ile özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde hâlen görev yapmakta olan öğretmenlerin hizmet içi eğitimle ve sonucunda rehber öğretmen olarak görev alabilecekleri hükmü düzenlenmiştir.

Sayın Bakan, aslında bu bir diş hekimine beyin ameliyatı yaptırmak gibi bir şey olur diye düşünüyorum çünkü her alanın eğitimi birbirinden farklı. Rehber öğretmenlik, psikolojik danışmanlık eğitimi veren üniversitelerin lisans bölümleri yüksek puanlarla öğrenci almaktadır. Kimi üniversitelerin psikoloji bölümü ve psikolojik danışmanlık ve rehberlik bölümleri giriş puanları bazı hukuk fakültelerinden daha yüksektir. Bu bölümlerin derslerinin teorik ve uygulamaya yönelik özellikleri nedeniyle felsefe, sosyoloji bölümlerinde olabildiği gibi açık öğretim fakülteleri veya uzaktan eğitim veren fakültelerin programlarına alınmamıştır. Bu lisans programları dört yıl boyunca, temel psikoloji, gelişim psikolojisi, fizyolojik psikoloji, psikolojik danışma ve rehberlik, bireyi tanıma yöntemleri, insan ilişkileri ve iletişim, psikolojik danışmanlıkta konsültasyon, ruh sağlığı ve hastalıkları, özel eğitim, okulda gözlem, psikolojik danışma ve sosyal destek, yaşam dönemleri ve uyum problemleri, kişilik kuramları, psikolojik testler, mesleki rehberlik ve danışmanlık ilke ve teknikleri, kültüre dayalı psikolojik danışma, aile ilişkileri, travma yaşantıları, grupla psikolojik danışma, davranış bozuklukları, uyumsuz çocukların eğitimi, çocuk istismarı ve ihmali, psikolojik ölçme araçları geliştirme, öğrenme güçlükleri, bağımlılık ve psikolojik danışma, kriz ve krize müdahale, evlilik ve aile danışmanlığı, psikodrama, farklı kuram ve yöntemlerin eğitiminin verildiği teorik, uygulamalı ve süpervizyon destekli bir eğitim programıdır. Dört yıl süren rehberlik ve psikolojik danışmanlık eğitiminde öğrencinin toplam aldığı 240 kredinin 220'si psikolojik danışmanlık mesleğinin icrasıyla ilgilidir. Bu kadar önemli bir eğitimin, uzun süren bir eğitimin, 224 saat süren kısa bir kursla bireylere kazandırılmaya çalışılması mümkün değildir.

Alanında uzmanlaşmış, mesleğe münhasır eğitim almış psikoloji ve psikolojik danışmanlık ve rehberlik mezunlarının işsizlik sayısı azımsanamayacak kadar artmıştır. Bu yaklaşık 10 bin civarındadır. Bu kadar kişi, bu kadar yeni mezun, 10 bin civarında mezun atama beklerken, kısa süreli rehberlik kurslarıyla bu eğitimin verilerek yeni gruplar oluşturulmaya çalışılması hakkaniyet ilkesine aykırıdır. Bu, aynı zamanda meslekler arası uzmanlaşmayı anlamsız kılmakta, bilimsellik ilkesine de aykırı olmaktadır. Ayrıca, Millî Eğitim Bakanlığının yine belli bir yönetmeliğinde -ki bu Talim Terbiye Kurulunun bir yönetmeliği- bu programlara atanabilecek öğretmenlerin kimler olabileceği de verilmiş. Bunlar rehberlik ve psikolojik danışmanlık mezunları, eğitimde psikolojik hizmetler ana bilim dalı mezunları ve pedagojik formasyon eğitimi almış olmak şartıyla psikoloji mezunlarıdır. Tüm bu meslekî alanlarda bilimsellik ilkesine duyduğumuz saygıyla bu alan ihlallerinden doğan haksızlığa son verilmesini rica ediyoruz. Kısa süreli açılan bu rehberlik kurslarının meslektaşlarım adına kapatılmasını rica ediyorum.

Ayrıca, anaokullarında psikolojik danışmanlara, rehber öğretmenlere norm kadro verilmemesini de çok anlayamamış durumdayız. Zira bu, gelişimsel rehberlik ilkesine aykırıdır. Bu kadar çok mezun varken, bu kadar çocuğun ihtiyacı varken, bu kadar çok sorun varken bu sorunların çözülmesi için desteğinizi bekliyoruz.

Yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum. (MHP ve CHP sıralarından alkışlar)