GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Bazı Kanunlarda ve Bir Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifleri münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:93
Tarih:17.05.2017

MEVLÜT KARAKAYA (Adana) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; görüşülmekte olan 475 sıra sayılı Kanun Teklifi'nin 2'nci maddesine Milliyetçi Hareket Partisi olarak vermiş olduğumuz önerge üzerinde söz almış bulunuyorum. Yüce heyetinizi saygılarımla selamlıyorum.

Değerli milletvekilleri, 1'inci madde üzerinde konuşurken de ifade ettiğim gibi, bu tür af ya da benzeri düzenlemeler, aslında mevcut yapı ve sistemimizin birer çıktıları ve sonuçlarıdır. Biz konu üzerinde, daha çok sonuçlara eğiliyoruz, çıktılar üzerinde tartışıyoruz, bunların ortaya çıkardığı zarar ya da tahrifatların giderilmesi yönündeki düzenlemeler üzerinde konuşuyoruz. Daha önce de ifade ettiğim gibi, aslında yapısal düzenlemeler yapılmadığı sürece bu konuları yine tartışmaya devam edeceğiz.

Değerli milletvekilleri, aslında bu afların neden olduğu adaletsizliğin karşılığı olarak vergiye uyumlu mükelleflere bir avantaj sağlanmaktadır. Bu, adalet açısından uygun olarak düşünülebilir ama çok yeni bir müessese ve kavramı da... Maalesef beceriksizliğimiz yüzünden vergi yapısını etkin ve adaletli bir yapıya kavuşturamamadan kaynaklanan bir durum. Herhâlde artık mali literatürümüze, vergi literatürümüze yeni bir kavram daha girdi. Mükelleflerin ayrımı yapılırken bundan sonra uyumlu mükellef, uyumsuz mükellef şeklinde ayrımlar da olacak. Bu ayrım, aslında bizim vergi sistemimizi, vergi yapımızı etkin ve adaletli bir duruma getirememek ya da etkinlik ve adalet optimizasyonunu yapamamamızdan kaynaklanıyor.

Değerli milletvekilleri, vergi yapımıza bir baktığımızda, vergi kompozisyonuna baktığımızda ve uygulamaya baktığımızda, uygulamada vergilerin önemli bir kısmının belki etkin olduğunu ama adalet yönünden çok ciddi sıkıntıların olduğunu görüyoruz. Özellikle son zamanlarda yapılan bilimsel çalışmalara bakacak olursak etkinlik yönünden, dolaylı vergiler dolayısıyla, dolaylı vergilerin toplanması, toplanma maliyetindeki düşüklükler ve etkinlik yönüyle uygun bir vergi olması ama adalet yönünden de tamamen tersi bir durum söz konusu olması nedeniyle adalet yönüyle ciddi bir şekilde eksik ama etkinlik yönüyle bir noktaya kadar kabul edilebilir bir durum olduğunu ifade edebiliriz. Ama bunları yapısal olarak düzenlemeden bu tarz af ya da benzeri birtakım düzenlemelerle bizim sonuç almamız mümkün değil, aralar sıklaşmaya başladı, sorunlar artmaya başladı. Biraz önce, arada, birçok insan aradı "Neden matrah artırımı bu yasada yok? Neden kapsam daha geniş değil? Neden dondurulmuş BAĞ-KUR borçları bu kapsamın içerisine alınmıyor?"... Yani kapsamın daha da genişletilmesini ve yapılan düzenlemelerin, iyileştirmelerin daha artırılmasını istiyorlar. Burada ifade etmek istediğim şu: Yapısal sorunlar çözülmeden bizim burada mesai harcamamız, gayret sarf etmemiz beyhudedir.

Değerli milletvekilleri, bu vesileyle bir konuyu daha gündeme getirmek istiyorum. Biliyorsunuz bu ülke bir tarım ülkesidir. Bugün 17 Mayıs, geçen yıl 17 Mayısta Çukurova'da, Adana'da hasat başlamıştı ve bu yıl belki birkaç gün gecikmeyle önümüzdeki günlerde hasat başlayacak, buğday hasadı ve önümüzdeki günler, yine buğday piyasalarının konuşulmaya başlandığı, fiyatlarının konuşulmaya başlandığı günler olacak. Buradan Hükûmete, buğday piyasasının oluşumu noktasında gerekli tedbirleri alması, alımla ilgili gerekli tedbirleri ve piyasa fiyatını regüle edecek fiyat açıklamasının bir an önce yapılması gerektiği uyarısını yaparak yüce heyetinizi tekrar saygıyla selamlıyorum. (MHP sıralarından alkışlar)

BAŞKAN - Teşekkür ederim Sayın Karakaya.