GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Sanayinin Geliştirilmesi ve Üretimin Desteklenmesi Amacıyla Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:110
Tarih:18.06.2017

SERDAL KUYUCUOĞLU (Mersin) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.

Sanayinin Geliştirilmesi ve Üretimin Desteklenmesi Amacıyla Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı'nın 86'ncı maddesi üzerine söz almış bulunuyorum; bu vesileyle hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Şimdi, burada enteresan bir durumla karşı karşıyayız. Bir torba yasa geliyor, burada Ulaştırma Bakanlığının görev ve yetkileri değiştiriliyor veya ilaveler yapılıyor. Şimdi, ben Ulaştırma Komisyonundayım, Habib Bey burada mı bilmiyorum, Mustafa Bey, diğer arkadaşlar bu Ulaştırma Komisyonundaki arkadaşların yüzde 90'ı mühendis kökenli, konuya da hâkim arkadaşlar ama bu, Ulaştırma Komisyonuna gelmiyor, başka bir komisyonda görüşülüyor ve buraya da katılıyor. Şimdi, bu, doğru bir çalışma yöntemi değil bana göre.

Bunun içerisinde özellikle bu maddeden çıkardığımız en önemli sonuçlardan biri de kamu-özel iş birliği alanının daha genişletilmesi yani hani şu vatandaşın geçmediği köprünün, otoyolun, tedavi olmadığı hastanenin parasını ödemek zorunda kaldığı model var ya, o modeli biraz daha genişletiyoruz.

Bir diğer tespitimiz de, Bakanlığın görev ve yetkileri arasına bu Kanal İstanbul, adı konmadan konmuş, denizler arasında kanallar yapılması, birleştirilmesi şeklinde. Şimdi, bu projenin gerçekten -milyarlarca dolarlık proje- iyi incelenmesi gerekiyor, iyi etüt edilmesi gerekiyor. Türkiye'ye ne getirecek, ne götürecek; uluslararası anlaşmalar bu konuda ne getiriyor; iyi değerlendirilmesi lazım. Yani şimdi, burada bu torba yasanın içine konmuş, hiç tartışılmıyor, böyle işte akşamüzeri bir şekilde geçiyor.

FEVZİ ŞANVERDİ (Hatay) - Serdal Bey, iftar saati geldi.

SERDAL KUYUCUOĞLU (Devamla) - Şimdi, bunun iyi tartışılması gerek çünkü Türkiye'yi çok büyük bir külfetin içerisine sokuyor bu tarz kanallar. Şimdi 50-60 metre genişliğinde bir kanal yapılacak. Şu andaki İstanbul Boğaz Köprüsü'nün geçişi 1.500 metre. Biz 1.500 metrenin geçişini yönetemiyorsak -kusura bakmayın- bu, ne kadar gerçektir, ne kadar doğru bir proje tartışmak lazım. Ben bunu bu ülkenin vatandaşı bir mühendis olarak söylüyorum. Yani bir partili olarak söylemiyorum.

Şimdi, bu modellerle birçok proje yapıldı, "kamu-özel iş birliği" adı altında. Bu sayede İstanbul'u iki kıtadan üçüncü kez bağlayan ve geçiş garantisiyle inşa edilen Yavuz Selim Köprüsü'nün de ödemesine diğer iki köprünün yıllık geliri yetmiyor. Bakın, bir köprünün ödemesine iki köprünün geliri yetmiyor.

MUSTAFA ILICALI (Erzurum) - Yeter Serdal Bey, yeter.

SERDAL KUYUCUOĞLU (Devamla) - Devlet, sözleşme gereği üçüncü köprüyü yapan firmaya 135 bin araç geçiş bedeli ödenmesi taahhüdünde bulunuyor. Yani diğer iki köprünün gelirinin üzerine 152 milyon lira ekleyerek firmaya ödeme yapacak.

MUSTAFA ILICALI (Erzurum) - Gittikçe artıyor Serdal Bey, acayip artıyor.

SERDAL KUYUCUOĞLU (Devamla) - Şimdi, Karayolları Genel Müdürlüğünden aldığımız bilgiye göre, 15 Temmuz Şehitler Köprüsü ile Fatih Sultan Mehmet Köprüsü'nün 2016 yılında toplam geliri 380 milyon lira. Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nü yapan firmaya ödenmesi gereken ise 532 milyon lira. Yani şimdi bu yine Gebze-Orhangazi-İzmir Projesi'nin yapım süresi yedi yıl. 20 Mart 2013 tarihi ise sözleşmenin yürürlük tarihidir. Bakın, buraya iyi dikkat edin. Bitiş tarihi 20 Mart 2020. Oysa projenin bir kısmı olan İzmit Körfez Geçişi, 1 Temmuz 2016'da yani dört yıl önce bitirildi, hizmete açıldı. Peki, burada geçiş ücretlerinin uygulamasına başlandı. Projenin tamamlanmasına dört yıl kalmasına rağmen bu taahhüt edilen para ödeniyor. Bunun ödenmemesi lazım. Erken bitirdiğine göre oradan bir kazanç elde edecek, kendinin olabilir. Tamam ama devlet, niye o taahhüdü yerine getiriyor? Devlet burada milyarlarca liralık zarara uğruyor. Bakın, o firma, oradan aldığı parayla otoyolun devamını yapıyor, cebinden para koymadan.

Şimdi, bu anlaşmaların hiçbiri Türkiye yararına değil.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

SERDAL KUYUCUOĞLU (Devamla) - Biz, yolların yapılmasına, otoyolların, köprülerin yapılmasına karşı değiliz. Biz, şartların doğru olmasını istiyoruz. Türkiye zarara uğratılmasın istiyoruz. Bizim bütün hedefimiz o.

Teşekkür ederim. (CHP sıralarından alkışlar)