| Konu: | Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Amacıyla Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 59 |
| Tarih: | 14.02.2018 |
BAKİ ŞİMŞEK (Mersin) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 518 sıra sayılı Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Amacıyla Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı'nın 4'üncü maddesindeki önergemiz üzerinde Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına söz almış bulunmaktayım, Gazi Meclisi saygıyla selamlıyorum.
Kat Mülkiyeti Kanunu'nun 10'uncu maddesinin dördüncü fıkrasında yapılan değişiklikle, hak sahiplerine isabet eden bağımsız bölümlerin belirlenmiş olması şartıyla arsa maliki ile yüklenici arasında düzenlenen kat karşılığı inşaat sözleşmesi, kat karşılığı temlik sözleşmesi ve bağımsız bölümlerin taksimine ilişkin noterlik sözleşmesine istinaden inşa edilecek olan binaya ilişkin cins değişikliği, kat irtifakı ve kat mülkiyeti tesis işlemi müteahhit tarafından yapılabilmektedir. Ayrıca "Tapuya tescil işlemlerinde elektronik ortamda düzenlenen ve ilgili idare tarafından onaylı mimari proje ile yönetim planı esas alınır. Mimari proje ile yönetim planında malik imzası aranmaz." denilmektedir.
Değerli milletvekilleri, tabii, belki hepimiz gayrimenkul alıp satıyoruz veya herkesin bir evi, dükkânı var ama hiç kimse konut alırken ya da iş yeri alırken tapuda yönetim planına bakmaz. Aslında, yönetim planı çok önemlidir. Yönetim planı, almış olduğunuz sitede veya iş yerinin bulunduğu yerde ortak kullanım alanlarıyla ilgilidir. Burada, yönetim planının malik imzası aranmaksızın direkt yükleniciye verilmesi art niyetli kişiler tarafından olumsuz olarak kullanılabilir yani yüklenici firma, ortak kullanım alanlarını yönetim planına şerh düşerek kendisinin kullanmasını... Park, içerisindeki sosyal tesisler, özellikle yazlık yapılan siteler içerisinde birçok sorunla karşı karşıya kalınabilir. Bunun önünü almak için yapılan kat karşılığı noter sözleşmesine mutlaka yönetim planı da eklenmelidir, bunun çaresi budur. Sözleşmeye eklenmediği takdirde arsa sahiplerinin...
Türkiye'de müteahhit olmak için herhangi bir diploma sorulmuyor, Türkiye'de herkes müteahhitlik yapabiliyor. Belki başka bir meslek grubundan bir iş yeri açacak olsanız size "Kalfalık, ustalık belgeniz var mı?" diye sorulur ama Türkiye'de herkes müteahhitlik yapabiliyor, müteahhitlik yapanların da yüzde 90'ı mimar ya da inşaat mühendisi değil, herkes müteahhitlik yapabiliyor.
Burada, kat irtifakı, kat mülkiyeti... Bizim piyasada karşılaştığımız birçok sorunda kat irtifakları bile birçok yerde, birçok sitede doğru kurulmamış. İnsanlar kredi kullanırken ya da tapuda bir işlem yapacak oldukları zaman projeler incelendiğinde birçok insanın oturduğu dairenin tapusunun kendisine ait olmadığıyla karşılaşabiliyoruz. Adamın kendi dairesi bildiği daire karşı komşusunun, yan komşusunun ya da üst komşusunun dairesi çıkabiliyor. Bu konuda da insanlarımız yeteri kadar bilinçli olmadıkları için... Dolayısıyla arsa sahipleri de burada bu planları, projeleri sağlıklı bir şekilde inceleme şansına sahip değiller. Müteahhitler çizmiş oldukları bir tane kroki üzerinden kat karşılığı sözleşme imzalıyorlar "Burada 1'inci kat 1'inci daire sizin, 2'nci kat 2'nci daire sizin." gibi. Daha sonra, mimari proje çizerken de bu dairelerin büyüklüğünde ya da iş yerlerinin büyüklüğünde oynama yapabilirler. Onun için bunun tekrar gözden geçirilmesi lazım.
Burada, tabii, LİHKAB büroları kuruldu. AK PARTİ Hükûmeti döneminde Türkiye'de 200'ün üzerinde LİHKAB yani yetkili harita mühendislik büroları kuruldu ama o yıllardan bu tarafa LİHKAB büroları, mühendis odaları ve serbest harita büroları arasındaki çatışma maalesef bir türlü bitmedi.
Harita mühendisliğinin bir diğer adı "ölçme mühendisliği"dir, harita mühendisi aynı zamanda ölçme mühendisidir. Yalnız, harita mühendislerinin şu anda ölçü yapmaya yetkisi yoktur. Türkiye'de binlerce harita mühendisi bürosu var, 3 binin üzerinde şu anda yetkili büro var, belki 20 bine yakın harita mühendisi bu bürolarda çalışıyor ama ölçü yapma, kroki verme yetkisi sadece LİHKAB bürolarına verildi. LİHKAB'la ilgili de 3 tane sınav açıldı; bu 3 tane sınavın 2 tanesi iptal edildi, 1 tanesi geçerli sayıldı. Bu sınavı kazananların da çoğunluğu devlet memuru olanlar, Tapu Kadastro Genel Müdürlüğünde çalışanlar başarılı oldular çünkü bunlara ek puan verildi sınavda. Normal, serbest çalışan bir harita mühendisi veya yeni mezun bir harita mühendisinin bu sınavda başarılı olma şansı yoktu; diğerlerine 15 puan, 20 puan, 8 puan ek puan verildi ve sınavı bunlar kazandılar. Defalarca mahkemelere taşınıp iptal edilmesine rağmen bu sorun çözülmedi. Aslında bu tasarıyla beraber mutlaka buna da bir çözüm getirilmesi... Serbest harita mühendislerinin mesleği bu, işi bu; 20 bine yakın insan buradan ekmek yiyor, ekmeğini buradan kazanıyor. Bu insanlara mutlaka ölçme yetkisi... Yani harita mühendisine 18 uygulaması ve kentsel dönüşüm yetkisi veriyorsunuz ama harita mühendisi bir arsayı, bir araziyi ölçme yetkisine sahip değil.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAKİ ŞİMŞEK (Devamla) - Böyle bir şeyin kabul edilebilmesi mümkün değil. Bunun da bu tasarıyla mutlaka düzeltilmesi gerektiğini belirtiyor, yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum. (MHP sıralarından alkışlar)
BAŞKAN - Teşekkür ederim Sayın Şimşek.