| Konu: | CHP Grubu önerisi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 1 |
| Birleşim: | 10 |
| Tarih: | 25.07.2018 |
AK PARTİ GRUBU ADINA MEHMET HABİB SOLUK (Sivas) - Sayın Başkan, Genel Kurulu ve zatıalinizi saygıyla selamlıyorum.
Konu dün de gündeme geldi, bugün de gündeme geldi. Yalnız bir gerçeğin siyaset adına göz ardı edildiğinden dolayı üzüntülerimi de ifade etmek istiyorum. Söylenenlerin hepsine katılıyoruz ancak burada iddia edildiği gibi herhangi bir ihmal yoktur. Devlet Demiryolları tarihî bir kurumdur, bu kurumda çalışan bütün personel, kontrol mühendisi de, genel müdürü de, diğer personeli de konusunda uzman personellerdir, yetişmiş personellerdir. Biraz önceki hatibin ifade ettiği gibi, evet, kazaların yüzde 100 önlenmesi mümkün değildir. Mümkündür, nerede? Bu ancak Karacaahmet Mezarlığı'nda olur çünkü orada bir hareket yoktur ama hareketin olduğu yerde kaza olmayacak, sıfırlanacak diye bir şey söz konusu olamaz. Burada, yüzde 2'ye bu kazayı sokabiliriz çünkü bu kazanın vuku bulduğu yerde altı saat içerisinde 7 sefer treni, 6'sı yük, 1'i de kaza yapan yolcu treni olmak üzere 7 sefer geçmiş.
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Bu bahane değil.
MEHMET HABİB SOLUK (Devamla) - Altı saat sonra dönen yolcu treni afetten dolayı, yoldaki boşalmadan, raylar altındaki, menfez altındaki, çevredeki boşalmadan dolayı, titreşimden dolayı... Lokomotif geçmiş, 1'inci vagon geçmiş, geri kalan 5 vagonun dray olması sonucu kaza meydana gelmiştir. Kaza acıdır. Biz Meclis araştırması yapılmasın demiyoruz ancak konuyla ilgili, ilgili idare de, adli yargı da soruşturma, araştırma başlatmıştır, bunun sonucunun beklenmesi en doğal olaydır. Lütfen, 2003 öncesine, 1946 ile 2003 arasına bir göz atın. Raylar duruyor, üzerinde âdeta vagonlar yürüyordu. Ortalama hızı zaman zaman 10 kilometrelere, 5 kilometrelere düşmüş bir demir yolu vardı.
MAHMUT TOĞRUL (Gaziantep) - Siz hızlandırdınız, kazalar da hızlandı.
MEHMET HABİB SOLUK (Devamla) - Atatürk'ün emanet ettiği demir yolları kaderine terk edilmişti. Ancak 2003'te Türkiye Cumhuriyeti Başbakanı Sayın Recep Tayyip Erdoğan'ın "Devlet Demiryolları mutlaka devlet politikası hâline getirilmelidir." diye vermiş olduğu talimat üzerine, 11 bin kilometre demir yolunun 10 bin kilometresi tamamen yenilenmiştir, yeni yapımdan tek farkı eski güzergâhlar kullanıldığı için sadece ve sadece istimlak bedelleri ödenmedi.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
MEHMET HABİB SOLUK (Devamla) - Bu kazanın olduğu yerde de devamlı, her yerde, bütün demir yolu güzergâhlarında, dünyada olduğu gibi, dünyanın kullandığı teknik ve teknolojilerle kontroller yapılmıştır.
BAŞKAN - Teşekkür ederim Sayın Soluk.
TURAN AYDOĞAN (İstanbul) - Bu kadar insan niye öldü Sayın Hatip?
MEHMET HABİB SOLUK (Devamla) - Bir ihmal söz konusu değildir.
İdarenin ve adli yargının kararını müteakiben Mecliste araştırma komisyonu da kurulabilir ama "Mecliste araştırma açalım, idari yargıyı kenara bırakalım." demek de yargıya bir güvensizliktir.
Hepinize saygılar sunuyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)