GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: 2019 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi ile 2017 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Tasarısının Maddeleri münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:37
Tarih:19.12.2018

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU BAŞKANI SÜREYYA SADİ BİLGİÇ (Isparta) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.

Ben kısaca bu 6'ncı maddeyle ne yapıyoruz, onu ifade etmek istiyorum. Ama onun öncesinde istihdama ilişkin bazı söylemler, sorular oldu; buna ilişkin verileri paylaşmak istiyorum.

2010 ve 2018 mukayesesine baktığımızda istihdamın 2010'da 21 milyon 858 bin olduğunu ama 2018'de de 6,8 milyonluk ilave istihdam artışıyla 28 milyon 677 bine geldiğini görüyoruz. Avrupa Birliğine baktığınızda da hâlâ bizim istihdamda sağlamış olduğumuz bu artış oranına onların yaklaşamadıkları da çok net. Ayrıca, iş gücüne katılım oranına baktığımızda da 2010'da yüzde 46,5 olan bu oranın 2018 verileriyle yüzde 53,2'ye geldiğini de görüyoruz.

Tasarruf bütçesi olup olmadığına ilişkin, bir dengeleme bütçesi olup olmadığına ilişkin bir söylem vardı. Burada, baktığımızda da bu bütçede toplam 75,9 milyar tutarında -ki bu da millî gelirin yüzde 1,7'sine tekabül ediyor- bir tasarruf ve tedbir uygulandığını görüyoruz. Bunların 59,9 milyar lirası harcama tasarruflarından sağlanıyor, 16 milyar lirası da gelir artırıcı tedbirlerden. Onun için buna "bir dengeleme ve tasarruf bütçesi" demenin yanlış olmayacağı da ortada, net olarak açık.

Ayrıca, satın alma gücü açısından baktığımızda da bu son dönemde ortaya konulan güçlü büyüme performansıyla beraber 4,7 olan büyüme oranının ortalama 5,7 olarak gerçekleştiğini görüyoruz. Gene, 2002'de 9.200 dolar olan satın alma gücü paritesine göre kişi başı gelirin de 27.900 dolara yükseldiğini ve bu anlamda da satın alma gücü paritesine göre ülkemizin 14'üncü sırada yer aldığını görüyoruz.

Gene, tasarruf açısından baktığımızda, bunu, mesela taşıtlarda görüyoruz. 2018 yılı bütçesinde çeşitli kamu idarelerinin edineecekleri taşıt sayıları 4.780 iken bu sayının da 2019 yılı bütçesinde yaklaşık, yarı yarıya düşürülerek 2.325'e düştüğünü görüyoruz.

Gene bu 6'ncı maddeye dönersem, bunun (1)'inci fıkrasında genel bütçe ödeneklerinin yüzde 10'unu aşmamak kaydıyla, genel bütçe kapsamındaki kamu idareleri ile özel bütçeli idarelerin bütçelerine konulan ekonomik kodlardaki ödeneklerin kamu idareleri bütçeleri arasında veya Hazine ve Maliye Bakanlığı bütçesinin yedek ödenek tertibine aktarılması noktasında Cumhurbaşkanımız yetkili kılınmaktadır.

(2)'nci fıkrada genel bütçe kapsamındaki kamu idarelerinden hizmeti yaptıracak olan kamu idaresi, yıl içinde hizmeti yürütecek olan idarenin bütçesine aktarma yapma konusunda yetkili kılınmakta.

(3)'üncü fıkrada genel bütçe kapsamındaki kamu idarelerinin 10 Temmuz 2018 tarihli ve 1 numaralı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi kapsamında Çevre ve Şehircilik Bakanlığına yaptıracağı işlerde söz konusu işlere ilişkin ödeneklerini Çevre ve Şehircilik Bakanlığı bütçesine işi yaptıran idarenin doğrudan aktarması temin edilmektedir.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Buyurun.

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU BAŞKANI SÜREYYA SADİ BİLGİÇ (Isparta) - (4)'üncü fıkrada Millî Savunma Bakanlığı, Jandarma Genel Komutanlığı, Emniyet Genel Müdürlüğü, Sahil Güvenlik Komutanlığı bütçelerinde yer alan ve tek merkezden yönetilmesi gereken hizmetlere ilişkin ödenekleri fonksiyonlar arasında karşılıklı olarak aktarmaya yetkili kılınmaktalar.

(5)'inci fıkrada ise özel bütçeli idareler ile düzenleyici ve denetleyici kurumların (B) işaretli cetvellerinde belirtilen, (F) işaretli cetvellerinde belirtilen net finansman tutarlarını aşan finansman gerçekleşme karşılıklarının ödenek olarak eklenmesine Cumhurbaşkanlığınca belirlenecek usul ve esaslar çerçevesince kamu idareleri yetkili kılınmaktadır.

Daha uzun tabii maddeye ilişkin açıklama ama burada yeterli olur diye düşünüyorum.

BAŞKAN - Teşekkür ederim Sayın Başkan.