| Konu: | 2019 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi ile 2017 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Tasarısının Maddeleri münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 37 |
| Tarih: | 19.12.2018 |
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU BAŞKANI SÜREYYA SADİ BİLGİÇ (Isparta) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.
10'uncu maddeyle yapmış olduğumuz düzenlemeleri söylemek istiyorum. (1)'inci fıkranın (a) bendi, 5286 sayılı Kanun'la Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğünün kaldırılması sonucunda il özel idarelerine devredilen personelin özlük haklarının ödenmesini düzenliyor. (b) bendinde, Köylerin Altyapısının Desteklenmesi Projesi (KÖYDES) kapsamında yolu veya suyu olmayan köylerin altyapılarının desteklenmesine, (c) bendinde Su, Kanalizasyon ve Altyapı Projesi (SUKAP) kapsamında belediyelerin içme suyu ve atık su projelerinin İller Bankası Anonim Şirketi aracılığıyla desteklenmesi amacıyla Hazine ve Maliye Bakanlığı bütçesinde yer alan ilgili tertiplerdeki ödeneklerin kullanımına ilişkin hususlara yer verilmektedir. SUKAP kapsamında ihtiyaç olması hâlinde, genel bütçe kapsamındaki ilgili kamu idaresi bütçesine veya özel bütçeli idare bütçesine ödenek aktarılabileceğine ilişkin düzenleme yapılmaktadır. Ayrıca, bu kapsamda ilgili idarelere yapılan hazine yardımlarının veriliş amacına uygun olarak kullanılmasını sağlamak için bu yardımların haczedilemeyeceği ve üzerine ihtiyati tedbir konulamayacağı hususu hükme bağlanmaktadır.
(2)'nci fıkrasında (1)'nci fıkranın (a) bendine göre yapılacak ödemelere ilişkin usul ve esasların belirlenme yöntemleri düzenlenmekte, (3)'üncü fıkrada da (1)'inci fıkranın (b) ve (c) bentlerinde yer alan ödemelerin dağılımı, kullandırılması, izlenmesi ve denetimine ilişkin usul ve esasların Cumhurbaşkanı tarafından karara bağlanacağı belirtilmektedir.
Sayın Taşkın'ın bir sorusu vardı, o da AR-GE'yle ilgili bir soruydu. Baktığımızda, bütün bütçelere ve uygulamalara AR-GE faaliyetlerine hem vergisel hem de vergi dışı önemli desteklerin sağlandığı görülmekte ki bunun sonucu olarak da 2008 yılında 198 milyon olan dolaylı AR-GE desteği tutarının 2017 yılında 2,8 milyar lira seviyesine geldiğini görüyoruz. Bu tutar içerisinde doğrudan destekler de dâhil değil. Bu destekler sonucunda, 2018 yılında 16 olan AR-GE merkezi sayısının da Eylül 2018 itibarıyla 987'ye ulaştığını görmekteyiz.
AR-GE harcamalarının gayrisafi millî hasıla içindeki oranı yeterli olmamakla birlikte, geçtiğimiz on altı yılda bu oranın yüzde 0,5 düzeyinden yüzde 1 düzeyine çıkması da önem arz ediyor. Ama yeterli mi? Yeterli değil.
Bu kapsamda, AR-GE yenilik ve tasarım faaliyetlerini kendi bünyesinde yapmak isteyen firmalara AR-GE ve Tasarım Merkezi Belgesi verilmektedir. Bu belgeye sahip firmalar vergi indirimi, sigorta primi ve gelir vergisi stopajı desteği, damga ve gümrük vergisi istisnası, temel bilimler mezunlarına istihdam desteği gibi imkânlardan yararlandırılmaktadır.
Bu çerçevede, 287 tanesi 2018 yılının içinde olmak üzere faaliyette olan AR-GE merkezi sayısı 1.038 adede, çalışan AR-GE personel sayısı 54 bine, biten proje sayısı da 21 bine ve yürütülen proje sayısı da 12 bine ulaşmıştır.
Başkanım, çok teşekkür ediyorum. Başka yapılan bu süreç içerisinde bir dünya reform var ama onlara girmeyeceğim.
Teşekkür ediyorum.
BAŞKAN - Teşekkür ederim.
Sayın Çelebi...
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU BAŞKANI SÜREYYA SADİ BİLGİÇ (Isparta) - Ben süremi uzatmıştım; üç dakika kalmıştı, sonra beşe çıkardınız.
BAŞKAN - Kim çıkardı?
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU BAŞKANI SÜREYYA SADİ BİLGİÇ (Isparta) - Siz otomatik olarak yaptınız Sayın Başkan.